Grand Seiko SBGH257. Dikke duiker met 600m WR. Titanium kast, band en wijzers ook!
De kast is gemaakt van hi-intensity titanium. Iets nieuws bij GS. Tweemaal zo hard als normaal titanium met een Vickers index van 250. Schijnt harder te zijn dan grade 5 en 9… Zegt mij verder niks. Klinkt in ieder geval mooi. Praktijk zal het uitwijzen. Wellicht dat @Arie_Kabaalstra er iets zinnigs over kan zeggen?
De wijzerplaat is fantastisch mooi. Klik op de foto voor een vergroting en zie de details
Het is van (week)ijzer gemaakt om het Hi-beat uurwerk (10 bps) te beschermen tegen magnetisme.
De maat van 46,5mm schrikt misschien af, maar zoals bekend bij Seiko/GS valt het perfect om de pols. Denk aan de Tuna ’s met een korte lug 2 lug.
Heel mooi !
En niet het eerste waar ik aan denk bij GS.
De grootte is wel heel vet en de afwerking subliem.
Datumpositie werkt wel.
Enige minpuntje vind ik de manier waarop de logo’s zijn aangebracht. De indices zijn heel subtiel van een mooi randje voorzien en lijken er in verzonken te zijn.
De logo’s zitten op een soort sticker die op de wijzerplaat lijkt te zijn geplakt ?
Ik heb er niet echt verstand van natuurlijk maar dit vind ik niet echt mooi.
Voor de rest is het een van de vetste duikers die ik heb gezien !
Gr 5 titanium( 6AL4V ) is 350 vickers ; 100 vickers harder dus :
Ik werk veel met 6AL4V voor onderdelen voor zakmessen .
Titanium gr 5 is min of meer hardbaar maar dat stelt niet veel voor en tast de elasticiteit aan
Ik gebruik het voor lock onderdelen en voorzie raakvlakken van een wolfram carbide laagje tegen overmatig slijten ( het vreet enorm op staal namelijk )
Schitterend horloge trouwens .
Geinig ding, al is ie voor mij te druk en te lomp. Ik hoop dat je die Vickers index fout hebt. Dat zou neerkomen op 23 HRC / Rockwell, en da’s ergens tussen tin en zilver in.
EDIT: Ik zie net het vervolg van @flieger63 en @Hieronimus. Als ik naar de Watchuseek pagina ga die @Hieronimus noemt zie ik dit:
2.In terms of a Vickers Hardness, that for High-Intensity Titanium is from approx. 250 to 350; it is harder than stainless steel - the Vickers Hardness is from approx. 150 to 250.
Nu is het ene stainless steel het andere niet. Ik heb het vaker gezegd, maar ik heb gewoon keukenmessen van roestvast staal die tussen de 58 HRC (IJsgehard X50CrMoV15 Duits staal) en 61 HRC (Japans VG10 staal) zijn. Dan zit je op Vickers 750-800.
Maar ja, hardheid maakt polijsten moeilijk. Vandaar dat Damasko de enige is: Ze doen toch alleen maar matte tool horloges.
Hoe dan ook is alles onder de 800 vickers in meer of minder mate te bekrassen in onbewaakte ogenblikken.