Na deze,deze, en deze post van @colnago toch maar eens serieus gekeken naar een Universal Geneve Ferrovie dello Stato Mk II; het standaard horloge voor de Italiaanse NS medewerker rond de jaren ’70.
(foto Colnago)
Colnago’s advies van 10 juni jl. “Veel succes met de zoektocht. Hap ook niet te snel toe. Ik heb er toch een klein jaartje met een schuin oog naar gekeken” goed laten doordringen en op 15 juni lag dit “simple and striking design” (bron: Fratello) op de deurmat vanuit Italië en kon ik er met een schuin oog naar kijken
Zoals zo vaak geld: buy the seller. Via eBay.it (tip uit deze fijne review van Rescapement)
naar de verkoper gemaild met een voorstel en wat vragen. De vriendelijke Italiaan beantwoordde dat hij ook nog een bandje had liggen welke er misschien wel bij paste:
Ik maakte een vreugdedansje bij het zien van deze nieuwe originele band. Niet vanwege de poepbruine kleur, maar vanwege de vouwsluiting, die het kleine gemis van een originele kroon meer dan ruimschoots goed maakte. Na wat mail verkeer met de verkoper met behulp van google lost-in-translation (hij sprak geen Engels en ik geen Italiaans) was de deal dan ook snel gemaakt.
“Simple and striking design” dekt de lading aardig; de roomwitte emaille wijzerplaat, de verdiepte kleine seconde en de gestampte Arabische nummers geven dit horloge een tijdloos en opvallend fraai uiterlijk.
Ook achter de wijzerplaat gaat het een en ander goed; na ongeveer een weekje dragen is de achterstand minder dan 20 seconden. Niet slecht voor een 50 jaar oude handopwinder…
Ik weet het ook niet zeker hoor, maar hij bedoelde vermoedelijk “het Italiaanse equivalent van de NS”. Goed dat je scherp bent, anders wordt het hier maar een warrige toestand
Heel tof! De MK2 vind ik ook het mooist met die herkenbare ovale kast. Groeten van z’n sibling. @Myspeedyworld heeft recent ook een mooi exemplaar geritseld toch?