NA: GS... O, ja, alweer? Vintage dan?

Horlogelieden,

(Waarschuwing: wie niet van verhalen houdt, mag verder scrollen naar de foto’s.) :wink:

De aanloop

Het zat er aan te komen, al had ik het eigenlijk niet zo snel verwacht.

Er was enige ambitie om, indien mogelijk, misschien, eventueel als het lukte een tweede GS dit jaar óf volgend jaar aan te schaffen. Toch, met de komst van de SBGR305 was die drang niet heel groot.

Wel was ooit met de komst van mijn allereerste GS, die via @daffie in het HF-heelal verdwenen is, de wens gekomen om de historie van Grand Seiko op één of andere manier gestalte te gaan geven in een collectie en dat er een voorvader moest komen. Ook die drang was niet heel erg groot. “Op termijn” zoals het heet.

De reden: ik was een beetje huiverig om het GS-Vintagepad te betreden. Zelf heb ik gewoonweg onvoldoende kennis in huis van (vintage-)uurwerken om er iets mee te kunnen. Een idee waar ik zou moeten zijn om te laten servicen had ik niet, en voor een eventuele revisie… Tsja, toch eerste maar eens 2019 laten worden en dan langzaamaan verder kijken en een plan maken. Los nog van het feit dat ik echt niet zou weten waarop te letten bij eventuele aanschaf omdat er volgens mij, zeker in NL, niet heel erg veel GS vintages zijn. Ik had wel een beetje een beeld van een periode en de bijbehorende stijl.

Onverwacht

Maar goed. Ik had buiten Wilko @wbcoupe gerekend.
Komt me daar ineens een Grand Seiko revisie verslag voorbij. Van een GS in goede staat, gereviseerd/geserviced, én een Hi-Beat en als klap op de vuurpeil uit het tijdperk eind jaren zestig waarin Grand Seiko zijn Grammar Of Design perfectioneerde. De ontwerpeisen zoals ze nu nog steeds in (voornamelijk quartz varianten) zoals bijvoorbeeld de SBGV205 terugkomen.

Ik kon de verleiding niet weerstaan en heb geloof ik in mijn eerste post als reactie op dit horloge al iets geroepen in de trant van “mocht 'ie weggaan, denk aan mij!”

Via een onderonsje met Daniel (@koekoek) en Wilko ben ik me heel snel gaan inlezen in dit uurwerk, de kasten, etc. En eigenlijk waren Wilko er daarna heel snel uit en kon ik de Grand Seiko van Wilko overnemen en hoefde ik niet verder te zoeken.

Voorafgaand aan het GS-Event van 7 december jl. ben ik het horloge wezen bezichtigen, maar ik was er wel uit. Het voelde ook niet als flipperitis, maar als de verzamelaar die iets mag gaan toevoegen aan een collectie.

Er moest nog wel een klein hobbeltje genomen worden omdat er toch nog iets niet helemaal lekker met de stift en kroon was en Wilko wachtte nog op onderdelen.
Geduld betrachten is soms moeilijk, maar in de wetenschap dat er begin volgend jaar iets moois voor zou komen was het niet zwaar.

Wie schets mij verbazing dat Wilko mij zaterdag meldde dat hij het horloge al klaar had. Kerstkadootje voor mezelf. :slight_smile:

En dus… vandaag een hele prettig ontmoeting gehad met Wilko en de Grand Seiko 6146-8030 kunnen overdragen.
Ik voel me zo trots als pauw en ben er super content mee.

Een heel klein (te lang) beetje geschiedenis

Even voordat de foto’s komen nog een klein stukje historie.

In 1966 werd het Grammar of Design concept vastgesteld

Even voor de duidelijkheid, de Grammar of Design regels (gejat van internet):

  • Perfectly flat surfaces and angles for cases, dials, hands, indexes

  • Two Dimensional faceted curves for the bezel

  • All distortion should be eliminated from the dial, hands, indexes and case, the finishing of the dial and case should be a mirror finish so it shines and sparkles

  • No more round cases, a unique case design

  • Als laatste kenmerk: de dubbele index op 12 uur en het ontbreken van enige lume.

Tevens heeft Seiko in 1966 de Chronometer standaard losgelaten en is de GS standaard gaan hanteren die strengere eisen stelt aan het uuwerk dan COSC.

Daarnaast was een vereiste dat elke GS minimaal 50m waterresistent moest zijn.

Goed, om uit komen bij dit horloge maak ik enkele stappen.

In 1967/68 ontspon zich ook de race om Hi-Beat uurwerken. Voor de technische details rondom het nut en noodzaak van Hi-beat uurwerken met een “hartslag” van 36000 beats per hour verwijs ik graag naar de experthorlogemakers op het forum.

In ieder geval, vanuit de race is ook de 61GS serie uurwerken voortgekomen.
Deze waren alleen voor de Japanse markt, GS was buiten Japan niet of nauwelijks bekend.

Van dit uurwerk zijn er 36000 geproduceerd in een twintig tal varianten waarbij stalen of gouden kasten en het hebben van een datumveld (6145 serie) of een dag-datum veld (6146 serie) de meest in het oog springende verschillen zijn.

Echter, trouw aan de jaren zestig, begin jaren zeventig met wat typische design richtingen was er ook een relatief kleine oplage (binnen de 36000) met een Crosshair dial en wat grovere indices. En, lieve lezer, u raadt het al deze NA is daar één van.

Goed ik ben geen geschiedenisleraar, en dit verhaal is al zo lang, dus stel ik voor dat ik eigenlijk nu gewoon maar overstap op de foto’s van deze tamelijk zeldzame Grand Seiko.

Bronnen

Voor het revisie verslag van Wilko, dat is hier te vinden: Revisie Grand Seiko 6146-8000 Crosshair dial

Om meer over deze serie GS-ssen te lezen, dat kan hier: https://thespringbar.com/blogs/guides/grand-seiko-collectors-guide

Mochten er nog liefhebbers voor de historie van Grand Seiko zijn, dat is hier te vinden: https://www.grand-seiko.com/global-en/about/history

Voordat ik de foto’s neerzet: In ieder geval, erg veel dank Wilko voor je tijd, uitleg, en vooral de revisie, je vakwerk en de erg gezellige en leerzame ontmoeting vandaag.

De foto’s

Altijd leuk nog een scan op internet gevonden van een pagina uit de catalogus uit 1969:

Ik heb me nooit echt verdiept in de afwerking van de uurwerken van andere merken uit die periode, maar volgens mij ziet dit er toch best goed uit, een vervangen onderdeel, de lagers waren wat, eh, brak, na zovele decennia:

Tsja, gebruikt, maar da’s niet gek na 50 jaar. Maar foto’s en zo dichtbij is natuurlijk erg ongenadig.

Het huzarenstukje van Wilko. Het, in dit geval, nieuw gemaakt en vergulde GS medaillon. Hulde en respect!

Maar dan, de maatstaven van Grand Seiko van de jaren zestig. Ook al zo strak en scherp die indices wijzers en het datumveld raam. Onder indruk van die afwerking en dat het ook zo lang de tand de tijds heeft doorstaan.

Hij draagt vrij fors. Het formaat is ook 37mm, Prima maatje voor mijn polsen.

En dan natuurlijk de vergelijking met de SBGR305

Erg blij met deze twee uniekelingen !

Nogmaals dank Wilko!

En de rest van HF dank voor het lezen! Respect als je tot hier gekomen bent! :slight_smile:

Ow ja, en wat loopt zo’n hi-beat mooi zeg!

123 likes

TL;DR, maar wel prachtige horloges!

4 likes

Wat een pracht van een senior GS! De hairlines zijn mooier dan mooi (ik ben verzot op hairlines; waarschijnlijk omdat ze bij mij zo goed als verdwenen zijn.). Fantastisch verslag en wat een liefde voor een pracht product spreekt daaruit.
Gefeliciteerd!!

2 likes

Mooi, ik ben hard op weg zeggen mijn kinderen. Het worden nu kraaienpootjes, dus da’s een schrale troost. :slight_smile:

1 like

Mijn beste,

Wat een enthousiast verhaal!!
En wat een passie voor deze uitblinkende “Grand Seiko”.
Grandioos hoor!!
Ik wens je er dan ook een glorierijke tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Fantastisch mooi horloge. Knap dat er zoveel oog is voor de gedetailleerde afwerking van zo’n GS. Blijft magisch om al die perfect gefacetteerde indices, wijzers en lugs te zien. Veel plezier ermee!

1 like

Gefeliciteerd en echt gaaf hoe een forum als dit kan werken, zorg er goed voor :+1:

1 like

Wat een leerzame NA! :wink:
Veel plezier met dit toffe horloge!

1 like

Gefeliciteerd met deze schitterende aanwinst.

1 like

Interessant stuk en een hele mooie klok, veel plezier ermee en fijne feestdagen gewenst!

1 like

Geweldig mooi! Prachtig!

1 like

Heel mooi!
Geniet er van, maar geloof dat dat wel goed komt.

1 like

Thanks for sharing Wilko en Jaco :ok_hand:

Sharing is caring :heart_eyes:

3 likes

Dank voor dit mooie stukje geschiedenis Jaco. Ik had me er uiteraard ook wel een beetje in verdiept, maar jij hebt nog flink wat meer opgediept. :+1: :sweat_smile:

Jij ook bedankt voor de leuke ontmoetingen en heel veel plezier met deze aanwinst! Hem zelf houden was financieel nu even geen optie, maar ik ben blij dat hij beland is waar hij hoort: bij een echte liefhebber. :ok_hand:

2 likes

Dat gaat zeker lukken. Eindelijk wat lijn in de collectie. :wink:

1 like

Zeer gewaardeerd!

1 like

Mooi verslag. Leuk om te lezen. En prachtige plaatjes. Dank voor het delen en veel plezier er mee.
Gr
Henk

1 like

Super tof verslag, erg leuk om te lezen :slight_smile:

1 like

Gefeliciteerd met uw NA en geniet er van in goede gezondheid!

1 like

Wat een heerlijk verhaal Jaco…en jazeker ik heb als oudje nog het geduld om het hele verslag te lezen. :wink: Extra genieten op deze Kerstavond na een zeer gezellig kerstdiner bij m’n ouders.

Wat een geweldige aanwinst voor je GS collectie…een jaren 60 GS klassieker om trots op te zijn. Zeker gezien de prachtige geschiedenis van dit bijzondere merk. :ok_hand:

Van harte. :+1:

2 likes