NA het onbekende broertje van de Rolex Prince

Wie het Youtube kanaal van Chronoglide volgt, heeft hem al voorbij zien komen. Mijn nieuwe aanwinst de Gruen Techi-Quadron! Een duo dial horloge.

Sinds dinsdagavond steeds om, dus laten we beginnen met een polsplaatje.

Hij (of toch zij) draagt erg comfortabel door de gevormde kast.

De wijzerplaat heeft wat sproetjes en vlekjes, veroorzaakt door de eerste eigenaar.

Want die had zijn horlogemaker mooi wat lichtgevend radium op de geblauwde wijzers en wijzerplaat laten smeren. :grimacing:

Voor de zekerheid in Amerika voorafgaand aan de verzending al laten verwijderen. Want ik had een beetje angst door deze:

Dat radium zegt dan misschien wel weer iets over zijn werk: goed zicht op de tijd en seconden in het donker. Het horloge is door Gruen in de markt gezet als horloge voor technici, ingenieurs en dokters. Qua prijs ook niet betaalbaar voor de gewone man. :dollar:
afbeelding

Het uurwerk is van Aegler, in dit geval de Gruen 877S met 15 jewels, Met de afwerking zijn ze los gegaan: temperature compensated bi-metaal balans, spiegelende black polish, anglage zelfs op de schroefjes, perlage in de hoekjes, swirly sunburst op wat wielen. :heart_eyes:

Overigens is dit uurwerk door Aegler, “Societe Anonyme, Fabrique des montres Rolex & Gruen Guild A” gepatenteerd in 1926. Een “mouvement montre de forme et a seconde”.

Ook de wijzerplaat had een patent, op de naam van Fred Gruen.

Gruen had in die tijd ook een samenwerking met Alpina, terug te zien in de zilveren kast.

Het horloge uit ca 1930 heeft een goeie servicebeurt gekregen door Kalle Slaap en kan nu weer jaren actief meedoen! En een beetje uniek… het enige horloge met zijn horlogemaker graffiti (op mijn verzoek) in de Alpina Gruen kast. Voor de tere zieltjes even geblurd :laughing:

56 likes

Gaaf Jenneke! Heel bijzonder exemplaar :ok_hand:

1 like

Bijzonder horloge. Past goed op je pols. Gefeliciteerd.

1 like

Mijn beste,

Wat een magnifieke aanwinst. :+1:
Ziet er bijzonder fraai uit!!
Geniet er met volle teugen van!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Geweldige aanwinst, gefeliciteerd :+1:
En dank voor het delen van dit fraaie stukje historie.

1 like

Gefeliciteerd met deze Gruen, dit is geen vintage meer maar echt antiek, wens je veel draagplezier :ok_hand: :+1:.
Eerlijkheid duurt het langst, zag hem bij wat dragen we vandaag en dacht oud kreng en wat ziet die eruit. Totdat ik toch maar even ben gaan googlen, tja dan wordt het ineens een heel ander verhaal :innocent:. Niet te betalen voor de gewone man schrijf je, moet ik dan aan tig k denken. Zag er wel 1 op ebay staan 14k goud, pfff 5 k dat is niet misselijk.

Heb zelf ook een oudje uit die periode maar niet te vergelijken met die van jou dus. Maar ongelooflijk, opwinden en lopen die handel :wink:

2 likes

Gefeliciteerd

1 like

Dank, net ff wat anders dan anders. :blush:

Ik moet toch wennen. Groot vergeleken met wat ik gewoonlijk draag.

Merci, dat gaat lukken!

Graag gedaan. En mocht je meer van Gruen willen weten, kijk dan even de Youtube chronoglide livestream van afgelopen dinsdag terug. :wink:

Euh tja, denk dat wij op ons 93e ook er niet zo perfect meer uitzien. :upside_down_face: Ik heb liever een beetje geleefd dan een botox redial.

In de jaren 30… kon een gewone arbeider van zijn centen dit echt niet kopen. Die gingen voor de 1 dollar watch van Ingersoll.
Goedkoopste techniquadron model was 55 dollar, even omgerekend naar nu:
afbeelding

Prijzen van nu kan ik niet zoveel over zeggen. Ze zijn niet vaak te koop en het materiaal van de kast kan goud, gold filled of zilver zijn. De rolex varianten zijn iig veeeeel duurder. :laughing:

6 likes

Mooi mooi, zo zie je ze niet vaak, veel plezier ermee :ok_hand:

1 like

Gefeliciteerd :partying_face:. Leuk verhaal om te lezen :+1:t2:

1 like

Prachtig, geniet ervan!

1 like

wow, mooi horloge zeg!

1 like

Dikke merci, gaat wel lukken denk ik. :blush:

Dank. Vind het zelf altijd leuk om wat meer te weten van de achtergrond van het horloge.

Dankjulliewel!

3 likes

:star_struck: Gaaf :+1: gefeliciteerd :clap: :clap: :clap: :beers:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like