NA: Glycine Combat Sub 42 — Een Zwitserse duiker voor de smalle beurs

We gaan het weer eens proberen: dit is het volgende hoofdstuk in mijn haat-liefdeverhouding met duikers.

Vorige duikers vielen af vanwege lompe kast (Seiko SRPD) en matig gepolijste wijzers (Wolbrook Skindiver, Seiko SPB317). Het helpt niet dat ik weinig geld over heb voor een duiker: ik draag ze gewoon niet zo vaak. Alleen casual, en dan nog vooral wanneer het zonnig is. Een duikbezel en een overhemd bij elkaar, da’s niks voor mij. Maar ik wil er wel een hebben, want zonder horloge in zeilboot of zwembad is ook geen optie.

Ik zag twee mogelijke oplossingen voor deze kwestie: ofwel meer investeren en een mooie compressor-stijl duiker aanschaffen, bijvoorbeeld een Longines Legend Diver, ofwel in het lagere segment blijven zoeken naar een duiker zonder noemenswaardige puntjes van ergernis. Het is optie 2 geworden, omdat het beide compromissen zijn en dit de goedkoopste is. Het overgebleven geld in het horlogepotje raak ik wel kwijt hoor, maak je daarover maar geen zorgen. De volgende moneypit is al geïdentificeerd, maar dat is voor een volgend topic.

De Glycine Combat Sub 42 (GL0433) dus.

Op papier een uitstekende deal: een Zwitsers duikhorloge, waterdicht tot ongeveer 80 keer de diepte die hij om mijn pols gaat zien, met een Sellita SW200, saffierglas, 42 x 50 mm en een dikte van 10,5 mm. Dat alles voor € 495—bij buitenlandse aanbieders zelfs nog iets minder, maar toen ik daarop gewezen werd was de mijne al onderweg. Gisteren kwam hij binnen, vandaag heb ik hem op een meshband gezet en omgedaan. Dat valt lekker!

Ik begin zowaar te denken dat het zonnetje hiervoor niet hoeft te schijnen. Het platte formaat, de glanzende lunette en de gepolijste zijkanten van de kast maken het in combinatie met deze gepolijste milanaise (met taper) een tikje deftiger dan ik had verwacht.

De datum had van mij niet aanwezig hoeven zijn, maar is dan toch in elk geval mooi uitgevoerd met zijn zwarte achtergrond. Bovendien geeft het witte kader het venstertje net de presentie die nodig is om de plaats van de index bij de 3 in te mogen nemen.

De oranje cijfers zijn volstrekt overbodig en de indexen mochten in plaats daarvan wel iets groter, maar soit.

Valt er verder nog wat te zeuren? Natuurlijk wel. Van iets dichterbij zie je wel dat het detailwerk niet van topklasse is: de lak op de wijzers, de uitlijning van de bezel, de afwerking van de kast zelf: kan beter, maar op dit prijspunt klaag ik niet.

Tot zover: dikke prima!

85 likes

Ondanks jouw

vind ik hem zeer mooi bij je staan!

Ik hoop dat je er dan ook veel draagplezier aan beleeft! Misschien creëer je zelfs wel een klein vlammetje voor duikers!

2 likes

Dacht ik toch verdorie dat dit een te koop advertentie was…zal aan mij liggen. :crazy_face: Mooi horloge, ziet er goed uit op de pols en dus gefeliciteerd!

3 likes

Kan ook iets met het doorstroomtempo te maken hebben in huize SwissToni :sweat_smile:

swiss-swiss-toni

11 likes

Mooi man, geniet ervan :wink:

2 likes

Ik begin langzaamaan HF procesmatig te snappen, dus ja…dat zou kunnen. Verder momenteel zelf ook beetje op zoek naar een niet al te dure duiker richting zomer. Dus je post is zeker interessant. Neig zelf naar een Seiko, maar nog niet bepaald welke.

2 likes

Gaaf horloge, erg mooi op deze mesh :+1:

3 likes

Ik vind dat deze duiker, zeker op de meshband, ook van enige elegantie verdacht mag worden.

Hij staat je goed, werkpaard aan boord, kan tegen een stootje. Veel waar voor je geld. En in de wetenschap dat deze sporadisch uit de kist komt, misschien zelfs een potentieel blijvertje?

2 likes

Wauw, mooie combinatie met deze mesh bracelet. Zowel chicq als sportief. Geniet ervan​:blush::+1::+1::+1::+1::+1:

2 likes

Heb deze ook vorig jaar gekocht voor $360 in Amerika,zeer leuke watch!
Draag hem te weinig vanwege mijn huidige collectie…maar gaat wel weer komen naar het voorjaar toe :wink:
Leuke daily beater
Geniet ervan !

5 likes

Gezonde insteek om in deze categorie op zoek te gaan naar de match der matches. Gefeliciteerd! Ook met dat - in mijn ogen - mooie datumveld.

2 likes

Gefeliciteerd met deze Glycine. Leuk om je beschrijving te lezen. Ik hoop voor je dat ‘proberen’ een (tijdje) blijven wordt. Heel veel plezier ermee.

2 likes

Thanks allemaal :+1:t2:

Ik neem hier geen voorschotten meer op :smile:

2 likes

image

3 likes

kijk, als je dit zelf zegt is het prima,
en hij staat mooi met de mesh :ok_hand:
draag hem met plezier

2 likes

Mooie duiker op een mooi bandje. Veel plezier ermee.

2 likes

Mijn beste,

Proficiat hoor!!
Ziet er magnifiek uit.
Goede combinatie ook met de horlogeband.
Ik wens je er dan ook een aangename tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Heb hem ook en het is een beetje een alleskunner. Met een weekendje mee gehad, dineren, bowling, in het zwembad en jacuzzi ging allemaal prima. En hij kost niet de wereld dus je babyes hem onbewust ook niet echt. Have Fun!

7 likes

Ook op mesh zie ik! Goede keuze :smile:

Onbewust heb ik mij laten sturen door de Superocean Heritage, denk ik.

Of was het toch de Seamaster NTTD?

3 likes

Normaal ben ik niet echt van de duikers maar deze heeft toch wel wat vind, denk vooral door de band :+1:

2 likes