We gaan het weer eens proberen: dit is het volgende hoofdstuk in mijn haat-liefdeverhouding met duikers.
Vorige duikers vielen af vanwege lompe kast (Seiko SRPD) en matig gepolijste wijzers (Wolbrook Skindiver, Seiko SPB317). Het helpt niet dat ik weinig geld over heb voor een duiker: ik draag ze gewoon niet zo vaak. Alleen casual, en dan nog vooral wanneer het zonnig is. Een duikbezel en een overhemd bij elkaar, da’s niks voor mij. Maar ik wil er wel een hebben, want zonder horloge in zeilboot of zwembad is ook geen optie.
Ik zag twee mogelijke oplossingen voor deze kwestie: ofwel meer investeren en een mooie compressor-stijl duiker aanschaffen, bijvoorbeeld een Longines Legend Diver, ofwel in het lagere segment blijven zoeken naar een duiker zonder noemenswaardige puntjes van ergernis. Het is optie 2 geworden, omdat het beide compromissen zijn en dit de goedkoopste is. Het overgebleven geld in het horlogepotje raak ik wel kwijt hoor, maak je daarover maar geen zorgen. De volgende moneypit is al geïdentificeerd, maar dat is voor een volgend topic.
De Glycine Combat Sub 42 (GL0433) dus.
Op papier een uitstekende deal: een Zwitsers duikhorloge, waterdicht tot ongeveer 80 keer de diepte die hij om mijn pols gaat zien, met een Sellita SW200, saffierglas, 42 x 50 mm en een dikte van 10,5 mm. Dat alles voor € 495—bij buitenlandse aanbieders zelfs nog iets minder, maar toen ik daarop gewezen werd was de mijne al onderweg. Gisteren kwam hij binnen, vandaag heb ik hem op een meshband gezet en omgedaan. Dat valt lekker!
Ik begin zowaar te denken dat het zonnetje hiervoor niet hoeft te schijnen. Het platte formaat, de glanzende lunette en de gepolijste zijkanten van de kast maken het in combinatie met deze gepolijste milanaise (met taper) een tikje deftiger dan ik had verwacht.
De datum had van mij niet aanwezig hoeven zijn, maar is dan toch in elk geval mooi uitgevoerd met zijn zwarte achtergrond. Bovendien geeft het witte kader het venstertje net de presentie die nodig is om de plaats van de index bij de 3 in te mogen nemen.
De oranje cijfers zijn volstrekt overbodig en de indexen mochten in plaats daarvan wel iets groter, maar soit.
Valt er verder nog wat te zeuren? Natuurlijk wel. Van iets dichterbij zie je wel dat het detailwerk niet van topklasse is: de lak op de wijzers, de uitlijning van de bezel, de afwerking van de kast zelf: kan beter, maar op dit prijspunt klaag ik niet.
Tot zover: dikke prima!