Soms weet je eigenlijk al jaren welk horloge je wilt, maar blijf je toch omheen draaien… Ik heb hem inmiddels al een tijdje, maar nu is het eindelijk tijd voor een officieel NA-topic voor mijn Grand Seiko SBGW301.

Verliefheid en eeuwige rotsmoesjes
Sinds ik jaren geleden de vorige generatie SBGW231 zag en heb gepast, ben ik verliefd op dit horloge. Toch kon ik het voor mezelf telkens niet verantwoorden om hem daadwerkelijk aan te schaffen. Tot nu toe heb ik alleen horloges gehad uit een iets lagere prijsklasse, waarvan meerdere keren een Black Bay 58. In plaats van de volgende stap te zetten en het horloge te kopen waar ik echt verliefd op was, heb ik jarenlang horloges gekocht en geflipperd die uiteindelijk nooit blijvers waren.
Daarbij verzon ik steeds nieuwe excuses om dit horloge maar niet te hoeven kopen:
- Je hebt te weinig gelegenheden voor een dresswatch
- Je kan beter een groter deel van je budget besteden aan een sporthorloge dat je vaker draagt
- De gepolijste kast krast te snel
- De waterbestendigheid is te laag, je moet voorzichtig zijn wanneer je het horloge draagt
- Koop gewoon een [insert random horloge hier] en bespaar geld, de Grand Seiko is niet twee keer zo vet
Met als eindresultaat dat ik behoorlijk wat horloges heb gehad die allemaal geen blijvers waren. Begrijp me niet verkeerd: ik heb van elk horloge genoten. Maar achteraf weet ik dat ik mijn horlogerust waarschijnlijk sneller had gevonden als ik meteen naar mijn gevoel had geluisterd.
Tijdens mijn verzameljaren zijn er eigenlijk maar drie horloges geweest waar ik gevoelsmatig zonder zelfverzonnen praktische bezwaren verliefd op was en waarvan ik wist dat ik ze ooit moest hebben: de Oris Aquis (3 jaar een blijver geweest), de Oris Diver Date (sinds release, nu 1,5 jaar in bezit) en de Grand Seiko SBGW231/301.
Toch de knoop doorhakken
Anyway, ik dwaal af. Op het forum stond een SBGW231 te koop én er was een lid dat openlijk twijfelde om zijn SBGW231 te verkopen. Dat resulteerde in een praatje en een PM-wisseling om te kijken of ik het horloge eventueel kon overnemen. De prijs was erg netjes, zelfs iets beter dan wat ik in de jaren daarvoor voorbij had zien komen.
Toch wilde ik voor de zekerheid even checken wat een nieuwe SBGW301 tegenwoordig kost. Ik kreeg vervolgens een prijs van een grijze handelaar waar ik eerder horloges van had gekocht die ik simpelweg niet kon weerstaan: slechts enkele honderden euro’s duurder dan de gangbare prijs voor een gebruikte 231. Daardoor heb ik uiteindelijk het horloge van het forumlid niet overgenomen (nogmaals excuses man
).
Dat gesprek heeft er echter wel voor gezorgd dat nu eindelijk, EINDELIJK , dit horloge onderdeel is van mijn collectie. En ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat hij ooit nog weggaat.
Na meer dan 30 horloges geflipperd te hebben heb ik ook een waardevolle les geleerd: ik moet alleen nog gaan voor horloges waar ik vanaf het begin een echte connectie mee voel. Alle andere horloges die ik heb gehad vond ik leuk, maar er was altijd ergens twijfel. Achteraf gezien had ik mezelf waarschijnlijk een hoop tijd, geld en geflipper kunnen besparen. En mijn lijst met redenen om de Grand Seiko niet te kopen? Pure bullshit. Ik draag het horloge voornamelijk bij casual outfits en zelfs op de alligatorband van Grand Seiko werkt dat verrassend goed.
De huidige collectie en plannen voor de toekomst
Onlangs heb ik mijn Sinn 356 en Tudor Royal 38 mm verkocht. Daardoor bestaat mijn collectie momenteel uit de Oris Diver Date en deze Grand Seiko. Mijn plan op korte termijn is om terug te gaan naar een 3-piece collectie en een GADA-horloge toe te voegen met een beetje karakter.
De Royal was geweldig, maar uiteindelijk toch iets te flashy voor mijn smaak. Lange tijd dacht ik dat een Mark XX het zou worden, maar na meerdere keren passen vind ik die voor mij persoonlijk toch net te groot.
De voornaamste kandidaat om aan de collectie toe te voegen is momenteel de Sinn 556 Ice Blue. Dit horloge heb ik recent gepast en gaf mij volledig tegen verwachting in een echt wow-effect. Het zou een mooie aanvulling zijn op wat ik al heb zonder overlap.
Daarna zou ik misschien toch de Oris willen vervangen door een Diver/GMT met iets meer presence en een sunburst plaat. Mogelijke kandidaten zijn een Grand Seiko SBGN005 GMT of, als het nieuwe ontwerp geslaagd blijkt te zijn, een Longines Hydroconquest.
Op de lange termijn wil ik een chronograaf toevoegen aan de collectie, maar er zijn er maar een paar die ik écht mooi vind. De Hamilton Intra-Matic (auto of mechanical) is prachtig, maar vind ik vanwege de lug-to-lug te groot dragen voor mijn pols. Een Sinn 356 of Seiko Solar chronograaf heb ik gehad, maar daar was ik uiteindelijk te snel op uitgekeken. Opties zijn een Hanhart 417/415 ES, Een TAG Heuer Carrera Glassbox (langer sparen). Of, als ik de discipline kan opbrengen om een paar jaar geen horloges te flipperen en dedicated te sparen, een Zenith Chronomaster Original als ultieme grail. Dromen mag toch? De tijd zal uitwijzen wat ervan terecht gaat komen ![]()