NA: gouden James McCabe Baja GMT (JM-1036-33) met heel veel ellende!

Goedemorgen allemaal,

Hierbij mijn eerste NA. En toch wel 1 die meer ellende met zich meebracht dan ik ooit heb gehad.

Elke beetje echt horloge liefhebber kent het merk James McCabe. Dit eeuwenoude merk met een prachtige historie wordt door heel veel horlogeliefhebbers gezien als HET merk waar het allemaal mee begon…

Voor de mensen hier op het forum zonder veel verstand en kennis van de grotere horlogemerken hier wat informatie van Google:

James McCabe born in 1748 was the son of Patrick McCabe, himself a notable watchmaker from Lurgan in County Armagh in Ireland. James McCabe immigrated to London in 1775 where he established his own business in Bells Building, Fleet Street. On 2nd April 1781, James McCabe, was made an Honorary Freeman of the Clockmakers Company.

He progressed to the Livery in April 1787, Junior Warden in January 1809 rising to Senior Warden in 1811. Shortly therafter McCabe passed away and his company, now situated at 97 Cornhill Royal Exchange, was passed on to his sons Thomas, Robert and James Jr and formally taken over by Robert McCabe in 1833 until it closed for the last time in 1879. This illustrious watchmaking house, one of Britain’s finest and most prolific produced - 50,000 watches, 7,000 clocks and 500 marine chronometers in its 100 year history.

Oke, genoeg bullsh*t. Het bovenstaande slaat uiteraard ABSOLUUT op het merk James McCabe van tegenwoordig en heeft dan ook geen enkele binding met het merk uit 1775. Dit merk wat 'Geassembleerd is in de UK’ wordt naar alle waarschijnlijkheid ‘gewoon’ in China gemaakt al kon ik hier niks over terug vinden op zowel het horloge als op de verpakking.

Toch heb ik deze onderstaande gouden James McCabe Baja GMT ( JM-1036-33) gekocht. Waarom? Nou eigenlijk omdat ik hem oprecht heel mooi vind. Vooral de bijzondere structuur van de bruine wijzerplaat en de bruine hiervan spreken mij enorm aan. Daarbij vind ik deze ‘gouden’ kleur mooi en minder blingbling.

Het horloge heeft een diameter van 41mm en 14mm dik. Is voorzien van saffier glas en een quartz uurwek voorzien van Zwitserse(?!) onderdelen (Gok de schroefjes ofzo haha).

Tevens zit er een GMT functie op en is het horloge 100 meter waterdicht. Dus prima voor dagelijks gebruik.

Ik was dan ook erg enthousiast bij ontvangst van het horloge… En hier begon de ellende… De veel te grote band moest verkleind worden… Ik heb vrij veel spullen om dit zelf te kunnen doen maar meestal breng ik mijn horloges naar de juwelier en laat ik het doen. Helaas door Corona moest ik het nu toch zelf doen… Nou, dit heb ik geweten!

Er stonden duidelijk pijltjes in de band die zouden aangeven welke schakels eruit konden worden gehaald… Maar wat ik ook deed, ik kreeg ze er niet uit!

Uiteindelijk is het me gelukt om de band kleiner te krijgen zonder schade aan het horloge te brengen maar de schakels die eruit zijn kunnen het niet meer navertellen.

Heb hierop uiteraard de klantenservice van James McCabe benaderd en de situatie uitgelegd… Dus wordt vervolgd…

Het horloge past gelukkig en moet zeggen dat ze zeer prettig draagt en ik er zeer tevreden over ben. De bouwkwaliteit is uitstekend en de wijzerplaat prachtig!

Uiteraard geen 500 dollar waard (hun eigen website), zelfs geen 250 euro (Amazon) maar wel het bedrag wat ik er zelf voor heb betaald.
Dit is mijn goedkoopste horloge uit mijn verzameling, maar dat is zeker niet te zien / voelen.

De eerste aankoop van 2021 is een feit en is gelukkig (nog) geen miskoop gebleken!

Nou, dan is het nu tijd voor de foto’s! Voor het totale beeld heb ik ook foto’s gemaakt van de ‘schade’. Dat wordt straks dus in het blauwe gedeelte zoeken naar een nieuwe set hahaha!

4
5
7
8
9
10
11
12
13
14
1
2
3

17 likes

Gefeliciteerd !
Nou het bandje zal vanzelf niet uit elkaar vallen in ieder geval!

1 like

Dat is het betere hak en breekwerk. :wink:
Ondanks de valse start, toch veel draagplezier.

2 likes

Zeker een mooi horloge !
Gave wijzerplaat ook en mooie wijzers.
Gefeliciteerd

1 like

Hahahaha! Dat is een feit! :rofl:

Dank je wel! Gaat lukken! :smiley:

Mooi NA, veel plezier ermee

Dank je wel!

1 like

Die band lijkt sprekend op de band van mijn Bulova Super Seville. Ook een hele avond mee bezig geweest en nu moet er eigenlijk ook 1 schakel tussenuit.

Durf er bijna niet aan te gaan beginnen.

Toch een mooi horloge! Leuk ook dat verhaal erbij en een zeer aparte wijzerplaat.

1 like

Op de website staat “how to adjust bracelet”, maar dat is overduidelijk geen garantie voor succes.

1 like

Die had ik ook gevonden, maar die werkte in dit geval niet hahaha

Dank je wel! Erg is dat he als het niet zo soepel gaat als dat je hoopt / zou moeten… Je gaat dan echt twijfelen aan jezelf :rofl:

Hoe werkt het met die band? Met de Bulova moet je een klein pinnetje in het middelste gedeelte doen en daar de uiteinden van in die randen laten vallen. Maar die randen werken niet los van elkaar, alleen gezamenlijk.

Als je het eenmaal door hebt lukt het wel maar wat een gedoe.

Ik heb werkelijk waar nog steeds geen idee… Volgens mij ‘gewoon’ het pinnetje eruit drukken van boven naar onder en dan schakel er tussen uit, en de pin er weer terug in… Zo ging het 2x aan beide kanten goed… De rest is verpest… Echt waardeloos haha

Hallo,

Je kan die firma toch niet aansprakelijk stellen of garantie verwachten voor iets wat je zelf verprutst hebt? :upside_down_face:

Het juiste gereedschap voor het juiste werk is een must. :wink:

En neen, ik had nog nooit van het merk gehoord en ja 500 euro voor een simpele quartz zou veel geld zijn. :wink:

Stel jezelf gerust dat je telkens, als je naar dit horloge kijkt weer extra geniet van het feit dat je 'm om hebt gekregen zonder schade aan het horloge zelf. Dat is ook wat waard enne een horloge “met verhaal” is meestal een blijvertje. Dus.

Veel draagplezier! :ok_hand:

PS Deze foto …

2

… damn, wat een slagveld! Zaten de pinnen niet gewoon ‘gelocktite’ en had een aansteker (even verwarmen) geen oplossing geweest om het zaakje wat losser te krijgen?
Nou ja, de band past nu; opgelost. :wink:

3 likes

Is het een meteoriet dial?

Balen van de band, altijd gekloot.

1 like

Da’s inderdaad een mindere start van een NA, gelukkig uiteindelijk toch gelukt. Kun je nieuwe schakels/pinnen krijgen via de leverancier?

Is dit de prijs die je uiteindelijk betaald hebt?

1 like

Ik hoop het, heb al een bericht gestuurd naar de leverancier dus ik hoop snel op antwoord. Was inderdaad een mindere start, maar gelukkig inderdaad gelukt!

Heb het horloge niet bij deze man vandaan maar wel hetzelfde bedrag voor betaald hahaha

Ja soort van gok ik…

1 like