NA: Grand Seiko SBGR305 Limited - Photo-heavy

Horlogevrienden,

Ik durf bijna geen NA te schrijven over wéér een Grand Seiko na al het GS geweld van de afgelopen dagen. Maar ik doe het toch. :wink:

Vooraf

Vooraf wil ik even kwijt dat ik het geweldig vindt hoe het merk op het forum ineens vorm krijgt en harten sneller laat kloppen. Het viel me de laatste week op dat Grand Seiko blijkbaar iets los maakt waardoor er mensen/liefhebbers zich “in het nauw gedreven” voelden. De topics over wel of geen Seiko, wel of geen Rolex ontaarden soms in mijn beleving in een aardige verhitte discussie.

Voor mij zegt dat wat over Grand Seiko en ik feliciteer iedereen, voor zover ik dat nog niet gedaan heb, die er recent ook een heeft aangeschaft met hun verkregen Kunststuk, wat toevallig ook nog de tijd aangeeft.

De aanloop

Goed, over tot de NA. Ik zal proberen de tekst niet te lang te maken. Het wordt wel photo-heavy. :slight_smile:

Deze NA is voor mij een upgrade. Voor de historie verwijs ik naar een ander NA topic over eveneens een Grand Seiko limited. Daar startte ook het proces naar deze toe want hij was er in het keuze proces van destijds onderdeel van, alleen niet hier verkrijgbaar.

Een aantal maanden geleden plaatste Paul @vierport een foto in “Wat dragen wij vandaag”. Daar sloeg toch de vonk weer over, maar ja, ik heb al een top-GS dus wat en waarom dan? Negeren maar.

Dus, basis psychologie: flipperitis neemt toe, afreageren door andere horloges opzoeken, compensatiegedrag. HF-drukte en onrust, allemaal korte klappen op horlogegebied maar niet die éne. Kost nog de befaamde klauwen met geld en afschrijving ook. Vervolgens relativeren: het is maar blik, een eerste wereld luxeprobleem, kap er mee, klaar, etc.
Enfin. . Hier kunnen we ook nog een verhandeling over geven over het hoe en waarom van hobby “hebberigheid”, het is ook een bepaalde fase als je langer mee loopt, maar goed dat kunnen we beter in een ander topic bespreken.

Ik heb in ieder geval de knoop doorgehakt. Het besluit genomen om voor een nog kleinere collectie te en deze aangeschaft als vervanger van de “andere” GS te zien.
Voor de goede orde: Beiden zijn even mooi afgewerkt! Maar “anders”. En vanwege de voor mij ook wat praktischer inzetbaarheid wint de NA.

Deze is niet alleen dress pur-sang, maar ook iets meer “kantoor”-fähig en een wat betere bandenswapper heb ik inmiddels gemerkt.

Presentatie

Daarom presenteer ik hier de Grand Seiko SBGR305 Limited Editie nummer 609/968.
Het is de eerste GS die is uitgebracht na het verder gaan van Grand Seiko als zelfstandig merk binnen de Seiko groep en is een moderne interpretatie van de eerste GS uit 1960.

Ik doe geen unboxing. Er zijn genoeg GS dozen voorbij gekomen de afgelopen week. :wink:

Overigens dank dat jullie al tot hier gekomen zijn. :slight_smile: :+1:

Het horloge

In reviews op het internet en diverse fora of beschrijvingen kom ik nergens het kenmerk tegen wat me gisteravond opviel, bij slecht licht, zonder bril, op de rand van het bed, toen ik nog even het uurwerk zat te bewonderen. Jaja, zo gaat dat. Je voelt je net een klein kind dat een enorm verjaardagscadeau heeft gekregen wat op het nachtkastje moet. :smiley:

Ok, ik zag dit:

Een uurwerk. Prachtig afgewerkt, verder redelijk recht-toe-recht-aan. Een Limited editie van 968 stuks. Detail: om te vieren dat gebruik gemaakt is van een nieuw automatisch uurwerk Calibre 9S68. 70 uur gangreserve en uiteraard voldoende aan standaarden en accuratesse waar je “u” regen zegt.

Juist. Eh… tot ik bij het spelen met het licht dit zag. Het kostte me bijna een uur om het goed op de foto te krijgen:

Of het holografisch is kan ik niet helemaal ontdekken, maar in het glas, dus niet aan de onderkant of de bovenkant, bevindt zich het Grand Seiko logo. Maar het is verder echt nergens zichtbaar! Fantastisch gewoon. Je ziet echt niets aan het glas. Geen vervorming, verstoring, vervaging of wat dan ook.

Maar goed, verder wat (opvallende) kenmerken voor de liefhebbers.

Specificaties:

  • 40,5 mm diameter,
  • 13,7 mm dik,
  • curved en ontspiegeld saffier,
  • titanium kast met een nog andere (lees: sterkere) structuur dan “gewoon” titanium en met die magnifieke Zaratsu polishing.
  • 100m WR en een schroefkroon.

En ook de dikte valt alleszins mee:

De wijzerplaat

Ook de wijzerplaat is een plaatje en een waar kunststukje.

Eerst even wat overzichtsfoto’s met verschillende lichtomstandigheden:

Gewoon, goed kunstlicht:

Gewoon, daglicht, binnenshuis:

En, in de zon:

De kleur varieert van zilver, wit tot crème, met heel veel tinten ertussen in.Verschillende lichtinval:

Voor de details:

Vouwsluiting en band

Verder nog de simpele titanium vouwsluiting. Gewoon functioneel en netjes, maar uiteraard wel superstrak afgewerkt qua polijstwerk.

De band is extreem soepel zwart alligator.

Zoals gezegd kan dit horloge meer banden hebben. Ik zal de komende tijd wat combinaties posten.

En, eh, had ik al gezegd dat ik een GS adept ben? :wink:

Het kunstenaarschap en de zorg die er van af spat waarmee deze horloges gemaakt zijn, onderscheidt GS voor mij echt van andere merken in hetzelfde segment. Alles gewoon top en Kunst met een grote K.
Zelfs niks negatiefs over het datumveld. Het klopt gewoon bij dit horloge. :slight_smile:

Bedankt voor het kijken en jullie reacties!

152 likes

Fantastisch. Die structuur op de wijzerplaat is echt heel erg mooi.
Van harte!

2 likes

Super cool man! Heel mooi :slight_smile: Dank je wel ook voor je leuke verhaal en prachtige foto’s! :v:

1 like

Schitterend. Fijn ook dat dit model draagbaarder blijkt. GSen verdienen draagtijd.

1 like

Met zo een mooi horloge kan een mens toch alleen maar gelukkig zijn,gefeliciteerd geniet ervan

1 like

Wow Jaco wat een fantastisch mooie nieuwe GS. Die wijzerplaat! :heart_eyes: Van harte…en een goede keuze.

Dank voor het lekkere leesvoer met prachtige foto’s. :+1:

1 like

Hear hear. Wat een prachtige aanwinst. Draag hem in goede gezondheid.

1 like

Jaco, top aanwinst en wat een fantastisch horloge. Hoop dat je nu toch een beetje rust hebt met de hobby maar eerlijk gezegd veel mooier wordt het niet :sweat_smile:

Veel draagplezier :+1:t2:

2 likes

Wat een klasse.

1 like

Helemaal gelijk, veel mooier wordt het niet. Credor eichi wellicht, maar die zijn ver, ver boven budget. :wink:

En, om met @Fate_Amenable_To_Change te spreken, alleen beter zo te dragen:

image

6 likes

Dan blijft alleen de snowflake nog te wensen over!:face_with_raised_eyebrow:

1 like

Heel mooi, geniet ervan! Prachtige wijzerplaat!

1 like

Voor de wijzerplaat absoluut wel, ook die had ik eind vorig jaar al in overweging. Het totaalplaatje was het toch voor mij niet.

Dat had ik ook. In de hand zo ongelofelijk mooi, maar aan de pols toch wat bleek. Jammer!

1 like

Precies dat. Wat je zegt, in de hand en op tafel, echt magnifiek. Maar om de pols net niet. Net zoals de SBGT241 zo heel erg mooi is, zeker de wijzerplaat, maar zo’n gigantische Seiko 5 uitstraling heeft. :wink:

1 like

Prachtig! De scherpte van die lugs … om van te kwijlen :kissing_heart: Gefeliciteerd!

1 like

Erg mooi. Goed op de foto’s gezet trouwens :+1: Dat hologram is wel bijzonder, je gaat 'm af en toe ondersteboven dragen begrijp ik? :wink:

Veel draagplezier.

1 like

Mijn beste,

Je hebt er behoorlijk wat werk van gemaakt!!
Een bijzonder ruimhartige introductie dan ook!!
Fraaie scherpe foto’s eveneens!!
Ik wens je dan ook een gezegende tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Sterker nog, gewoon onder een lamp gaan zitten, op de rand van het bed en de magie van het hologram bekijken. Nadeel, het duurt even voordat je het ziet, dus je komt niet aan slapen toe. :wink:

1 like

Geniet van de nieuwe GS-aanwinst Jaco!
Wat een schoonheid en afwerkingsgraad, mooi vastgelegd op de foto’s :ok_hand:

1 like