NA: Flieg weg mit mir, zee ozer German Flieger

Jaaa… Ik heb nu een setje Deckwatch - Fieldwatch - Aviateur - Flieger waar ik oprecht erg blij mee ben. Allemaal eminent bruik- en draagbaar, allemaal net even een tikkie anders.




Misschien, misschien dat ik ooit nog die Hamilton de deur uit zou doen voor een Stowa Marine Klassik.

Wat zeg jij? Hammie houden of de Deutsche Genossen compleet maken?

Dit…

Volgens mij ben je een behoorlijke fan van de Duitse horlogemerken. Hamilton eruit, Stowa erin :slight_smile:
En eventueel nog een Archimede Outdoor om het compleet te maken?

3x eens. Die power reserve, hoewel ik ze meestal leuk vindt, mag er hier zeker vanaf. De datum is slecht leesbaar ook zo, en rond de 40mm was mooi geweest. Maar voor de rest, niet slecht. Ik had eerst zoiets van: “kak, misschien lever deze dan een GS”, maar dat duurde niet heel lang inderdaad.

Duitsers en Japanners… :thinking: :grinning:

1 like

Hammie raus :wink:
Zoveel mensen, zoveel meningen - maar de stijl van de drie anderen spreekt mij meer aan.

De kasten van de Glycine en de Archimede lijken op de foto trouwens wel erg veel van elkaar weg te hebben, of vergis ik me?

Sowieso, beetje off topic mss, maar je hebt een aardige collectie, niet?

1 like

Hamilton heb ik ook wel hoog zitten. Mijn eerste horloges die ik in 2015 kocht waren allemaal Seiko’s, een vijfje, een Stargate en een SARB033. Daarna nam ik van een forumlid mijn eerste iets duurdere duikhorloge over, de Squale 1521 Azuur.

Het eerste horloge wat ik daarna in begin 2016 kocht was deze Hamilton. Mijn eerste nieuwe, zelf bestelde Zwitserse horloge. Via Montredo laten importeren.

Nu ben ik absoluut een fan van de Duitse merken, maar die Stowa is weer maar 50m waterdicht, en ergens stoort me dat, ofschoon ik ze erg lekker clean vind.

En ik zou twijfelen tussen de 36 en 40mm variant van die Marine. Ik neig naar 40, want platter en net iets betere proporties. Hmmmmm.

:thinking: :thinking:

Nee. :grin:



Ik denk dat je je vergist. Die Glycine Combat Vintage is in een paar opzichten de anti-these van de Archimede.

De Glycine is ronder van vorm. Ales aan dat ding is rond: Bevels die over de lugs lopen, de kromming waar de kast overgat in de aanwezige crownguards, de bolling van het glas. Het horloge is dan ook 12,9mm (!) dik en 41mm groot.

De kroon ook, een wat kleine platte kroon ten opzichte van die oversized diamantkroon op de archimede… Het zijn totaal andere horloges, ook al zijn ze allebei zwart en militair van inslag.

De lume op de Glycine is trouwens ook veel minder fel dan op de Fliegers. Hier staat nog ergens een lume-shot:

Maar aan de andere kant, de L2L lengte is maar 46mm, dus dat maakt mekaar niks, ondanks de diameter van de Glycine. Qua comfort is het dus lood om oud ijzer.

2 likes

Mijn vrouw verbood dat net. Mordicus.

In haar woorden: “There’s nothing going on here. Why? Is that your Hamilton? That should never be replaced”. En dan “Just because it says Stowa? Let me grab a marker and write that on the hammie”.

Kortom: Het gaat denk ik niet gebeuren.

Misschien nog eens een Antea of zo, om toch de Genossen in de doos te hebben.

2 likes

haha, je hebt al antwoord op je vraag over de Hammie. Lekker houden en eventueel nog een Stowa erbij. Who cares :slight_smile:

1 like

Nummer 22 is incoming, de Sinn 356 Sa II. Ik ga de Archimede Klassik verkopen om plaats te maken voor de donkerbruine Seiko 1959 Alpinist die ze in Augustus uitbrengen. Het rijtje is op dit moment:

Duitsers

  • Archimede Pilot
  • Aristocrat erfstuk van grootvader
  • Sinn Chonograaf Flieger
  • Nomos Ahoi Neomatik
  • Mühle Glashütte Teutonia II
  • Archimede Klassik 39 bruin

High Accuracy Quartz

  • Citizen Chronomaster Washi
  • Grand Seiko SBGV239

Seiko

  • SARB035
  • SPB153 Uemura / Willard
  • Mini Turtle zwart
  • Quartz flieger/field chrono
  • Quartz titanium chrono
  • Presage SPB069J1 Limited Enamel
  • Vintage Lord Matic met C-shape case

Zwitsers

  • Hamilton Navy Pioneer KS
  • Glycine Combat 7 Vintage

Frans

  • Yema Flygraf M1

Italiaans

  • Squale 1521 Azure polished

Russisch

  • Poljot 3133 Franken

Citizen

  • Promaster Sky radio-controlled

Met de Klassik er uit, de Sinn er in en de Alpinist 1959 er in zit ik dan op 22 stuks. Of ik dan nog ga modderen om er een Stowa bij te verzinnen? Ik denk het eigenlijk niet. Het is me dan het geld niet meer waard, en ik vind die verzameling op dat moment echt compleet en eclectisch genoeg om gewoon tevreden en trots op te zijn.

Dan eerder nog de Junghans Form Titan er bij en de Poljot er uit.

3 likes

Mooi horloge. Mooi stuk proza. Enige wat mij nog dwars zit is toch de kroon. Lijkt er niet bij te passen. Voor mijn gevoel althans. Normale rechte kroon lijkt meer op zijn plek hier?

Ps

Sarb035 verkopen man :rofl:

1 like

Ja, nu valt de kast vam de Glycine beter op. Zo liggend op hun zij mis je op de foto’s toch wat diepte waardoor ik ze erg op elkaar vond lijken.

1 like

Nein.

Sterker nog, de diamanten oversized kroon staat letterlijk in het RLM ontwerp van na 1935.

Vintage Laco, en ze doen het nog steeds op sommige modellen, hadden zelfs een soort, ja, paddenstoel? Een verlengde kroonbus met een hele grote, ja, kruising tussen een ui en een diamant, zeg maar. :slight_smile:

Laco:

A. Lange & Söhne:

Je ziet in alle gevallen een grote kroon. Daarom heeft de IWC Big Pilot ook zo’n grote diamant:

Maar, hoor ik u zeggen, waarom de IWC Mark XVIII niet?

Dat komt omdat dat een RAF-style flieger is die door het Britse MoD bekokstoofd is. Die hadden totaal andere specificaties en waren ook geen 55mm groot, oorspronkelijk.

Hier nog een paar artikelen:

Die hele serie, beginnende bij de Cartier Santos, is leuk. Alleen jammer dat ie de Glycine Airman uit 1953 buiten beschouwing laat, alsmede de Navitimer en GMT Master.

Hoezo, heb je interesse?

1 like

:joy:

1 like

Ze was ontdaan dat iemand ergens op internet het had durven suggereren. :slight_smile:

2 likes

Pak als troost haar broodtrommeltje maar even voor haar in.

1 like

Ze is al pleite. Wat een bedrijf. Ze heeft twee weken honger geleden omdat ze moeilijk is met eten en de kantoor-figuren daar allemaal een bammetje aan het bureau knagen, terwijl een wat viezige bezemkast met een koffie-automaat als “keuken” werd weg gezet.

Staat ze gisteren voor de receptie te vragen of ze dan maar in de wacht-stoelen even haar eten kan op eten, komt er een random werker van de productielijn voorbij die zegt “waarom zou je, loop maar even mee”…

Blijkt er een volledig ingerichte keuken te zijn, met uitzicht, salades die daar on-site gemaakt worden in glazen koelingen, een volledig kookeiland, volledig uitgerust met messen, pannen en de hele rataplan. Staat nota bene een schoonmaakster in om 'm ganzend te poetsen.

Niemand in het kantoor die weet dat die keuken daar is. Sindsdien heeft ze lekkere rustige eetpauzes.

5 likes

Holy guacamole. :drum:

1 like

Lekker hoarden. Ben benieuwd naar je foto’s van de Sinn tzt.

1 like

Toch wel de zalmroze?

1 like

Daar zitten inderdaad pareltjes tussen!!!
Kan me voorstellen dat de collectie op een gegeven moment “goed” is.

Nu eerst genieten van de NA :wink:

1 like