NA: Het horloge van de Italiaanse NS

Beste HF’ers,

Na deze, deze, en deze post van @colnago toch maar eens serieus gekeken naar een Universal Geneve Ferrovie dello Stato Mk II; het standaard horloge voor de Italiaanse NS medewerker rond de jaren ’70.

Colnago UG FS
(foto Colnago)

Colnago’s advies van 10 juni jl. “Veel succes met de zoektocht. Hap ook niet te snel toe. Ik heb er toch een klein jaartje met een schuin oog naar gekeken” goed laten doordringen en op 15 juni lag dit “simple and striking design” (bron: Fratello) op de deurmat vanuit Italië en kon ik er met een schuin oog naar kijken :wink:

Zoals zo vaak geld: buy the seller. Via eBay.it (tip uit deze fijne review van Rescapement)
naar de verkoper gemaild met een voorstel en wat vragen. De vriendelijke Italiaan beantwoordde dat hij ook nog een bandje had liggen welke er misschien wel bij paste:

Ik maakte een vreugdedansje bij het zien van deze nieuwe originele band. Niet vanwege de poepbruine kleur, maar vanwege de vouwsluiting, die het kleine gemis van een originele kroon meer dan ruimschoots goed maakte. Na wat mail verkeer met de verkoper met behulp van google lost-in-translation (hij sprak geen Engels en ik geen Italiaans) was de deal dan ook snel gemaakt.

“Simple and striking design” dekt de lading aardig; de roomwitte emaille wijzerplaat, de verdiepte kleine seconde en de gestampte Arabische nummers geven dit horloge een tijdloos en opvallend fraai uiterlijk.
Ook achter de wijzerplaat gaat het een en ander goed; na ongeveer een weekje dragen is de achterstand minder dan 20 seconden. Niet slecht voor een 50 jaar oude handopwinder…

(foto van het web)

Tenslotte zorgt de lugbreedte van 19 mm voor een mooi excuus om wat nieuwe bandjes te kopen.

81 likes

Zo cool! Gefeliciteerd ermee.

Leuk verhaal, en mooi exemplaar!
Veel plezier ermee!

Hartstikke leuk ding, gefeliciteerd ermee.
Maar eehhh, wat is de Italiaanse NS ?
De Italiaanse Nederlandse spoorwegen?
Wat anders? Wat?

1 like

Ik weet het ook niet zeker hoor, maar hij bedoelde vermoedelijk “het Italiaanse equivalent van de NS”. Goed dat je scherp bent, anders wordt het hier maar een warrige toestand :upside_down_face:

3 likes

Proficiat met je nieuwe aanwinst, mooi horloge!!:watch:
Ps, fs

1 like

@Eddie Ferrovie dello Stato is

Italiaanse medewerkers van de NS kregen een fluitje ipv een horloge

1 like

Mooi ding hoor

Is wel van later dan de late 60s. Eerder late 90s

Mooi!
Die van de Nederlandse NS lopen nooit gelijk denk ik :slightly_smiling_face:

2 likes

Mijn beste,

Wat een leuke aanwinst!!

Ik wens je er een mooie tijd mee. :four_leaf_clover:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Haha, prioriteiten stellen heet dat. Erg snel gevonden Carlo. De originele kroon moet wel nog te vinden zijn gok ik. Veel plezier ermee!

1 like

Wat een aanfluiting…

@ts gefeliciteerd met je NA!

Deze is prachtig! Veel plezier ermee.

Super leuk en heel origineel horloge! Veel plezier ermee.

Heel tof! De MK2 vind ik ook het mooist met die herkenbare ovale kast. Groeten van z’n sibling.
@Myspeedyworld heeft recent ook een mooi exemplaar geritseld toch?

7 likes

Van harte gefeliciteerd met deze prachtige NA. Italiaanse schone :grin:

Heel mooi exemplaar en supermooie band ook, geniet ervan!

Je kan inderdaad beter Italiaanse NS zeggen dan dat je IS zegt :rofl::rofl:
Of TrenItalia maar dan moet je dat weer uitleggen, krijg je helemaal een lang verhaal :see_no_evil:

Kort gezegd, mooi horloge, goed verhaal :grin:

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, geniet er van.

Heel toffe aanwinst :+1:

Van Harte :+1: