Waarschijnlijk een onconventionele binnenkomer, maar mijn eerst bericht wordt een Na-Aankoop, voornamelijk omdat ik mijn enthousiasme niet kan onderdrukken… een gebruikelijk voorstel rondje volgt mogelijk later .
Donderdag j.l werd op mp een Grand Seiko aangeboden waar toevallig mijn oog op viel. Deze had direct mijn interesse en stuurde vervolgens de verkoper (na later bleek HF lid) een mailtje. Tot mijn verbazing waren het net geformuleerde volzinnen zonder een niet geheel ongebruikelijk grammaticaal slagveld en het contact verliep prettig. De GS is een horloge dat ik al langere tijd bewonder, maar qua budget iets te hoog gegrepen leek. Nu kwam de prijs echter meer in de buurt, waardoor opties herzien konden worden en de horizon verbreed. De verkoper kwam mij prijstechnisch iets tegemoet en ineens leek het onmogelijke mogelijk. Na een woelig nachtje slapen toch besloten deze kans te grijpen en direct een afspraak gemaakt.
Het was mijn eerste particuliere en tevens meest prijzige horloge aankoop, dus ging gisterochtend met wat klamme handjes op pad. Na een gastvrij ontvangst en een drankje om de verloren vloeistoffen weer op pijl te brengen, werd de diep blauwe doos met gouden initialen aan mij gepresenteerd en op ceremoniële wijze door de gastheer aangeboden. Aan het onberispelijke en exclusief gedetailleerde papier werd hij traditioneel uit de omdoos gehesen waarna de klep werd geopend. Een gouden leeuw begroete mij en de indices braken vanachter het glas prisma waardig het binnenvallende licht als een regenboog. Het weerkaatsende en voortdurend veranderend kleurenpalet straalde en fonkelde tegen de achtergrond van een mat witte wijzerplaat. Twee zwaardvormige, naar het lijkt vlijmscherpe wijzers, doorklieven moeiteloos de tijd waarbij de lange stabiele secondewijzer kalm en zelfverzekerd secuur het centrum van elke marker afgaat. Daar lag hij dan op zijn kussentje…eindelijk kreeg ik hem in eigen persoon te zien. Na veel rollen en scrollen, een negatieve youtube review en milde staar van het plaatjes kijken oog in oog met de sbgx059.
Enige tijd was de eveneens prachtige sbgx063 met champagne dial in het vizier, maar ondanks dat ik normaliter niet direct de voorkeur zou geven aan een witte wijzerplaat en daarbij zeer zeker kan genieten van een sunburst, was het bij deze variant meteen liefde op het eerste gezicht. Het matte wit contrasteert perfect met de hoog gepolijste indices en elevated Seiko/ GS logo, waarbij deze een kleine slagschaduw werpen op de zachte achtergrond. Een super combinatie waarbij ze elkaar versterken en aanvullen. Compliment(air). Dit geeft het geheel een frisse, stijlvolle en serene aanblik, zonder te vervallen in een kil noch vlak geheel. Dat is knap. De afmeting van 37mm leent zich daar bij uitstek voor.
Misschien dat het voor sommige mensen te simpel of onuitgesproken is, ik vind het een buitengewoon ingetogen schoonheid hebben. Niet uitbundig of schreeuwerig maar een van finesse, perfectie en balans. Schitteren in eenvoud. Een symbiose van historie, vormgeving en cultuur gevangen in een sieraad. Juist door de subtiliteit, maar aandacht voor details, denk ik dat je hier niet heel snel genoeg van hoeft te krijgen. Een horloge dat tijdloos is, contradictie in terminus (al doet de roulatie hier anders vermoeden:-)
Een staaltje gereserveerde ingetogenheid, waar vanuit een enorme kracht uitgaat, zowel letterlijk als figuurlijk. Binnenin huist het befaamde en vergulde 9F uurwerk waar een perfectionistisch en licht neurotische inborst zijn hart aan kan ophalen. Een quartz huzarenstukje dat als een parel verscholen ligt in zijn behuizing. Schoonheid zit ook hier van binnen. Een betrouwbaar, extreem accuraat hermetisch afgesloten twin puls krachtpatser die de potentie heeft om jou de komende 50jaar zorgeloos te vergezellen in het leven. Dat vind ik een mooie gedachte…one watch for life, een metgezel van toekomstige herinneringen en levensfases. Of dit ook voor mij geldt…tijd zal het uitwijzen.
Dit relaas van superlatieven is natuurlijk enkel een projectie van ondergetekende denkgeest en volledig subjectief. Het horloge is mijn zaratsu gepolijste spiegel, deze verandert niet in tegenstelling tot mogelijk mijn visie daarover. Muddy water is best cleared by leaving it alone. Een oefening in aandacht en reflectie.
Maar goed, het gevoeld bekruipt me dat ik mogelijk aan het doorslaan ben, dus om het verhaaltje af te ronden: na een enigszins zenuwslopend aanpassen van de mooie geborstelde bracelet met karakteristieke iconisch sluiting kon hij dan eindelijk om de pols. Een gezellig babbeltje en vriendelijk afscheid… tijd om met de blauw lederen schatkist onder de arm huiswaarts te keren. Ik zat gelukkig op de bijrijders stoel, want er was ook maar de minste interesse voor de weg en had niet in kunnen staan voor mede weggebruikers.
Bij thuiskomst nam ik met een straf getrokken thee in de hand plaats in de tuin. Rustig even bezinnen, het licht breken op de indices, spelen met de zon. Opeens dwarrelde er witte blaadjes door de lucht, ik keek achter mij waar het vandaan kwam en zag dat de wind door de kersenboom waaide. Een spoor van witte bloesem daalde neer op de stoep. Zoiets symbolisch verzin je toch niet. Verstilde momentjes! Streven naar perfectie en het daarna weer los kunnen laten. Het is Seiko gelukt, of dat ook voor mij geldt…??
Dank aan @BadgeandBezel voor de gastvrijheid en het mogelijk maken van de dag waarvan ik dacht dat deze er nooit zou komen. Ik hoop dat je niet al te veel spijt gaat krijgen van je verkoop:-). Ben i.i.g enorm blij dat ik specifiek deze witte versie met ‘t oude logo op de valreep heb kunnen bemachtigen in (op een klein oppervlakkig schakel veegje na) perfecte nieuwstaat, welke nu onderdeel mag uitmaken van mijn kleine bescheiden collectie.
Als je al tot het einde van deze NA bent gekomen, dan nu de anti climax…WAT, geen foto’s!….tja. Ik moet eerlijk bekennen dat het horloge uit het land van de rijzende zon de laatste stralen ook weer heeft zien ondergaan gisteren en daarbij geen moment heb gedacht aan het maken van foto’s. Bovendien, zo makkelijk als het schriftelijk te vertalen is, zo moeilijk zal het waarschijnlijk zijn om het in beeld te vangen. Wordt vervolgd….