Prachtig die details! De datum vind ik verrassend goed werken, maar ik zou’t moeten om de pols zien. Geniet ervan!
Kanonne
Nee hoor… Wybe van der Gang hardt zijn horloges ook… er zit wel een “addertje” onder het gras… gewoon harden gaat niet met RVS, er zit te weinig vrije koolstof in om carbiden te vormen, waarschijnlijk, zeker weten doe ik het niet… wordt het gekolsteriseerd, een proces waarbij extra koolstof in het materiaal wordt ingebracht, dat gaat niet tot volledige diepte. dus heb je een oppervlakte hardheid… op zich niet gek… want… daar wil je de hardheid… onderhuids hou je de taaiheid van het “gewone” RVS.
Wat het harden van Titanium betreft, da’s vergelijkbaar met het harden van Aluminium: Precipitatie harding, hierbij wordt het metaal gedurende langere tijd op een hogere temperatuur gebracht, waardoor de inwendige structuur veranderd, bij (langzame) afkoeling wil het materiaal terug naar zijn oorspronkelijke structuur, wat niet helemaal gaat… zodat er inwendige spanningen ontstaan… = Hardheid… zodra je een materiaal gaat harden… neemt de taaiheid af… daar doe je niets aan…
"high Intensity Titanium?.. Nog nooit van gehoord… 't eerste wat in mij opkomt is het “in elkaar smeden” , maar even lezen leert me dat het een legering is waar Niobium en Ijzer inzit…
Vickers hardheid zou ik even in moeten duiken 250-350 HV komt overeen met 25-37 HRc, da’s niet extreem hard, maar moet goed genoeg zijn… zeker als het harder is dan (ongehard) RVS… dat heeft tenslotte al aangetoond dat het hard genoeg is voor een horloge.
Ik reken graag om naar Rockwell C hardheid… daar kan ik me een voorstelling van maken… ter vergelijking een boortje (goede kwaliteit) is zo rond de 700 Vickers (HV), en da’s 58 Rockwell (HRc)… de snijgereedschappen die ik als gereedschapmaker vervaardigde zaten allemaal zo rond de 58-63 HRc… en da’s hard genoeg om duizenden RVS producten te stanzen…
Wat de datum betreft… men heeft de kroon op precis 4 uur gezet… dan volstaat het 30° roteren van het datumvenster… zodat de datum netjes recht in het venster staat… als je met de kroon op 4-ish uur de datum op 3 uur wilt houden… moet je rekening houden met het gegeven dat de hoek tussen de data op de ring 360/31 bedraagt… zo’n 11.6° als je dus een standaard ring gebruikt… Echter… Ik acht ze daar bij Seiko wel in staat om een geroteerde datumring te drukken… zo moeilijk is dat niet… Damasko doet dat tenslotte ook… want die hebben de datum net onder de 3 staan… dus een beetje geroteerd…
Mooi! Heb je misschien een wristshot?
Dat geeft een iets completer beeld, hoewel de detailfoto’s niet te versmaden zijn natuurlijk.
Ik denk dat het wel klopt. Het Stainless steel van de quote uit die link van 150-250 is 316L, waar ik ook wel eens specifieker 220 van heb gelezen. Dat je geharde messen harder zijn is kan natuurlijk prima.
DK100 en DK101 zijn licht geborsteld, glanzen zelfs satijnachtig.
Quote over die modellen:
“The finish on the Damasko’s case isn’t as polished as it appears from far away–it’s actually a brushed finish. It’s a very bright finish though so from far away you’d be forgiven for thinking it was high polish.”
Kijk maar naar de bezel:
Bij de modellen die bead blasted zijn (de verre meerderheid idd) is bead blasten de laatste bewerking aan de case.
Het gaat over kastafwerking dus niet zo héél off topic toch?
Dank voor alle reacties.
Om een idee te geven van het formaat.
Panerai, GS, Deepsea.
Wristshots
btw: 500 stuks geproduceerd.
Klopt inderdaad dat alle metalen gevoelig blijven voor krassen .
Anders zou ik na harden van een lemmet het ook niet meer kunnen afwerken
Ik schuur met gewoon waterproof schuurpapier metalen tot 65 Rc en dat is toch best hard hoor .
Zelfs mijn Sinn 856 krast een heel klein beetje na 4 jaar mishandelen
Titanium is wel heel erg mooi en aangenaam dragen ; licht en warmt zo lekker snel op wat behaaglijk aanvoelt .
Daar moet ik je toch even corrigeren… heeft niet zo’n lage specifieke warmte als bijvoorbeeld Koper (380 J·kg−1·K−1 tegen 520J·kg−1·K−1) en ook de warmtegeleiding is een heel stuk lager (21.9W·m−1·K−1 tegen 420W·m−1·K−1 in Koper) staal zit daar met een specifieke warmte van 440 en een warmtegeleiding van 80.2 ergens tussenin… maar het blijft wel lang warm… dus als ie eenmaal de temperatuur van je pols heeft aangenomen, houdt ie die temperatuur ook goed vast… dat ze Titanium in warmtewisselaren gebruiken, is doorgaans bij toepassing in aggressieve millieus (zeewater)…
Dat betekent ook… dat als je ineens een temperatuurschok zou krijgen… nou… Titanium vind dat allemaal niet zo schokkend… 't heeft 1.2 keer zoveel energie nodig om een graad op te warmen of af te koelen vergeleken met staal…
Ja… da’s best hard… als je dat wilt frezen… moet je echt wel speciale frezen gaan toepassen… de meesten geven toch boven de 62 HRc de geest, en boven de 65 HRC wordt je schuurpapier toch wel snel bot…
Ik gebruik geen koper op mijn messen Arie
Maar je hebt gelijk het mes komt altijd lekker aangenaam warm uit de broekzak en blijft warm in de hand .
Met titanium horloges heb ik geen ervaring
Frezen doe ik alleen in niet geharde toestand ( meestal Bohler M390 )met volhardmetaal frezen ( die van mij houden het bij 60Rc wel voor gezien ) op een GK 21 pantograaf
Schuren na vacuüm harden en diepkoelen 61Rc op vacuüm vlaktafel ( na vlakken op vlakbank ) met 3M waterproof en op de bandschuurmachine met cubitron 2 en trizact van 3M op ongeveer 7m/s .
Heel bijzondere korrelopbouw het proberen zeker waard !
Je hebt echt een prachtige GS zeg.
Ik sta altijd weer versteld van het kennisniveau van de forumleden en vind het geweldig om dit lezen, maar nu ben ik het kwijt…
't staat er, dus je kunt het altijd teruglezen…
'k geef het grif toe, materiaalkunde is een van de meest fascinerende vakken, wel moeilijk, omdat je veel “feitjes” moet onthouden, maar als je op grond van die feiten een materiaal kiest om een horloge van te maken, dan weet je ook waarom je dat materiaal kiest… en in het geval van Titanium?.. Licht, Sterk, Hypoallergeen en 't houdt zijn temperatuur goed vast… zodat je geen last hebt van temperatuurschokken… geen gek idee voor een Duikhorloge…
Huh?
Ik vind de wijzerplaat een beetje apart, en naar mijn smaak niet echt in positieve zin.
Maar die kast, vezel en band
Mooie foto’s ook trouwens
Je kunt iets waarderen voor wat het is zonder dat het op je eigen smaak aansluit, natuurlijk.
Of je kunt beleefd aan het doen zijn.
Ik vermoed dat eerste.
Ja ik ben een fan, mooiste van de drie! Wel een beest hoor
Prachtige aanwinst gefeliciteerd
Prachtig horloge en vooral schitterende foto’s.
Groet Richard.
Schitterend, al vraag ik me af of er met dit horloge wel echt gedoken wordt ?
Wel een eye-catcher, prachtig
Veel draagplezier !!!
Woest ding zeg, met al die scherpe hoeken lijkt het net een transformer