Goedemorgen allemaal,
Hierbij mijn eerste NA. En toch wel 1 die meer ellende met zich meebracht dan ik ooit heb gehad.
Elke beetje echt horloge liefhebber kent het merk James McCabe. Dit eeuwenoude merk met een prachtige historie wordt door heel veel horlogeliefhebbers gezien als HET merk waar het allemaal mee begon…
Voor de mensen hier op het forum zonder veel verstand en kennis van de grotere horlogemerken hier wat informatie van Google:
James McCabe born in 1748 was the son of Patrick McCabe, himself a notable watchmaker from Lurgan in County Armagh in Ireland. James McCabe immigrated to London in 1775 where he established his own business in Bells Building, Fleet Street. On 2nd April 1781, James McCabe, was made an Honorary Freeman of the Clockmakers Company.
He progressed to the Livery in April 1787, Junior Warden in January 1809 rising to Senior Warden in 1811. Shortly therafter McCabe passed away and his company, now situated at 97 Cornhill Royal Exchange, was passed on to his sons Thomas, Robert and James Jr and formally taken over by Robert McCabe in 1833 until it closed for the last time in 1879. This illustrious watchmaking house, one of Britain’s finest and most prolific produced - 50,000 watches, 7,000 clocks and 500 marine chronometers in its 100 year history.
Oke, genoeg bullsh*t. Het bovenstaande slaat uiteraard ABSOLUUT op het merk James McCabe van tegenwoordig en heeft dan ook geen enkele binding met het merk uit 1775. Dit merk wat 'Geassembleerd is in de UK’ wordt naar alle waarschijnlijkheid ‘gewoon’ in China gemaakt al kon ik hier niks over terug vinden op zowel het horloge als op de verpakking.
Toch heb ik deze onderstaande gouden James McCabe Baja GMT ( JM-1036-33) gekocht. Waarom? Nou eigenlijk omdat ik hem oprecht heel mooi vind. Vooral de bijzondere structuur van de bruine wijzerplaat en de bruine hiervan spreken mij enorm aan. Daarbij vind ik deze ‘gouden’ kleur mooi en minder blingbling.
Het horloge heeft een diameter van 41mm en 14mm dik. Is voorzien van saffier glas en een quartz uurwek voorzien van Zwitserse(?!) onderdelen (Gok de schroefjes ofzo haha).
Tevens zit er een GMT functie op en is het horloge 100 meter waterdicht. Dus prima voor dagelijks gebruik.
Ik was dan ook erg enthousiast bij ontvangst van het horloge… En hier begon de ellende… De veel te grote band moest verkleind worden… Ik heb vrij veel spullen om dit zelf te kunnen doen maar meestal breng ik mijn horloges naar de juwelier en laat ik het doen. Helaas door Corona moest ik het nu toch zelf doen… Nou, dit heb ik geweten!
Er stonden duidelijk pijltjes in de band die zouden aangeven welke schakels eruit konden worden gehaald… Maar wat ik ook deed, ik kreeg ze er niet uit!
Uiteindelijk is het me gelukt om de band kleiner te krijgen zonder schade aan het horloge te brengen maar de schakels die eruit zijn kunnen het niet meer navertellen.
Heb hierop uiteraard de klantenservice van James McCabe benaderd en de situatie uitgelegd… Dus wordt vervolgd…
Het horloge past gelukkig en moet zeggen dat ze zeer prettig draagt en ik er zeer tevreden over ben. De bouwkwaliteit is uitstekend en de wijzerplaat prachtig!
Uiteraard geen 500 dollar waard (hun eigen website), zelfs geen 250 euro (Amazon) maar wel het bedrag wat ik er zelf voor heb betaald.
Dit is mijn goedkoopste horloge uit mijn verzameling, maar dat is zeker niet te zien / voelen.
De eerste aankoop van 2021 is een feit en is gelukkig (nog) geen miskoop gebleken!
Nou, dan is het nu tijd voor de foto’s! Voor het totale beeld heb ik ook foto’s gemaakt van de ‘schade’. Dat wordt straks dus in het blauwe gedeelte zoeken naar een nieuwe set hahaha!