NA Het begon met een vintage vliegtuigje…

… maar werd uiteindelijk een verzameling van 4. Sorry long read, historie, maar ook plaatjes.

Je kent dat wel, beetje meegaan met de tijd. Je oude UPC box omruilen voor een kleine Next achter de tv. Echter, daarmee verdween ook de tijd. Oplossing, een klok. Uiteraard wel een Gruen klok. En dan liever niet een al te lelijk geval.

Gevonden! Niet al te oubollig en een leuke link met reizen, want GMT. Nou hield deze klok niet van reizen want meerdere keren van de radar verdwenen op weg vanuit Amerika.

Leuk rood vliegtuigje als secondewijzer en een 24 uurs ring. Uit ca 1980. Als iemand mij kan vertellen waarom Caracas staat waar die staat, ik zou daar een andere tijdzone verwachten…

En toen begon het te borrelen. Er is nog een Gruen horloge wat iets met vliegtuigen te maken heeft. En wat dan eigenlijk niet in mijn verzameling mag ontbreken. Maar voordat we daar komen, eerst wat historie. WWII

Tijdens de oorlog gingen (moesten) veel fabrikanten hun gewone productie staken en oorlogsgerelateerd spul produceren. Dit konden ook militaire horloges zijn. 1 probleem, de Precision uurwerkfabriek van Gruen stond in Zwitserland. Dus nee, dat contract kregen ze niet. Wat dan wel…. Militaire meetinstrumenten en meters voor op vliegdekschepen, in vliegtuigen en spul voor radio communicatie. De horlogeproductie werd afgeschaald (en ipv mannen, vele vrouwen aan het werk).

Reclame maken bleef belangrijk, maar dan vooral met wat militaire en oorlog elementen erin. Buy a Gruen… but buy a War Bond first.

Geen militair horloge… dan maar de samenwerking opzoeken met een vliegtuigmaatschappij die (tijdelijk) volledig vloog voor het US leger: Pan American World Airways. En voor deze Clipper piloten dan een mooie dunne (veri-thin) Pilot watch maken met 24 uurs wijzerplaat. Want ja, aan de andere kant van de oceaan doen ze niet aan AM/PM maar aan 24 uur. Reclame van 1941, het model was niet te koop voor de burger! Vrij uniek toen nog met een center sweep second.

En dan aan het eind van de oorlog… eindelijk, een Pan American model te koop bij de juwelier voor de gewone man.

Ik presenteer u, mijn 30mm heren Gruen Pan American Ace uit 1944/45:

Euh ja, er moet nog wat gepoetst worden. Glaasje bekrast, kastje wat aanslag en groene blegh… :nauseated_face:voor de dna fetisjisten:

Er zat ook een leren Gemex band op, met nog veel meer restjes mens. Ik ga zelf wel een nieuwe maken. :sweat_smile:

Dan zijn we nog maar bij 2. Nummer 3 is de opener om dit soort veri-thin horlogekasten mee open te krijgen. Ook een oudje die nog prima werkt.

En wat zit er dan in? Uiteraard een Gruen precision uurwerk. Een cal 420SS met helaas een plakkende hairspring in de balans. Dus ze loopt wat aan de snelle kant… ben je altijd mooi op tijd. :face_with_hand_over_mouth:

En dan voor de volledigheid de binnenkant van de kast. Gemaakt door Wadsworth voor Gruen. Met een guildite, oftewel RVS, achterdeksel.

Nummer 4… tja, de samenwerking tussen Gruen en Pan American Airways bleef nog even doorgaan. Time tables en wheels voor reizigers met daarin de time zones, timed by Gruen. Deze is nog onderweg… gewoon voor de gein.

Ik geloof dat het tijd wordt voor een reisje! :airplane:

NB als iemand mij nog dat sexy plexy kan uitleggen? Ik snap het niet. Zo’n super bol glaasje waardoor je horloge 2x zo dik wordt. En de wijzerplaat vervormt. En wat als een bumper uitsteekt en krassen opvangt.

73 likes

Interessant merk en leuk topic. Bedankt voor het delen! :small_airplane: :ok_hand:

4 likes

Heerlijk jouw passie voor dit merk en dank voor het leuke en leerzame topic!

2 likes

Mijn beste,

Een glorieuze introductie van een bijzondere Horlogerie Passie!!
Leuk om te lezen en vooral ook om te zien!!
Ik wens een romantische tijd met dit inspirerende Horloge en aanverwanten.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

3 likes

Mooi verhaal, mooi om iemand zo gepassioneerd over een horloge te horen vertellen!!:watch:

2 likes

Heelijk spul om te zien :ok_hand: :globe_with_meridians:

2 likes

Gelukkig zijn er een paar mensen op het forum die lange verhalen schrijven. Interessant, jouw Gruenreis, ook de horrorkanten (de DNA op de springbok, brrr).

4 likes

Mooi verhaal en een prachtig horloge. Bol glaasje. Bol is sterk, kijk maar naar een ei. Kan dus een tik hebben. En plexiglas is goedkoop, makkelijk te poetsen en laat geen splinters in je uurwerk achter als ie barst.

3 likes

Oh, ik ben dol op Worldtimers, GMTs en gerelateerd spul dus “you got me there”.

En ja, plexi is sexy. Dus niet zeuren, poetsen en doorgaan!

10 likes

Ja, brrr. En ik leg altijd alles onder een microscoop wat het nog wat extra tastbaar maakt. :scream: Leek ook echt of er wat op het bandje groeide… bleek draderige oude loslatende lijm te zijn.

4 likes

Leuk zo’n stukje horloge geschiedenis. Dank voor het delen. Ben benieuwd hoe deze verzameling binnen de verzameling zich verder ontwikkelt. Houdt ons op de hoogte.

2 likes

Dan lijkt me toch een kreukelzone handiger om het uurwerk te beschermen.

Misschien is het een kwestie van wennen. Maar ik vind zo’n hoog gewelfd punaise glaasje afleiden van het model. Soort, er zit een pukkel op mijn horloge. :crazy_face: maar goedkoper is het wel. En makkelijker zelf te vervangen of te poetsen. Enfin, het zat er origineel ook zo op dus zal er mee moeten leren leven.

1 like

Hey, dat seiko ding kwam ik al tegen. Leuk. Jaren 70? Heeft Gruen vast van afgekeken. Of onderdelen gekocht bij dezelfde japanner.

En bij jou staat dat Caracas wel bij buenos aires. :thinking:

Nou, die stopt hier. In principe. Ik ben meer van voor de jaren 30. Of… uhh, en zijn ook Pan American modellen van volledig RVS waar Pan american op de achterdeksel staat. :blush: of… toch een advertentie kopen ipv gluren op Gruen

4 likes

Ik hoor het al. Wordt vervolgd … :slight_smile:

3 likes

Weet je zeker dat dit het originele glas is? Gezien de vorm is het wel een vrij oud glaasje, maar lijkt me toch ook niet uitgesloten dat het een keer vervangen is en er oorspronkelijk een lagere op gezeten heeft.

Veel horlogemakers zijn lui en hebben alleen een voorraad hoge glazen, die passen namelijk altijd.
Zelf zoek ik als ik een glas vervang altijd een zo laag mogelijk glas dat net over de wijzers past, heb ook een hekel aan dit soort bolle punaises.
Al heb je bij een centrale secondewijzer vaak wel een iets hoger glas nodig dan bij een kleine seconde.

Oh ja, mooi verhaal weer, dank voor het delen :+1:

4 likes

Dat weet ik niet zeker. Ik weet wel zeker dat er een PHD type in moet. Plastic high dome. Oftewel, dat wat er in zit. Ik heb een zijprofiel foto gecheckt bij een verzamelaar die alle varianten panam heeft. Is idd nodig voor de centrale seconde.

Is ook hier niet zo goed uit af te leiden.

Zo’n luie juwelier/horlogemaker heb ik ooit meegemaakt. Horloge gestoten en mooi dun double lentille mineraalglas stuk. Dus me gemeld voor het plaatsen van een nieuw glas. Niet wetende dat je glas nader moet specificeren. Zat er bij ophalen een pukkel op het elegante dameshorloge. Paar jaar later laten vervangen door echt glas. :laughing:

4 likes

En misschien worden het er nog wel meer dan 4 :wink: Heerlijk toch?

En ook mooi, die oude advertenties. Dank!

2 likes

Zo, deze vind ik heel erg mooi Jenneke.
Die kast en lugs maken het horloge.

2 likes

Bedankt voor het mooie verhaal, leuk om te lezen!
Zo te lezen gaat het genieten ook wel lukken! :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes

Goed geschreven Jenneke! Zeker niet langdradig! Mooi ook hoe je consequent alle gerelateerde gereedschappen en spullen er aan toevoegt. Veel plezier ermee en tot je volgende verslag!

2 likes