NA Het begon met een vintage vliegtuigje…

Ik heb het met veel interesse gelezen, prachtig uurwerk en ik hoop dat je er veel draagplezier van krijgt.

2 likes

Leuk verhaal en een pracht aanwinst.Veel plezier ermee.

2 likes

Hulde! Mooi verhaal!

2 likes

Dank voor het delen! Met interesse gelezen.

2 likes

70 of 80, gok ik maar helemaal zeker weten doe ik het niet.

Als ik Google krijg ik dit:
What GMT time zone is Caracas in?

Caracas Time
Use the above converter to visually and very quickly convert time in Caracas, Venezuela to another timezone. Simply mouse over the colored hour-tiles and glance at the hours selected by the column. Current time zone for Caracas, Venezuela is GMT-4 , whose offset is GMT-4.

What time zone does Argentina use?
UTC−03:00 time
Argentina is located at a longitude that would naturally put it in the UTC−04:00 or UTC−05:00 time zone; however, it actually uses the UTC−03:00 time zone. Argentina determines whether to observe daylight saving time on a year-by-year basis, and individual provinces may opt out of the federal decision.

Misschien dat dat het verschil verklaart?

4 likes

Ho jenneke cool ding. En waar eentje was zijn er nu 4 dingetjes en straks 40 en ga zo maar door. Mooi mooi mooi 4 maal mooi!

2 likes

Leuk verhaal om te lezen. Dank voor het delen :+1:t2:

2 likes

GAAF! En mooie achtergrondinfo!

2 likes

Mooie vondsten, van harte gefeliciteerd :+1: en succes met de schoonmaak :slightly_smiling_face:

2 likes

That is fun info! Might explain it.

Hah, en het mooie is dat aan de kastopener ook een curvex kant zit. Scheelt weer. :sweat_smile:

Ik zit al een hele poos over de 40 Gruen dingetjes :crazy_face:

5 likes

@Jenneke
Wat een heerlijk verhaal. Vlot geschreven (zoals we van je gewend zijn) en met de nodige humor, wat het altijd nog plezieriger maakt om te lezen.

Nadat je je fanatiek tot expert in de Gruen wereld hebt ontwikkeld ga je nu je kennis en belangsteling uitbreiden naar de parafernalia. Een gevaarlijke ontwikkeling mag ik wel zeggen. Net als ik weet je dat horloges een verslavende soort voorwerpen zijn, waarvan je alsmaar meer wilt weten en er meer van wilt hebben. Het ‘aankleden’, ‘illustreren’ en dus ook uitbreiden van je collectie met aanverwante voorwerpen, objecten, artefacten of zoals al genoemd parafernalia met betrekking tot het merk Gruen is daarop een te voorziene maar ook riskante ontwikkeling, want het kan ook als een escalatie en gevaarlijke progressie en verergering van de verslaving worden gezien.
Voor je het weet moet je verhuizen en je baan opzeggen omdat je anders niet genoeg tijd over hebt voor de research naar de herkomst en geschiedenis van al die spullen.

Echter, dat je hier op HF wil schrijven over deze interessante verdieping van je belangstelling voor alles wat het merk Gruen betreft wordt, in elk geval door mij, zeer gewaardeerd. Informatie en kennis kan nooit compleet genoeg zijn. Jouw gedetailleerde beschrijvingen van je interessante vondsten zijn een plezier om over te lezen.
Ik hoop dat je nog veel meer Gruen Horloge gerelateerde vondsten mag doen en ons hierover wilt vertellen.

Edit:
Nog even een aanvulling op mijn verhaaltje hierboven. Om je te laten zien hoe e.e.a. uit de hand kan lopen volgt hier een voorbeeld van mijn eigen ontaarde verzamelwoede. Geen horloges, maar een andere verzamel passie, waar ik al veel langer mee behept ben dan met het verzamelen van horloges; namelijk vulpennen. En… in de loop der tijden het aanvullen van die vulpenverzameling met verwante parafernalia zoals pennendoosjes, inktpotjes en wat dies meer zij.

Het begon ooit met een kleine verzameling vintage Waterman vulpennen.

DSCF9148

Dat werden er in een paar jaar tijd toch wel een heleboel.

Niet alleen Waterman pennen, waarvan het totale aantal van dit merk inmiddels de 200 wel voorbij gaat maar nog veel meer van die inkt stokjes van andere bekende en onbekende merken, zoals Parker, Sheaffer, Pelikan, het Nederlandse merk Union, exotische celluloid en ebonieten vulpennen uit India en nog véél meer.

Daar tussendoor slopen er steeds meer vulpen verwante artikelen zoals doosjes met kroontjespennen, inktpotjes, stempels en vulpotloden de verzameling binnen. Alles bij elkaar leidend tot een weliswaar heel klein kamertje vol, maar toch een kamer vol met vulpennen, geillustreerd met aanverwante voorwerpen. In de familie spottend dan wel liefkozend ‘Lexaf’s vulpenmuseum’ genoemd.

Hieronder nog een paar voorbeelden:

U bent gewaarschuwd!

11 likes

Nog even ter aanvulling op wat @wbcoupe al schreef (zonder eigenwijs te willen zijn want ik heb de expertise van Wilko heel hoog zitten).

Er zijn ook wel hele platte glaasjes te koop / te vinden. Vraag / zoek in zo’n geval naar
zg. ‘lentille’ glaasjes die zijn soms echt super plat en als dat past staat dat inderdaad vaak ook wel mooier op je (vintage) horloge. Maar vaak moet er wel een bol glaasje (inderdaad Wilko noemde het al zo) een zgn. ‘punaise’ op, omdat anders alles vastloopt op de as in het midden en soms ook aan de zijkant bij de seconderwijzer.
Let ook op dat lentille glaasjes niet alleen platter maar ook vaak (veel) dunner zijn en daardoor ook (veel) kwetsbaarder dan de meestal van veel dikker acryl gemaakte punaise / bolle / hoge glaasjes. Oude (soms new old stock) lentille glaasje zijn soms nog van celluloid en dan ook vaak vergeeld en zeer gevoelig voor breuk en craquelé. Die liever niet gebruiken dus.

4 likes

Bedankt voor dit mooie verhaal! :+1:

2 likes

Mooi horloge en ook een leuk verhaal!
Daar hou ik wel van! :hugs::pray:t3:

2 likes

:star_struck: :watch: en de topic :nerd_face: :+1:

1 like

Van harte gefeliciteerd met je prachtige Gruen :ok_hand:,maar ook die klok vind ik erg leuk :+1: en natuurlijk opgediend met een mooi verhaal :smiley:

1 like

Die ellende is waarschijnlijk al bij start van de hobby ontstaan…. :face_with_hand_over_mouth:
Uurwerk onderdelen, boeken, oude advertenties, nog een andere kast opener, window display materiaal, horlogedoosjes, postcards, Gruen ring, … Gruen is even eigenaar geweest van Waterman dus tja, als ik die zie…

Een voordeel is dat er niet “zoveel “ is en dat het duur is (ook bezorgkosten de oceaan over). Jouw omvangrijke verzameling ga ik niet bereiken. :blush:

Dat is wel een ding. Uitpluizen kost tijd. Nu bezig met wat onderzoeken opschrijven over originele bandjes, patenten en leveranciers. En dan wil ik ook nog beter leren horloges onderhouden. :sweat_smile:

Maar ook niet nuttige info. Dat rare gladde leren jaren 50 bandje van Gemex blijkt van Shell Cordovan te zijn. Kwaliteitsleer dus ga het toch maar redden. Nooit van gehoord, maar is iets van een paard (bindweefsel laag?) en ook gebruikt om scheermessen op te scherpen. En dan toch ook kijken of ik iets van Gemex kan vinden. Staan leuke folders op Ebay.

4 likes

Echt heerlijk om te lezen hoe jij met je hobby / passie / liefhebberij bezig bent.
En zo herkenbaar! Ga zo door zou ik zeggen, het zal jou en mij niet gauw gaan vervelen!

Het motto is: als er meer dan twee van zijn kun je het sparen.

Maar niet allemaal de zelfde natuurlijk… :innocent:

3 likes

Ik liep op het WWW toevallig tegen deze advertentie aan. Leek mij wel iets voor dit topic:

4 likes

Vergeet ook de Hamilton / sentinel horloges niet, Hamilton was in deze tijd een van de topmerken.

Hamilton heeft een lange geschiedenis met Transcontinental Western Air die teruggaat tot het begin van de jaren 1930, toen TWA Hamilton adopteerde als officiële horloges voor piloten en bemanning. Tijdens de Tweede Wereldoorlog kocht TWA enkele speciaal gegraveerde voorbeelden van het “Sentinel”-model als presentatiehorloges voor zijn personeel dat in het leger diende. Hoewel productiehoeveelheden onbekend zijn, is het vrij zeldzaam en dit is een van de weinige die ik ooit heb gezien. Dit voorbeeld is in uitstekende staat en toont slechts zeer lichte messing aan de randen van de rand. Caseback is uitstekend en gegraveerd met het TWA logo en Kerstmis 1943. De behuizing is 36 mm lang en 29 mm breed. Afgewerkte wijzerplaat is fantastisch. Heeft nieuw glaskristal. Het horloge wordt aangedreven door zijn correcte 17-jewel Hamilton grade 987S heeft ook een hacking functie.

Bovenstaande is vertaling van het internet

1 like