NA: Hommage aan de Speedmaster, de WD1862 V2

Beste horlogevrienden,

Na maandenlang speuren en twijfelen, heb ik eindelijk de knoop doorgehakt en de WatchDivers WD1862 Versie 2 gekocht. Voor wie dit model nog niet kent: het is een prachtige hommage aan de legendarische Omega Speedmaster. Een horloge dat altijd al hoog op mijn verlanglijst heeft gestaan, maar waarschijnlijk helaas altijd buiten mijn bereik zal blijven. Niet omdat ik het horloge niet fantastisch vind (integendeel), maar er zijn gewoon zoveel andere leuke stukken die ik nog wil hebben, dat zo’n grote uitgave er voorlopig niet inzit.

De WD1862 V2 kwam dus als een welkome oplossing. Hoewel ik me ervan bewust ben dat een hommage nooit dezelfde emotionele waarde zal hebben als het origineel, biedt deze WatchDivers toch iets unieks voor liefhebbers die de esthetiek van de Speedmaster waarderen maar niet de volle prijs willen of kunnen betalen. Het horloge draagt die iconische chronograaf-layout en de bekende tachymeter bezel, maar dan voor een fractie van de prijs. Ik heb het idee dat WatchDivers echt hun best gedaan hebben om de ziel van de Speedmaster te vangen, zonder klakkeloos te kopiëren.

Wat me daarnaast overtuigde om voor deze hommage te gaan, is het uurwerk. De WD1862 V2 is uitgerust met het Seiko VK64 mecha-quartz uurwerk. Het heeft die fijne mechanische “tik” van de chronograafwijzer, wat hem net dat beetje extra geeft ten opzichte van een standaard quartz. Je krijgt de betrouwbaarheid van een quartz, gecombineerd met het gevoel van een mechanisch uurwerk. Een perfecte middenweg als je het mij vraagt.

De kastmaat van 40 mm draagt heerlijk en past perfect bij mijn pols. De afwerking van de wijzerplaat, de kast en het saffier overtreft mijn verwachtingen voor deze prijsklasse. De enige nadelen zijn echter het saaie WD logo en de band. Hoewel hij op het eerste gezicht solide oogt, voelt hij toch wat goedkoop aan. Na het dragen merkte ik ook dat hij wat haartjes trekt. Niet echt comfortabel dus. Dit is dus zeker een puntje van kritiek. Ik ben daarom van plan om binnenkort op zoek te gaan naar een vervangende band, misschien een mooie leren band of een stevige NATO die het comfort zal verbeteren en het horloge wat meer eigen maakt. Maar voorlopig zit deze leren band er omheen.

Hoewel de Omega Speedmaster altijd een droom blijft, ben ik heel blij met deze aanwinst. De WD1862 V2 voelt als een waardig alternatief voor de dagen waarop ik me een beetje ‘Speedy’ wil voelen, zonder dat ik daarvoor mijn bankrekening hoef te plunderen. Bovendien blijft er nu wat meer ruimte over in het budget voor andere horloges die mijn aandacht hebben getrokken. Want laten we eerlijk zijn, die lijst wordt alleen maar langer!

Zijn er nog meer liefhebbers hier die ervaring hebben met WatchDivers of met andere Speedmaster-hommages? Ik hoor graag hoe jullie het dragen van een hommage ervaren. En natuurlijk, mocht er iemand zijn die wel een echte Speedy heeft, laat het me vooral weten, ik ben altijd benieuwd naar verhalen over het origineel!

En nu genoeg gezwets, hier een paar fotootjes, want we houden nou eenmaal van foto’s!

51 likes

zeer geslaagd :ok_hand:
draag hem met plezier

1 like

Leuke aanwinst, veel draagplezier!

1 like

Gefeliciteerd met je toffe aanwinst.

1 like

Geniet van je mooie aanwinst! :pray::hugs:

1 like

Mooi hoor. Heb zelf de Tudor BB 54 hommage van Watchdives. Ben positief verrast over de bouwkwaliteit en 37 mm is een topmaat. Wat is de maat van deze? Geniet ervan !

1 like

Ik denk 0,04 meter:

3 likes

Toffe aanwinst heb je daar te pakken,heb deze uitvoering zelf ook.
Ik snap wat je bedoelt met die bijbehorende bracelet, hij oogt solide maar in werkelijkheid is het nét iets minder van kwaliteit…die van mij is precies zo.
Ik draag hem zelf meestal op een vintage lederen rallye band, staat em geweldig…
In ieder geval veel draag plezier :+1:t4::+1:t4:

3 likes

Veel plezier van dit horloge en ik hoop voor je dat je ooit nog eens de echte versie kunt bemachtigen.
Het is iedere keer weer een genot om hem te dragen en er naar te kijken.

1 like

Geniet ervan. Volgens mij ook een mooier/beter alternatief dan de moonswatch?

2 likes

Beter goed gejat dan slecht bedacht.
Veel plezier met je NA.

1 like

Mijn beste,

Proficiat met deze sportireve aanwinst!!
Ik wens je er een fijne tijd mee.

Draag hem in goede gezondheid. :four_leaf_clover:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Leuke aanwinst als je zoekende bent en een paar modellen wil proberen zonder meteen de volle mep te betalen.

Ik zou een sailcloth achtig bandje proberen. Heb ik op de Pagani ook, bevalt goed.

De watchdives is wel mooier afgewerkt.

Voor Watchdives is een Tudor hommage ook wel het proberen waard, mooie modellen en neig nu meer naar het sparen voor een BB54 (37mm) of BB58 aangezien de Speedy hommage mij toch iets te groot valt.

Veel draagplezier gewenst.

2 likes

Goed idee om hem op een zwarte band te zetten. Ik ga ook zoeken :wink:

Gefeliciteerd met je NA. Geniet ervan

1 like

Gefeliciteerd

1 like

Ik vind hem zeer geslaagd.
Ik heb zelf een pagani gmt explorer hommage en daar is niets mis mee. Ik draag hem nu op een zwarte tropic.
Ik zou zeggen , geniet van dit mooie exemplaar!!

Dit is de mijne.

1 like

Gefeliciteerd met je aanwinst :+1: :ok_hand:

1 like

Is wel interessant. Wanneer eindigt hommage en begint namaken

2 likes

Ze zijn prachtig! Hieronder een zelfgemaakte foto van de eerste versie en ik krijg morgen versie 2 binnen:

4 likes