Ik heb deze week na lang zoeken een sbgx261 in ontvangst mogen nemen, met een prachtige zwarte wijzerplaat. Waarom na lang zoeken? De retailprijs van deze horloges is aardig aan het klimmen en was al aardig op het randje van mijn budget. Deze is dan ook tweedehands geïmporteerd uit Japan (ik weet het, living on the edge).
Wat mij vooral trekt aan GS is de afwerking, het handwerk en de hoge standaard waar het merk voor staat. Ik ben nooit echt fan geweest van quartz uurwerken, omdat het ‘gevoel’ er vaak niet is (er wordt wel eens gezegd dat quartz horloges geen ‘ziel’ hebben). Dit gaat absoluut niet op bij de 9F quartz van Grand Seiko, de technologie en afwerking van het uurwerk zelf maken het in mijn ogen net zo speciaal als zijn mechanische broertjes. Het gevoel is er.
Details als de gepolijste randjes van de wijzers en markers, scherpe lijnen die de grens vormen tussen de gesatineerde en zaratsu-gepolijste delen van de kast, en de precisie waarmee de secondewijzer elke marker raakt zijn allemaal details die een zo goed als perfect geheel vormen. De 37mm diameter is top, en gelukkig heb ik met de halflinks een goede fit kunnen krijgen (mijn enige minpunt van GS is het gebrek aan micro-adjustments).
Hoewel de zwarte plaat binnen en op foto’s ‘glossy’ lijkt te zijn, is hij in de zon meer diep matzwart. Dit geeft net dat extra stukje karakter. Ik heb genoeg gepraat, tijd voor wat plaatjes:
Toevallig hetzelfde exemplaar waar ik met een schuin oog naar zit te kijken, dus post vooral veel foto’s. Ben ook benieuwd hoe het bestellen vanuit Japan gegaan is.
Maar de SBGX serie is de bom. Ik zou graag nog eens een ruiltje doen in die richting, want ik vind 40mm aan de aanwezige kant. Evengoed: mooie, comfortabele horloges. Ik wens je er veel plezier mee!
Bedankt! Het importeren ging soepel, heb hem gekocht via chrono. Natuurlijk is het belangrijk om rekening te houden met 21% BTW op de weergegeven prijs, deze betaal je pas als het bij de douane ligt. Bij retourneren krijg je dit volgens mij niet terug, maar dat weet ik niet zeker. Daarom is het heel belangrijk om te vragen om meer foto’s van de kast, bracelet etc. onder direct licht. De Japanners (zeker winkels met maar een paar honderd reviews) zijn voorzichtig met het aangeven van de staat. Bij deze stond bijvoorbeeld ‘naar behoren’, maar hij is in zeer goede conditie.
Bedankt, ik heb zelf ook naar de SBGP gekeken, maar mijn kleine pols kan de 40mm net niet aan. Ook vind ik een kleiner formaat bij een relatief ‘steriel’ horloge altijd wat mooier staan.
Yup. Daar heb je gelijk in. Het is een kwestie van voortschrijdend inzicht geweest, wat in mijn geval nipt te laat kwam. Aan de andere kant heeft de SBGP een 9F85 uurwerk met onafhankelijk verstelbare uurwijzer, dus het is wel een fijn reishorloge.
Ik heb zo lang op de SBGX259 zitten azen, maar kocht een SBGW231 omdat ik er eentje jonggebruikt tegen kwam voor een goeie prijs, dus ik ben (nog) even SBGX-loos.
Dat wist ik niet van de uurwijzer, wel fijn voor een horloge dat (bijna) nooit tijd verliest. De SBGW231 is ook echt heel mooi, dus ik snap de gemaakte overweging helemaal.