NA Het begon met een vintage vliegtuigje…

Nog een link naar de Hamilton Sentinel.

1 like

Of gaf Hamilton deze weg zodat er reclame mee gemaakt kon worden?

Ook het Amerikaanse merk Bulova had (na Gruen) een samenwerking met Pan American Airways. Een link met het Amerikaanse leger of vliegtuigmaatschappijen deed het blijkbaar goed voor de verkoop. :sweat_smile:

1 like

Het Gruen uurwerk lijkt wel wat op een Revue kal 77. :face_with_monocle: :thinking:

1 like

Ook de wijzerplaat kant @diashock ?

Ik heb de foto geleend van ebay, de wijzerplaatkant staat er helaas niet bij. :grin:

1 like

Ik heb wel een plaatje gevonden van deze Revue, het lijkt er nog wel wat op.

1 like

Ten tijde van de tweede wereldoorlog was het noodzakelijk een oorlogsindustrie op te zetten waardoor civiele horloges niet of nauwelijks meer gemaakt werden. Dat is wat ik er ooit van begrepen heb?

Deze zijn ontworpen met bijna een anticipatie op toekomstige betrokkenheid bij conflicten. Zo produceerde Hamilton in 1940 zijn eerste horloge met een centrale sweep tweede wijzer, de Hamilton Sentinel. Dit horloge bevatte een 17 juwelen 987S kaliber hack uurwerk, waarbij het uittrekken van de kroon om het horloge te zetten de tweede wijzer stopte. Dit maakte natuurlijk de synchronisatie van horloges mogelijk. Hamilton’s timing was perfect. In 1942, na de toetreding van de VS tot de Tweede Wereldoorlog, stopte Hamilton met de productie van horloges voor de civiele markt en produceerde hij in plaats daarvan een miljoen of meer horloges voor de troepen die naar Europa en de Stille Oceaan werden gestuurd. Deze horloges waren vaak uitgerust met bewegingen met het hackmechanisme, oorspronkelijk gebruikt in de Hamilton Sentinel. Na de oorlog werden veel van de ontwerpen die in de militaire horloges uit de Tweede Wereldoorlog werden gebruikt, behouden in kledinghorloges in militaire stijl, zoals de prachtige 14K massief gouden Hamilton Secometer. De periode na de Tweede Wereldoorlog zag ook een terugkeer naar de productie van mooie slanke tankhorloges en Hamilton blonk uit in de productie van enkele uitstekende horloges zoals de Hamilton Donald

Hamilton sentinel

Hamilton secometer. ( afbeelding van het internet)

1 like

In horlogemaker termen zijn er hele grote verschillen. :rofl:

Een uurwerk kan geïdentificeerd worden aan de yoke, setting lever en setting lever spring/intermediate bridge. In het Nederlands (denk ik) de hebel, tirette en tiretteveer. Voorbeeld van de onderdelen (gruen 183):

1 like