… maar werd uiteindelijk een verzameling van 4. Sorry long read, historie, maar ook plaatjes.
Je kent dat wel, beetje meegaan met de tijd. Je oude UPC box omruilen voor een kleine Next achter de tv. Echter, daarmee verdween ook de tijd. Oplossing, een klok. Uiteraard wel een Gruen klok. En dan liever niet een al te lelijk geval.
Gevonden! Niet al te oubollig en een leuke link met reizen, want GMT. Nou hield deze klok niet van reizen want meerdere keren van de radar verdwenen op weg vanuit Amerika.
Leuk rood vliegtuigje als secondewijzer en een 24 uurs ring. Uit ca 1980. Als iemand mij kan vertellen waarom Caracas staat waar die staat, ik zou daar een andere tijdzone verwachten…
En toen begon het te borrelen. Er is nog een Gruen horloge wat iets met vliegtuigen te maken heeft. En wat dan eigenlijk niet in mijn verzameling mag ontbreken. Maar voordat we daar komen, eerst wat historie. WWII
Tijdens de oorlog gingen (moesten) veel fabrikanten hun gewone productie staken en oorlogsgerelateerd spul produceren. Dit konden ook militaire horloges zijn. 1 probleem, de Precision uurwerkfabriek van Gruen stond in Zwitserland. Dus nee, dat contract kregen ze niet. Wat dan wel…. Militaire meetinstrumenten en meters voor op vliegdekschepen, in vliegtuigen en spul voor radio communicatie. De horlogeproductie werd afgeschaald (en ipv mannen, vele vrouwen aan het werk).
Reclame maken bleef belangrijk, maar dan vooral met wat militaire en oorlog elementen erin. Buy a Gruen… but buy a War Bond first.
Geen militair horloge… dan maar de samenwerking opzoeken met een vliegtuigmaatschappij die (tijdelijk) volledig vloog voor het US leger: Pan American World Airways. En voor deze Clipper piloten dan een mooie dunne (veri-thin) Pilot watch maken met 24 uurs wijzerplaat. Want ja, aan de andere kant van de oceaan doen ze niet aan AM/PM maar aan 24 uur. Reclame van 1941, het model was niet te koop voor de burger! Vrij uniek toen nog met een center sweep second.
En dan aan het eind van de oorlog… eindelijk, een Pan American model te koop bij de juwelier voor de gewone man.
Ik presenteer u, mijn 30mm heren Gruen Pan American Ace uit 1944/45:
Euh ja, er moet nog wat gepoetst worden. Glaasje bekrast, kastje wat aanslag en groene blegh… voor de dna fetisjisten:
Er zat ook een leren Gemex band op, met nog veel meer restjes mens. Ik ga zelf wel een nieuwe maken.
Dan zijn we nog maar bij 2. Nummer 3 is de opener om dit soort veri-thin horlogekasten mee open te krijgen. Ook een oudje die nog prima werkt.
En wat zit er dan in? Uiteraard een Gruen precision uurwerk. Een cal 420SS met helaas een plakkende hairspring in de balans. Dus ze loopt wat aan de snelle kant… ben je altijd mooi op tijd.
En dan voor de volledigheid de binnenkant van de kast. Gemaakt door Wadsworth voor Gruen. Met een guildite, oftewel RVS, achterdeksel.
Nummer 4… tja, de samenwerking tussen Gruen en Pan American Airways bleef nog even doorgaan. Time tables en wheels voor reizigers met daarin de time zones, timed by Gruen. Deze is nog onderweg… gewoon voor de gein.
Ik geloof dat het tijd wordt voor een reisje!