NA horlogedoos (of toch niet). Ben ik te kritisch?

Ik heb zojuist een horlogedoos ontvangen en pakte deze enthousiast uit. Eigenlijk viel hij mij onmiddellijk best wel tegen. Nu is dit afgezien van ondergoed, eten, en mijn eerste twee horloges volgens mij voor het eerst dat ik iets nieuws in handen krijg. Ik leef op bedrijfskantinekliekjes, kringloopkleren, meubilair van overleden kennissen en allerlei spullen die ik uit het grofvuil trek. Ik weet dus niet wat je moet verwachten van nieuwe spullen, en welke afwerking je mag verwachten voor welk geld.

Mijn vraag 1 is dus: is deze afwerking acceptabel voor een doos van tachtig euro, ‘want een doos van tachtig euro is goedkoop’, of is deze afwerking onacceptabel voor een doos van tachtig euro, ‘want een doos van tachtig euro is weliswaar niet erg duur, maar tachtig euro is geen rommelbudget’? Als de gever mij voor hetzelfde geld een beter afgewerkte doos van een vergelijkbaar formaat kan geven, gaat daar natuurlijk de voorkeur naar uit. Hopelijk is het namelijk een blijvend cadeau.

Hierna volgen een nauwkeurige beschrijving en een aantal recente foto’s van het daadwerkelijke object.

Bij het openen springt onmiddellijk deze ruwe rand in het oog. Het lijken wel schaafplekken.

Onderaan de ‘tas’ tegen het deksel zitten zichtbare lijmresten.

Bij de knop van het laatje zit een kale plek. Ik heb hem even rood omlijnd, want het is op de foto lastig te zien vanwege de weerspiegeling.

De zijkant van het laatje heeft een lelijke schaafplek, die een beetje lijkt op de grote schaafplekken op het deksel. Sowieso hadden deze zijkantjes van mij wel gefineerd mogen zijn, dit zwartgelakte stukje doet een beetje afbreuk aan het voor het overige van buiten geheel gefineerde kistje.

Net boven het laatje zijn ze uitgeschoten met de zwarte verf over het fineer heen.

Ook blokkeert het laatje. Ik heb het laatje dus nog niet van binnen gezien, aangezien ik het niet ga forceren, want ik vermoed dat dit kistje retour afzender gaat.

Vraag 2: Wie heeft er suggesties voor een leuke horlogekist, donker(rood)bruin (wortel)hout(fineer) met messing beslag, zonder zichtdeksel en met zachte kussentjes? Ik heb van horen zeggen dat het budget zelfs een beetje mag worden opgerekt. :smirk: Dat onder het fineer MDF zit boeit mij overigens niet zo veel. :man_shrugging:

12 likes

Vind je? Ik vind het niet weinig. Heb jij uberhaupt horloges die duurder zijn dan je horlogedoos nu? :joy:

Je hebt best specifieke wensen. Is het niet leuk om zelf een doosje te maken? @AstonMartin en @Ronald hebben wel wat tips voor je.

https://www.horlogeforum.nl/t/horlogebox-van-massief-wenge-deel-2-horlogebanden-koffertje

En dan hoef je maar één keer buiten de deur te komen, om materialen te halen. De rest kun je vanaf je luie stoel in elkaar zetten met een bord patat ernaast.

Edit: ik vind de afwerking er ook niet uit zien. Dat is niet waar je graag geld voor neerlegt.

16 likes

Misschien is de gever iemand die jouw waardering voor imperfectie verkeerd heeft ingeschat?

Anyway, als je denkt dat een andere doos uit dezelfde serie meer aan je wensen voldoet, zou ik daarvoor kiezen. Nu kan het nog, als je te lang wacht, niet meer.

3 likes

Ik denk onze koning hier best eens om zou moeten lachen.

8 likes

Ik zou dit niet accepteren voor 80 euro…
Je zou eens kunnen kijken op etsy. Genoeg mooie, handgemaakte en goed afgewerkte horlogedozen te koop.

3 likes

Ik denk dat dit een horlogedoos is van €5 die voor €80 wordt verkocht. De enige manier om zeker te zijn dat je geen goedkope Chinese zooi koopt voor teveel geld, is om van een bekend merk (als Rainer, Wolf of Rapport London) te kopen. Kijk voor een budget van rond de €80 eens bij de Friedrich 23 Cubano serie.

6 likes

Ik zat net ook te kijken. Daar komt wel gaaf handgemaakt spul langs. Een PB naar de verkoper en aan de reactie kun je wel halen of het iemand met passie is die ze zelf maakt of dat het

is.

3 likes

Bij Ali express koop je beter afgewerkte dozen voor pakweg 30% van dit bedrag.

5 likes

Ik heb zelf een horloge doos van 2 tientjes van Ali express en die ziet er beter uit dan deze. Dus nee ik vind dit geen goede prijs kwaliteit verhouding

Edit: wat @HorlogeOpa zegt

3 likes

Als je met ‘duurder’ bedoelt ‘meer voor betaald’, dan heb ik er wel eentje. :grinning::man_facepalming: Maar nee, dat was een eenmalige opwelling en een verrekt slechte koop. :upside_down_face: Ik heb inderdaad geen horloges die duurder zijn dan tachtig euro. Maar mijn idee was wel dat wanneer mijn horloges ooit worden opgewaardeerd, de doos nog bruikbaar en ‘leuk’ blijft.

Dat zou ik zeker leuk vinden, maar ik ben bang dat ik de afwerking niet veel beter krijg. :grimacing: Evenwel vind ik massief wel leuker. Als ik tóch een gefineerd kistje heb, dan maakt het me niet uit of het multiplex is of MDF, maar massief hout vind ik wel gaver.

Helaas haalt DIY wel een beetje de lol weg van degene die mij de doos cadeau wil doen.

:joy: Tsja, als het niets kost, dan ben ik ook niet kritisch. :smirk:

Als één doos zo veel onvolkomenheden heeft, dan verwacht ik niet dat een andere uit dezelfde serie beter zal zijn. Maar bedankt voor je tip! Deze gaat gauw retour. Daar ben ik inmiddels wel van overtuigd.

Dat gaan we dan eens checken. Ik vind etsy een hele onaangename website, maar als het moet, dan worstel ik me er wel doorheen.

Zo voelt het voor mij ook.

Hoe vaak moet ik deze foto nog plaatsen? :upside_down_face: :joy::joy:

Dat is klare taal, ook van @Blain. Dan ligt het in ieder geval niet aan mij. :smiley:

6 likes

Ah deze gemist.

Zelfs dit ziet er beter uit.

Eigenlijk best prima.

5 likes

Ik heb je door mannetje!.. euh hoogheid!

17 likes

Jij weet ook altijd twee volkomen losstaande topics aan elkaar te weven.:joy:

2 likes

Pro-tip: aan de kussentjes kun je vaak zien of het geheel kwalitatief in orde is. Standaard beige, faux-vilt kussentjes kun je beter vermijden.

1 like

Ik vat alleen 1 ding niet. Heb je hem nou gekregen, zelf gekocht of heeft iemand hem voor jou gekocht?

1 like

Deze komt ook van Ali af, voor het geld een super doos. Verzending is wel minder wanneer je er maar 1 wil bestellen maar met 2-3 man samen bestellen (heb ik ook gedaan) dan komt het totaal op een erg leuke prijs uit :wink:

https://s.click.aliexpress.com/e/t3SJoDuk

5 likes

tot zover dacht ik: Is gewoon vintage, hartstikke modern dus!

Dit was echter de druppel. Wat een rommel!

4 likes

Misschien zit er nog een horloge in?

Hoe dan ook, niet accepteren en actie ondernemen. De frieten straks maar in de magnetron. Succes:+1:

2 likes

Nou om je vraag te beantwoorden, en maar gelijk met de deur in huis te vallen…

Als het over een paar dagen weer koeler wordt en je wilt in de avond toch nog even lekker buiten zitten dan komt deze kist goed van pas.

Het is namelijk brandhout.

Ik zou dit niet voor 80 euro accepteren in ieder geval.

1 like

Terrechte opmerkingen, dit vind ik niet acceptabel voor €80

1 like