NA: Grand Seiko SBGW047 Historical Collection 44GS

Japan 1913. Het jaar dat Kintaro Hattori`s bedrijf (Seikosha) het eerste Japanse polshorloge produceerde, de Laurel. Ter ere van het 100 jarig jubileum bracht Seiko in 2013 een aantal Grand Seiko modellen uit.

Bijvoorbeeld de SBGR083 welke @moker333 nu heeft: NA: Grand Seiko SBGR083 Limited Edition

Een fascinerend horloge. Gelimiteerd tot 700 stuks. Die diepzwart, pianolak kleurige wijzerplaat. Die unieke gouden accenten. Die lijnen en hoeken met gepolijste en geborstelde facetten maken dat dit horloge vanuit elke hoek vraagt om aandacht.

De basis van dit ontwerp is ontleend aan de 44GS (4420B), geproduceerd van 1967-1969.

Vanuit de design studio waren nieuwe regels opgesteld door Taro Tanaka. Die regels golden als de “Grammar of Design”.

Hij wilde dat Seiko horloges spiegelde/ sprankelde, zonder enige vervorming.

De regels waren:

• Perfect vlakke oppervlakken en hoeken voor de kasten, wijzerplaten, wijzers en indexen.
  • De facet op de bezel moet een 2 dimensionale hoek hebben.
  • Alle vervorming moet worden geĂ«limineerd uit de wijzerplaat, wijzers, indexen en kast. De afwerking van de wijzerplaat en kast moet een spiegelende finish hebben.
  • Geen ronde vormen meer, maar een uniek kast ontwerp.

Omdat dit proces tijdrovend en kostbaar is werden alleen een aantal King en Grand Seiko modellen op deze manier bewerkt. De productie was toen al gelimiteerd.

De Grand Seiko SBGW047 is haast een exacte kopie van de 4420B uit 1967, welke toch wel gezien mag worden als DĂ© Grand Seiko.

De SBGW047 is gelimiteerd tot 700 stuks. Uitgebracht in 2013.

• diameter 38mm
  • dikte 11,5mm
  • 9s64 handopwind uurwerk met 72 uur gangreserve.
  • dual curve saffier
  • geen lugholes
  • subtiele sunburst wijzerplaat

Dit is nr 77 van 700 :slight_smile:

51 likes

Fraaie klok zeg, veel plezier ermee. Ook nog eens gelimiteerd. Ik vind de kastvorm, afwerking en lugs van de meeste GS modellen enorm mooi en daar is die van jou geen uitzondering op…!

1 like

Poh! Fan-tas-tisch die kast. Topper👍🏻

1 like

Van harte Paulus, idd een mooie klok. zelfs een prachtige klok
Maar als ik dan moest/mocht kiezen dan toch liever de SBGR083 :wink:

2 likes

Woorden schieten te kort…
Veel draagplezier toegewenst met deze toch wel sublieme NA :thumbsup:

2 likes

Mijn beste,

Prachtige foto’s van een schitterende Seiko!!
Ik wens je er vele memorabele momenten mee. :+1:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

geweldig mooi! geniet ervan!! :slight_smile:

1 like

Ugh, die SBGR083 is een geile klok.

2 likes

Heel fraai, mooi strakke uitstraling, wel even wennen die hele korte lugs. Veel plezier er mee!

1 like

Onvergelijkbaar schoon!

1 like

Wat interessant om eens wat van die designprincipes te lezen, ik vraag me toch altijd af of ze gewoon wat ins Blaue hinein freestylen of dat het volgens regels gebeurt. Nou, het resultaat mag er zijn!

2 likes

De kast vorm vind ik geweldig mooi , gefeliciteerd met je aanwinst :ok_hand:

Schitterend letterlijk. Onbetaalbaar vrees ik?

Blij dat ik af en toe zn topic zie.
Zoek steeds meer de eenvoud en klasse.
Dan is dit wel een erg mooi voorbeeld, maar waarschijnlijk onbetaalbaar!

1 like

Er staat nu zo iets te koop op dit forum !
Snap alleen echt niet dat een klok van 38mm “grand” wordt genoemd…

Hee, dat is grappig…

5 likes

Prachtig!!

Katana case. Werkelijk grandioos mooi ontwerp.

Ik ga nu een boude uitspraak doen…

Ik denk dat ik dit het mooiste horloge vind, dat ik ooit heb gezien…

Zou m weleens op een stalen band willen zien ook.

Zo’n post maakt je dag weer goed! Dat is nog eens horloge maken: gewoon state of the art en minimalistisch tegelijk.
De tijd dat Japanners alleen maar zaken goed konden kopieeren is allang voorbij, dat moge duidelijk zijn.

Geniet van dit gelimiteerde exemplaar.

4 likes

Prachtig horloge , begin de Seiko,s steeds mooier te vinden…het blijft ontzettend jammer dat er in Nederland zo weinig modellen te koop zijn