NA: Halios Universa (Bathyal Glossy Blue)

Begin februari heb ik mij ingeschreven voor de Halios Universa bij Forasec. Al een tijd was ik geïnspireerd door alle verhalen over Halios die ik gelezen had. Kwaliteit en visie worden geroemd en beschikbaarheid van de horloges wordt vervloekt :slight_smile:

Maar eerst een muzikale intro door een -eveneens- Canadese ster;

De Halios Universa is het broertje van de Halios Fairwind, maar dan zonder roterende bezel. Op het moment van reserveren waren er 2 dial kleuren voor de Universa beschikbaar; Slate Grey Gloss en Bathyal Blue Gloss. Ik koos voor de Bathyal Blue Gloss omdat blauw nog ontbreekt in mijn bescheiden collectie. De prachtige Pastel Blue dial was niet beschikbaar voor reserveren, deze is slechts in kleine oplage uitgegeven en @Drebin was één van de gelukkigen die er één heeft kunnen bemachtigen.

Een goede drie-en-een-halve maand later, afgelopen dinsdag 15 juni had ik het pakje binnen! En het was een mooi pakje, met twee ansichtkaarten met op ieder een foto die de eigenaar van Halios zelf schijnt te maken. Die houdt van een persoonlijke manier van contact met zijn klanten, online spreekt iedereen dan ook over ‘Jason’ en niet ‘de eigenaar van Halios’. Ook zat er een sticker bij met het Halios logo. Maar de grootste eyecatcher in het pakje was een grijsblauw lederen etui met rits. Hierin zat de Universa netjes opgeborgen in een apart vakje en vastgeklemd door een bandje met drukknoop. Verder is er nog ruimte in het etui voor een tooltje en links uit de bracelet.

De lange levertijd wordt door Halios toegeschreven aan Covid en de verplaatsing van de assemblage van de horloges naar Canada. Het was de bedoeling dat de horloges in Zwitserland inklaar werden gezet. In Canada gebeurt dit nu bij Roldorf & Co en kost wat tijd, want de kwaliteitsstandaard is hoog bij Halios. De horloges worden daarom in batches uitgebracht.

Maar nu verder met de Universa, hierbij eerst de specs;

Diameter: 38 mm

Lug width: 20 mm

Lug-to-lug: 48 mm

Hoogte: 11 mm (incl saffier)

Movement: Swiss Selitta SW216 hand-wound

WR: 100m

Glas: Gebold saffier met AR coating aan de binnenzijde

Lume: Superluminova C2 (groen)

Band: RVS met fijnafstelling!

De kast van de Universa is voor het grootste gedeelte geborsteld, met een paar gepolijste accenten zoals de buitenrand/zijkant van de bezel.

De lugs buigen mooi naar beneden en sluiten zo mooi aan op de ronding van de pols. Het saffier heeft vervorming aan de randen, maar dit heeft geen invloed op de leesbaarheid door het geweldige ontwerp van de wijzerplaat. Die wijzerplaat heeft hele sexy opgelegde indices met een mooie lume.

De gesigneerde kroon heeft een beetje een flieger stijl en is hierdoor goed te draaien om op te winden of uit te trekken om de tijd in te stellen. Dat opwinden is nieuw voor mij, het is mijn eerste handopwinder, maar er zit een goede instructie bij van Halios die verteld hoe dit het beste gedaan kan worden. “Stop bij weerstand” :smiley:

De caseback is dicht, geschroefd en met tekst en serienummer erin gegraveerd.

De dial van dit horloge is waar de show tot een hoogtepunt komt. De donkerblauwe hoogglans plaat is prachtig diep van kleur en de witte minute track heeft hierdoor een prachtig contrast wat het geheel wat kleur betreft weer in balans brengt. De bedrukking van de dial is subliem en de opgelegde roestvrijstalen, gepolijste indices zijn spectaculair door hun perfecte hoogte, scherpe lijnen en subtiel gekleurde lume die prachtig is aangebracht.

De 12, 3, 6 en 9 hebben arabische cijfers, de rest van de markeringen zijn rechthoekig met facet afgewerkte randen. De afwerking is prachtig en het niveau is hoog!

De band, had ik de band nog niet genoemd?! De stalen band lijkt wel vloeibaar zoals deze om de pols valt en hoe comfortabel deze is. Over de sluiting wordt door sommige mensen gemopperd omdat deze te dik zou zijn. Eerlijk is eerlijk, deze is niet heel dun, maar wat staat daar tegenover?;

Deze band heeft fijnafstelling, hoe luxe is dat?

De fijnafstelling gebruik je door het logo op de sluiting in te drukken, ook weer zo’n heerlijk doordacht design detail.

Ik ben onder de indruk van dit horloge, de verwachtingen waren hooggespannen door de bijna cultstatus van dit merk en kwalificaties die online gedaan worden als: “De Rolex onder de micro brands” - wat dat ook mag betekenen -, maar dit horloge overtreft werkelijk de verwachtingen die ik had.

Hier onder volgen de onvermijdelijke foto’s. Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

80 likes

Gaaf ding!
Ik heb toevallig die lichtblauwe gisteren even van dichtbij gezien, dat horloge zit uitstekend in elkaar. :ok_hand:

1 like

Wat een mooi horloge zeg! En ook leuk om na lang wachten hem binnen te hebben met persoonlijke notities van de eigenaar.

Had de lof over de armband elders ook al voorbij zien komen — ziet er heel tof uit.

Benieuwd hoe ‘ie je aan de pols staat!

1 like

Erg origineel en geslaagd, mooi design!

1 like

Ik kan niet wennen aan de uurmarkers maar buiten dat is het een uitstekend ontwerp. Veel draagplezier! :v:

1 like

Mooi hoor, kast heeft een beetje een GS44 vibe met die schuine vlakken. Flat link bracelet vind ik ook erg mooi. Sportief maar toch ook sjiek!

1 like

Dank!

Dat is ook mijn conclusie! :grinning:

Dank je!

Binnenkort meer foto’s van de Universa op de pols!

Ik vind ze mooi wat karakter geven aan het horloge, een moderne twist in een klassiek-geïnspireerd ontwerp. But we agree to disagree, ieder zijn smaak!

2 likes

Mooi man :ok_hand:

1 like

Erg mooi horloge en goed in beeld gebracht ook
Je kan het goed brengen, ga zo door :+1:

1 like

Heel tof, gefeliciteerd met je aanwinst.

1 like

Heel gaaf!! Proficiat!

1 like

Nice! Tof horloge, geniet ervan!

1 like

Gaaf horloge, die van mij is nog onderweg. Ik ben voor dezelfde dial kleur gegaan :wink:

1 like

Wow, wat een gaaf horloge zeg!
Mooie plaat ook

1 like

Ik kan me voorstellen dat deze ook weer goed gewaardeerd gaat worden. Persoonlijk geen liefhebber van de indices en (te) korte uurwijzer.

Ben ook wel benieuwd naar de lichtblauwe.

1 like

Prachtig horloge met leuke design keuzes en mooie afwerking. Geniet van deze NA!

1 like

Geweldig mooi horloge, geniet er van…toch wel grappig om te zien hoe de designs van Halios de laatste jaren langzaam aan het veranderen zijn

1 like

Er is erg veel mooi aan dit horloge, ik snap de aantrekkingskracht. Veel plezier ermee!

1 like

Uiterst knappe en strakke verschijning! :ok_hand:

1 like

Ik vind hem erg leuk :+1:

1 like