Japan 1913. Het jaar dat Kintaro Hattori`s bedrijf (Seikosha) het eerste Japanse polshorloge produceerde, de Laurel. Ter ere van het 100 jarig jubileum bracht Seiko in 2013 een aantal Grand Seiko modellen uit.
Een fascinerend horloge. Gelimiteerd tot 700 stuks. Die diepzwart, pianolak kleurige wijzerplaat. Die unieke gouden accenten. Die lijnen en hoeken met gepolijste en geborstelde facetten maken dat dit horloge vanuit elke hoek vraagt om aandacht.
De basis van dit ontwerp is ontleend aan de 44GS (4420B), geproduceerd van 1967-1969.
Vanuit de design studio waren nieuwe regels opgesteld door Taro Tanaka. Die regels golden als de “Grammar of Design”.
Hij wilde dat Seiko horloges spiegelde/ sprankelde, zonder enige vervorming.
De regels waren:
Perfect vlakke oppervlakken en hoeken voor de kasten, wijzerplaten, wijzers en indexen.
De facet op de bezel moet een 2 dimensionale hoek hebben.
Alle vervorming moet worden geëlimineerd uit de wijzerplaat, wijzers, indexen en kast. De afwerking van de wijzerplaat en kast moet een spiegelende finish hebben.
Geen ronde vormen meer, maar een uniek kast ontwerp.
Omdat dit proces tijdrovend en kostbaar is werden alleen een aantal King en Grand Seiko modellen op deze manier bewerkt. De productie was toen al gelimiteerd.
Fraaie klok zeg, veel plezier ermee. Ook nog eens gelimiteerd. Ik vind de kastvorm, afwerking en lugs van de meeste GS modellen enorm mooi en daar is die van jou geen uitzondering op…!
Wat interessant om eens wat van die designprincipes te lezen, ik vraag me toch altijd af of ze gewoon wat ins Blaue hinein freestylen of dat het volgens regels gebeurt. Nou, het resultaat mag er zijn!
Zo’n post maakt je dag weer goed! Dat is nog eens horloge maken: gewoon state of the art en minimalistisch tegelijk.
De tijd dat Japanners alleen maar zaken goed konden kopieeren is allang voorbij, dat moge duidelijk zijn.