Wie het Youtube kanaal van Chronoglide volgt, heeft hem al voorbij zien komen. Mijn nieuwe aanwinst de Gruen Techi-Quadron! Een duo dial horloge.
Sinds dinsdagavond steeds om, dus laten we beginnen met een polsplaatje.
Hij (of toch zij) draagt erg comfortabel door de gevormde kast.
De wijzerplaat heeft wat sproetjes en vlekjes, veroorzaakt door de eerste eigenaar.
Want die had zijn horlogemaker mooi wat lichtgevend radium op de geblauwde wijzers en wijzerplaat laten smeren.
Voor de zekerheid in Amerika voorafgaand aan de verzending al laten verwijderen. Want ik had een beetje angst door deze:
Dat radium zegt dan misschien wel weer iets over zijn werk: goed zicht op de tijd en seconden in het donker. Het horloge is door Gruen in de markt gezet als horloge voor technici, ingenieurs en dokters. Qua prijs ook niet betaalbaar voor de gewone man.
Het uurwerk is van Aegler, in dit geval de Gruen 877S met 15 jewels, Met de afwerking zijn ze los gegaan: temperature compensated bi-metaal balans, spiegelende black polish, anglage zelfs op de schroefjes, perlage in de hoekjes, swirly sunburst op wat wielen.
Overigens is dit uurwerk door Aegler, “Societe Anonyme, Fabrique des montres Rolex & Gruen Guild A” gepatenteerd in 1926. Een “mouvement montre de forme et a seconde”.
Ook de wijzerplaat had een patent, op de naam van Fred Gruen.
Gruen had in die tijd ook een samenwerking met Alpina, terug te zien in de zilveren kast.
Het horloge uit ca 1930 heeft een goeie servicebeurt gekregen door Kalle Slaap en kan nu weer jaren actief meedoen! En een beetje uniek… het enige horloge met zijn horlogemaker graffiti (op mijn verzoek) in de Alpina Gruen kast. Voor de tere zieltjes even geblurd