Een aanwinst waar ik lang op heb gehoopt, en die zomaar ineens mogelijk werd!
Mijn 1e Grand Seiko! Om precies te zijn, de Heritage Quartz SBGP001G. En wel met de op de 44GS gebaseerde kast. Hele scherpe lijnen, en o-zo-sexy.
Voor de plaatjeskijkers, zal ik de foto’s maar als eerste plaatsen. Mocht je er dan nòg geen genoeg van krijgen, kun je het aankoopverhaal na de foto’s ook nog doorlezen.
En omdat ik geen fotograaf ben, tenslotte nog wat mooie afbeeldingen van het wereld wijde web!
Hoe ben ik tot deze aankoop gekomen?
Hoe gaat dat: je hebt een droomhorloge in gedachten. In mijn geval was dit “een Grand Seiko”. Maar dan komt er ineens budget beschikbaar en kom je erachter hoeveel keuze er is. Dus dan wordt het een kwestie van schiften. Ook een luxe-probleem
Nieuw of gebruikt? Gebruikt is wel de kop vanaf, maar je weet niet precies wat de historie is van wat je koopt. Voordeel is wel dat je keuze groter wordt met budget x.
Nah, toch maar nieuw. Het wordt een droomhorloge, dus dan moeten daar geen krassen op zitten van een ander of mogelijke gebreken aan kleven. Volle garantie, en kan ik de eerste krassen gewoon lekker zelf maken. Nadeel is dus een kleiner keuzebereik met dit budget.
Quartz, springdrive of automaat? Mijn budget was leuk, maar als nieuw model kwam ik toch in de quartz categorie terecht. En dat is bij Grand Seiko ook prima voor elkaar. Een bewezen techniek die met uiterste precisie zijn rondjes maakt. In dit model zit het 9F85 caliber waarvan GS een afwijking van +/- 10 sec per jaar opgeeft.
Dit is de opvolger van de 9F82 module, en heeft als extra functie Independent Hour Hand, wat erop neer komt dat de uurwijzer onafhankelijk van de minutenwijzer in stappen van 1 uur kan worden verzet.
Afmeting? Dat was een simpele voor mij: 40mm. Daarmee vielen er al een hoop modellen af.
Een van de problemen in het verleden met een mogelijke droom-GS was dat die meestal in 37mm werden uitgebracht. Een paar jaar terug verschenen er wel grotere, maar die hadden niet de chique uitstraling die ik juist zo waardeer in Grand Seiko. In de laatste series zijn de wat chiquere modellen gelukkig wel in 40mm te koop.
Kastvorm? Daar had ik eigenlijk nooit zo bij stil gestaan, het was immers “maar een droomhorloge”. Hier kon Chris @Fate_Amenable_To_Change mij gelukkig wel bij helpen. Met de nodige tips van hem ben ik zo op de 44GS kastvorm uitgekomen. Nadeel: deze zijn weer wat duurder dan de andere kasten. Maar dat paste nog binnen budget, gelukkig.
Kleur dial? Tja, blauw ben ik wel een beetje gek op. Maar daar heb ik al zoveel van. Dus moest het zwart, wit of champagne worden. En dat champagne daar bleef ik maar op terugkomen. Wat is dat mooi! Op de foto’s tenminste, want ik had er nog nooit 1 in het echt gezien. De keuze valt dus op de SBGP001. Mits die in het echie bevalt natuurlijk.
En waar koop ik hem? SeiyaJapan heeft erg veel keus en zeer scherpe prijzen. En daar heb ik ook erg goede ervaringen mee. Ook SoloJapan zou nog een optie zijn geweest. Daar heb ik in het verleden goede ervaringen mee gehad, maar de laatste 2 jaar duidelijk minder. Vooral op het gebied van communicatie had ik er geen 100% goed gevoel meer bij.
Okay, in Nederland dan maar. En omdat het een droomhorloge is, gaan we maar voor de volledige experience. Dat wordt niet de goedkoopste optie, maar een goed gevoel en een adres waar je terecht kunt ingeval van problemen is zeer veel waard. En dan liefst ook eerst bekijken en passen en kopen, en niet via een website bestellen en aan de “goede zorgen” van de pakjesmannen overlaten. Daarmee ook niet altijd de beste ervaringen gehad, zeker niet in Corona tijd.
Dus heb ik een aantal AD’s een bericht met mijn wensen gestuurd, en met de vraag wat zij mij prijstechnisch aan konden bieden. De reactie van Eugene van Baal in Nijmegen sprong er direct uit. Erg persoonlijk en ook over de prijs viel te praten. Direct een afspraak ingepland om een aantal GS-en en Tissot Gentleman’s te bepotelen en passen.
Het mooie was dat ze zowel de Tissot Gentleman’s en 2 niet-44GS kasten op voorraad hadden, evenals de SBGP005. Dat is het broertje van de champagnedial, maar dan in het donkerblauw. Ook hadden ze nog een mooie Grand Seiko occassion, de Heritage Ltd SBGN009 (GMT).
De middag van tevoren mijn wenslijstje maar even doorgestuurd, zodat de verkoper een idee had wat ik allemaal wilde bekijken.
Eenmaal bij Eugene van Baal aangekomen was ik wat verrast over de wijze van binnenkomen. Je mag dan door een soort 2-deuren-sluis, en stapt dan de showroom pas binnen. Ook wel begrijpelijk gezien de kostbare spullen die er liggen.
Uiteraard een hartelijke ontvangst door verkoper A-J, zonder dat dit overdreven overkwam. Kopje koffie erbij natuurlijk. (Ik was bijna vergeten hoe leuk dat kan zijn bij een fysieke winkel).
A-J had mijn wenslijstje gelezen en haalde de gewenste horloges erbij. Alles in een rustige ongedwongen sfeer, waarbij ik geenszins het idee kreeg dat ik maar even snel moest kijken, kopen en wegwezen. In tegendeel. Wat in corona-tijd wel anders is, is een plexischerm tussen jou en de verkoper.
Ik had inmiddels gezien dat A-J zelf ook een GS om de pols had, en wel de lichtblauwe skyflake met springdrive aan boord. En die gaf hij direct af om ook eens te passen. Wow, wat een pracht! Modelnr SBGA407 met listprijs van € 5.900.
Afgezien dat deze buiten budget is, zou ik niet voor deze kiezen vanwege de power reserve op de plaat. Maar de dial zelf is bijzonder mooi.
En dan naar de beoogde champagne quartz, de SBGP001. Mijn eerste indruk: wat is dat een superscherpe kast, ongelooflijk. En de champagnekleur was wat minder intens dan ik had verwacht. Meer subtiel dan hard.
Om de pols is het echt een beauty, je weet niet waar je het eerst moet kijken. De ferm tikkende blauwe secondewijzer die netjes op de indexen tikt. De vlijmscherpe dauphine wijzers met mat gebrushte facetrandjes, de multifacet indexen of het opgelegde GS logo. Het schreeuwt allemaal om aandacht. En dan zie je ook hoe goed het ontwerp van deze kleine –maar o zo belangrijke- onderdelen is bedacht. Altijd wordt wel licht gevangen waardoor je de tijd goed kunt aflezen. In mijn optiek is het achterwege laten van lume een zegen.
En die heerlijke slanke kast met mooie afwisseling in brush en gepolijste afwerking.
Daarna de versie met blauwe dial geprobeerd. Zeker ook erg spannend om naar te kijken. Diepblauw, tegen zwart aan. Bij deze vond ik de sunburst veel te aanwezig. En de combi donkerblauw met alleen zilverkleurige wijzers erg saai.
Die valt dus af.
Ook de goedkopere blauwe met niet-44GS-kast wilde ik passen om zeker te weten dat ik die uit kon sluiten. Ook deze vond ik saai, en die had ook niet de 44GS-kast. Afvallertje.
Vervolgens was de champagne versie met GMT aan de beurt, de SBGN011G. Wat opviel was de champagnekleur die net wat harder was dan bij de niet GMT-versie.
Ik vond hem niet lelijk, maar gewoon drukker dan wat ik zocht. Extra wijzer, extra cijfers tusen de indexen, dikker. En geen 44GS-kast.
Die valt dus ook af.
Ik had gezien dat ze ook een ingeruilde blauwe GMT te koop hadden staan, modelnr SBGN009. Dat is een limited edition (2019 stuks). Redelijk aantrekkelijk geprijsd. Maar naast een 44GS-kast, oogt deze wat gewoontjes. Overigens is de blauwe dial wel schitterend. Onder heel scherp licht kun je zien dat er blauwe Seiko Single Crystal Quartz symbolen op staan. Hier ook wel bekend als de “snikkel met ballen”. Gelukkig zie je die bij normaal licht niet. Deze valt dus af.
Tenslotte nog de Tissot Gentleman met blauwe dial op staal geprobeerd, zowel de quartz als de Powermatic versie. Die stonden ook op mijn langere termijn lijstje. Ik wilde weleens zien hoe die in het echt overkwamen. De Powermatic lijkt een betere ontspiegeling te hebben dan de quartz. Ook de kleur van de dial is bij de Powermatic meer naar het blauw toe, en bij de quartz neigt hij naar blauw-paars (wat ik persoonlijk niet mooi kan vinden). Die mag dus van de lijst. En de band is best wel erg bling, dus daar moet ik nog maar eens goed over nadenken. Op een niet-stalen band zou ik deze liever niet dragen.
En na deze uiterst plezierige (plezante) middag weer huiswaarts met de NA om den pols.
Meer informatie over GrandSeiko:
Hier op dé Grand Seiko site kun je wel een paar uur studeren.
Op Youtube kon ik niet veel goede films vinden over dit specifieke model. Dit Youtube filmpje over de SBGP001 is niet de beste kwaliteit, maar geeft wel een impressie.
In dit Youtube filmpje wat een stuk beter is kun je de blauwe broer zien (SPGP005).
Op deze Worn and wound pagina een presentatie van de nieuwe lente lijn 2020 van Grand Seiko.
Op deze Fratello pagina een uitgebreid artikel over de SBPG quartzen en het 9F85 movement.
良い一日
Yoi tsuitachi