NA : Grand Seiko SBGX063

Beste HF-leden…

Na inmiddels jaren bezig te zijn met deze vreemde maar oh zo leuke horloge hobby, waarbij aardig wat verschillende merken, types, en modellen de revue zijn gepasseerd, heb ik sinds een paar dagen toch wel een Grail in huis…een Grand Seiko.

De horloge hobby is bij mij nogal onderhevig aan wisselende interesses en zeker ook wel invloeden vanuit HF, daar kan ik eerlijk in zijn :slight_smile: Dus je probeert eens iets, en je flippert ook weer eens iets. Dat zal blijven ben ik mij van bewust…er is immers zo veel moois, leuks en interessants te vinden.

Maar een Grand Seiko heeft voor mij altijd al iets bijzonders gehad. Onhaalbaar leek mij initieel, en tot nu toe is het er vanwege het hogere prijssegment nooit van gekomen. Maar toen kwam opeens out-of-the-blue de Grand Seiko SBGX063 van Jaco in het blauwe deel en heb ik er een pm-etje aan gewaagd met een ruil + cash-up voorstel. In de trant van Niet-Geschoten…

Jaco was er wel voor te porren en dezelfde avond hebben we elkaar gezien bij mij thuis en uiteindelijk 2 uur zitten ouwehoeren over onze horloge hobby. Daarbij de overdracht gedaan en ik was de zeer gelukkige eigenaar geworden van mijn eigen Grand Seiko…wow! :ok_hand:

Nu 2 dagen later betrap ik mij erop dagelijks tientallen keren een blik te werpen op deze schoonheid. Mijn collega’s komen af en toe langs om te vragen of alles wel goed met mij gaat…ik kan dan alleen maar een grote grijns trekken en dan weet men alles is AOK…en laat men mij weer met rust…om van mijn NA te genieten. :wink:

Zometeen een paar mooie plaatjes. Niet van mijzelf want een NA-topic behoeft mooie strakke plaatjes en niet snelle pics met een iphone geschoten.

Maar eerst nog iets van de Grand Seiko geschiedenis. Taro Tanaka is de geestelijke vader van Grand Seiko en bedenker van het concept ‘Grammar of Design’.

tarotanaka-Seiko

Meer info op : http://wornandwound.com/art-time-taro-tanaka-seikos-grammar-design/

De basis van het Grand Seiko ontwerp is in de jaren 60 ontstaan. Vanuit de design studio waren nieuwe regels opgesteld door Taro Tanaka. Die regels golden als de “Grammar of Design”. Hij wilde dat Seiko horloges spiegelde/ sprankelde, en zonder enige vervorming. De belangrijkste regels waren:

  • Perfect vlakke oppervlakken en hoeken voor de kasten, wijzerplaten, wijzers en indexen.
  • De facet op de bezel moet een 2 dimensionale hoek hebben.
  • Alle vervorming moet worden geëlimineerd uit de wijzerplaat, wijzers, indexen en kast.
  • De afwerking van de wijzerplaat en kast moet een spiegelende finish hebben.
  • Geen ronde vormen meer, maar een uniek kast ontwerp.

Dit proces is tijdrovend en kostbaar en er werden alleen een aantal King en Grand Seiko modellen op deze manier bewerkt. De productie was toen al gelimiteerd.

Een Grand Seiko is dus een stukje kunst in zeer kleine vorm voor om de pols. En zo draag ik mijn SBGX063 dan ook…iedere dag weer volop genieten van dit kunstwerkje :ok_hand:

Het uurwerk in de SBGX063 is de vermaarde 9F62 quartz.

Niet zomaar een quartz maar een high-end quartz uurwerk, dat meer informatie behoeft. Een aantal details :

  • Maximaal 10 seconden afwijking per jaar (!)…vaak veel minder dan dat.
  • Instant date change in the blink of an eye.
  • Een hoge torque zodat grote en langere wijzers mogelijk zijn zoals bij een mechanisch uurwerk.
  • Thermocompensated (540 keer per dag een temperatuur check zodat de afwijking wordt geminimaliseerd).
  • Een bijsturend mechanisme dat ervoor zorgt dat alle wijzers precies in het midden van de indices vallen.
  • Het uurwerk is in een beschermend en stofvrij omhulsel geplaatst zodat zelfs bij een batterijwissel er geen vuil in het uurwerk kan komen.
  • Onafhankelijke axis voor iedere wijzer zodat er geen interferentie ontstaat en afwijkingen worden voorkomen.
  • Precisie afstelling mogelijk omdat de crown bij een volledige omwenteling slechts 20 minuten beslaat ipv de gangbare 60 minuten.
  • Levensduur van dit precisie uurwerk op 1 batterij is minimaal 3 jaar. Er zijn gevallen bekend van zelfs 5 jaar!

Meer informatie over het 9F uurwerk hier : https://www.grand-seiko.com/us-en/about/movement/quartz/

Verder kweekt (jawel!) men bij Grand Seiko hun eigen quartz kristallen en deze worden vervolgens 3 maanden ‘verouderd’ zodat het kristal daarna stabiel genoeg is voordat deze in de uurwerken wordt geplaatst. Men een zeer hoge mate van precisie als resultaat. Je moet er maar opkomen. :star_struck:

Al met al zoals ik dus al aangaf…high precision zoals we kennen van de Japanners, en bij Grand Seiko heeft men dit verheven tot een art-form.

Right…tijd voor foto’s (nogmaals…niet mij eigen foto’s).

Bedankt voor het lezen. :+1:

141 likes

Geniet ervan man! Hij is en blijft mooi! Ik zou bijna spijt krijgen. :wink:
Gelukkig mag ik het nog doen met mijn GS handwinder. Ook zo’n staaltje kunst.

Waardering voor je samenvatting van, inderdaad, heel veel informatie!

5 likes

Mooi verhaal David en prachtige foto’s. Veel plezier er mee! Welke Oris heeft het veld geruimd?

1 like

Fantastisch mooi, David. Van harte!

1 like

Prachtig horloge en bedankt voor de korte geschiedenis. Veel draagplezier!

1 like

Schitterende foto’s van een een geweldige aanwinst. Geniet ervan.:+1::+1:

1 like

Prachtig horloge evenals een prachtige NA topic!

1 like

Wat een details man! Zonde dat we zelf met onze ogen niet zo kunnen inzoomen :sweat_smile:

Geniet ervan!

1 like

Prachtige aanwinst, maar dat wist je al :wink: ! Geweldige foto’s :heart_eyes: (mijn complimenten daarvoor)
Geniet ervan David … maar ook zal vanzelf gaan waarschijnlijk :+1:

1 like

Echt prachtig David! Wat een perfectie👌🏻
Bedankt voor deze NA en nogmaals gefeliciteerd man

1 like

Schitterend David, mooie review ook. Top!

1 like

Mooi, veel draagplezier gewenst!

1 like

Gefeliciteerd met deze NA, zoals gezegd een fraaie GS die goed in balans is :ok_hand:

Voor mij ook gelijk nog wat info die ik nog niet wist op de koop toe :+1:

2 likes

Mooi mooi mooi David! Thanks for sharing!

1 like

Gefeliciteerd met deze grandioze aanwinst David. Wat een mooi ding. Ben ik even blij dat ik op pole position sta voor het geval je hem gaat flipperen. :sunglasses:

8 likes

Gefeliciteerd!
Schitterende aanwinst!:heart_eyes::heart_eyes:

1 like

:star_struck:

1 like

Mooie review van een prachtig horloge David!! :star_struck:

Geniet ervan…en veel foto’s op HF plaatsen! :blush:

1 like

Gefeliciteerd! Ook bij mij staat een GS met 9F op de lijst. Het is dat ik nu nóg meer een Speednasty wil. Maar ik dig die 9F ook helemaal, heb je gewoon de mooiste quartz ter wereld (jaja Citizen blabla perpetual). Tegen die tijd eens de meest gewilde kast uitzoeken, maar ja, het gebruikte aanbod is niet zo groot van quartz GS’n

Tikt’ie mooi op de indices? Ik bekeek gister alle Tanaka filmpjes van quartz GS’n, en die zitten er gewoon allemaal best naast vreemd genoeg.
Enjoy!!

1 like

1 van de mooiste elementen vind ik de opgelegde logo’s. Die lijken net n bedrukking, totdat je beter kijkt.

1 like