NA iedereen en zijn moeder heeft hem gehad

Dit topic gaat niet zo zeer om het horloge op zich, maar eerder wat me aanzette om voor het horloge te gaan. Voor de mensen die hier geen zin in hebben, kijk ik heb een speedy 3861 gekocht :smiley::point_down:

Zoals de meesten wel weten had ik tot enkele maanden geleden een vrij uitgebreide collectie met voornamelijk casual horloges, weinig tool, maar ook weinig dress. Hier hoe het er toen uitzag:

Op 4 augustus vorig jaar werd ik verrast door mijn vriendin. Ze nam me mee op trip naar Rotterdam waar ze een afspraak met een forumgenoot had gemaakt om mij als verjaardagscadeau een doxa sub 300t te geven. Deze:

Soms heb je een horloge nodig die volledig haaks staat op je huidige collectie om het vuur opnieuw aan te wakkeren. Ik heb de doxa de rest van de zomer en najaar vrijwel non stop gedragen. Mede door het verhaal erachter heeft het horloge gewoon iets extra ten opzichte van quasi alle andere horloges in de doos. Stilaan werd het me duidelijk. Dit is wat ik zoek in een horloge, niet persé de zeldzaamheid, de cijfertjes, de functies, de weet ik wat nog allemaal, maar het gevoel dat het míj́n horloge is.

Hoe bezitterig dat ook mag klinken, dat is helemaal niet wat ik er mee bedoel. Het gaat er hem om dat het horloge me terug meeneemt naar momenten die belangrijk voor me zijn, waar ik graag aan terug denk. Die kan je uiteraard maar opbouwen door het horloge vaak te dragen, en met 12 stuks en meer kan dat niet. Even een foto om het interessant te houden :sweat_smile:

Soms denk ik dat ik de afgelopen jaren te veel verzamelaar ben geworden, en te weinig geniet van de horloges die ik al heb, de jacht naar die zeldzamere stukken is leuk, begrijp me niet verkeerd, maar de doxa heeft me doen beseffen dat genieten van het horloge die je aan de pols hebt hangen de climax van onze hobby is. Dat het niet om de waarde in :euro: gaat bewijst dit ding:

Ik heb het ondertussen dik 3 jaar en kan me gewoon als een kind zo blij voelen als ik het op mijn pols bewonder. Het ding heeft me amper 300€ gekost. Het heeft ondertussen best wel enkele deuken en krassen opgelopen, maar ik blijf er ongelooflijk gehecht aan.
Dan naar het moment waarop ik besloot om effectief een andere koers te varen. We schrijven 2 november 2024. Ik besloot om te testen of ik mijn volledige verzameling zou kunnen opgeven, en in plaats van al deze horloges een kleine set van de huidige verzameling samen te stellen waarmee ik mezelf te vreden zou stellen. De rest van de verzameling ging achter slot, en mocht blijken dat ik ze niet zou missen dan kon ik verkopen en een speedy kopen.
Waarom een speedy? Omdat iedereen en zijn moeder wel een speedy heeft gehad. Ik vind hem mooi, maar er is niks speciaals aan het horloge op zich… En tocht weer wel. Maar de geschiedenis van het model staat hier al tig keer op HF te lezen, dat zou ons te ver leiden. Het komt er op neer dat ik vermoed dat een speedy een horloge kan zijn waarvan je er eentje koopt, en dat dat dan de speedy is die je de rest van je leven met plezier draagt. Ik denk bijvoorbeeld aan @Lunette en mss mag ik @JuKo daar ook wel bij zetten.
De set dus: doxa sub 300T, CWC g10, en de Sinn556 mop.

Over de sinn hebben we het nog niet gehad. ‘Mijn eerste echt horloge’ zoals dat in onze hobby omschreven wordt. Hoewel ik al 2 orients, 2 gshocks en 2 certina’s had op het moment van aankoop. Zever dus.

En toch voelt het zo. Nooit heb ik langer met mijn vinger boven de bestelknop gehangen. Het is ook het horloge dat ik droeg toen ik mijn vriendin leerde kennen. Om die reden gaat hij nooit verkocht worden.
Het plan was om zo 6 maanden te leven. Dat vond ik lang genoeg om zeker te zijn van mijn beslissing.
Om kort te zijn. De sinn heb ik een week gedragen en was hem toen alweer beu, dus die gaat naar de side collectie, wat een concept he? maar wordt NIET verkocht, en de universal geneve FS mk2 heb ik wel degelijk gemist, dus die blijft ook. 6 maanden werden exact 2 maanden, ik kocht het moonwatchboek om het wachten draaglijk te maken en hier is hij dus, de omega speedmaster professional moonwatch met cal. 3861.

Ik hoop dat deze me na verloop van tijd hetzelfde gevoel als de doxa en de cwc kan geven. Tijd zal het leren. Ik ben er in ieder geval ontzettend blij me.

In deze set mis ik nog iets voor de nettere gelegenheden. Ik heb een referentie in mijn hoofd, maar wil die nog voor mezelf houden.
Daarnaast zou ik het ook leuk vinden om een sinn EZM3 bij sinn zelf te gaan halen gecombineerd met een verlengd weekend in de buurt. Tips mogen komen. Plaatje bij het praatje

In de hobby zegt men vaak dat het eindigt waar het begonnen is, en dat zou bij mij dus bij Sinn zijn. Dat het dan effectief stopt, en dat ik enig geloof hecht aan deze uitspraak mogen jullie zelf inschatten, maar leuk is het wel :grin:

Tot slot wil ik iedereen bedanken die de moeite genomen heeft om mijn volledige relaas van het afgelopen half jaar in de hobby te lezen, en ook degene die snel door de foto’s heen gescrol hebben! :pray:

306 likes

Mooi horloge in ieder geval, ik hoop dat je er van kan genieten!

1 like

Tot slot wil ik iedereen bedanken die de moeite genomen heeft om mijn volledige relaas van het afgelopen half jaar in de hobby te lezen, en ook degene die snel door de foto’s heen gescrol hebben!

Geen dank! En een zeer mooie collectie. Divers genoeg en toch een eigen sausje zo samen.

1 like

Gaaf horloge allereerst, gefeliciteerd! :partying_face:
Mooi om te lezen hoe je benadering van de hobby is veranderd in de loop der tijd en hoe je aanpak is geweest. Stof tot nadenken :thinking: dank je wel :+1:

2 likes

controlling-laugh-laughing

Lekker man!
Ik heb toch even doorgelezen. Leuk zondagochtendleesvoer en héle fraaie Omega erbij. :star_struck:

Veel draagplezier en ik kijk nu al uit naar het EZM3-haalverhaal! :wink:

2 likes

Mooie aanwinst en een inspirerend verhaal erachter! :+1:t2:

Met een voor jouw stabiele set aan horloges kan je naar de toekomst toe natuurlijk meer horloges toevoegen waarbij dit geldt :slightly_smiling_face:

2 likes

Proficiat met deze mooie nieuwe aanwinst.

Elke keer als ik deze allemansvriend zie, denk ik, wellicht moet ik er ook maar weer eens 1 kopen. En toch doe ik het nooit :sweat_smile:

Geniet van je NA en je andere mooie horloges in je collectie.

En ja je hebt gelijk Max 12 is de sweetspot.

4 likes

Uiteindelijk wil je toch een speedy. Gefeliciteerd, hij is fantastisch

1 like

Leuk om te lezen! Mooie horloges!

1 like

:rofl:

Heb je verhaal met plezier gelezen. Die Sinn 556 Mother Of Pearl is ook een plaatje.

Fijne collectie zo! En gefeliciteerd met je speedmaster!

1 like

Nice! :100:

Tip: probeer m eens op een Forstner.
Die OEM 13 in een dozijn ging me tegenstaan want lilluk… :blush:

1 like

Klassieker. Spookt al minstens 25 jaar door mijn hoofd. :joy:

Heerlijk leesvoer. Veel plezier ermee Vincent en dat je er mooie herinneringen mee mag maken.

2 likes

Gefeliciteerd :ok_hand:

1 like

Leuk stuk heb je geschreven. Voor veel forumleden, waaronder mezelf, ook heel herkenbaar denk ik. Uiteindelijk gaat het erom dat een horloge je het ‘oh yeah’ gevoel geeft als je het om de pols hebt. Soms word je als enthousiasteling meegetrokken in allerlei ‘interessante specs, achtergrondverhalen en bijzonderheden’ maar geeft het horloge je ook het gevoel dat het je zou moeten geven?!

Voor mij was een Speedmaster waar het allemaal mee begon. De eerste keer dat ik een paar duizend euro aan een horloge had uitgegeven. Voelde compleet onverantwoord toen, om zo’n bedrag aan een horloge uit te geven maar ‘F-it’ . Ik had het liggen, hoefde er geen boterham minder om te eten en vond dat ik het weleens had verdiend. Ik voelde me de koning te rijk toen ik dat ding eenmaal om mijn pols had.
Daarna is het opeens hard gegaan en is er vanalles bijgekomen. Maar soms vraag ik me weleens af of dit nog wel de voldoening geeft doe het hoort te geven. Elke keer de jacht naar de volgende en blijven ‘scoren’. Als je niet oppast wordt je steeds verder de rabbit hole ingezogen.

Een beetje zelfreflectie is goed. Mooi dat jij op het punt bent gekomen dat je hebt wat je echt wil en waar je een goed gevoel bij hebt. In ieder geval een prachtige aanwinst! Congrats! :rocket: :+1:

10 likes

Ik heb persoonlijk (nog) niks met de Speedmaster maar met zo’n verhaal erbij kan ik er toch plaatsvervangend van genieten. Gefeliciteerd met de aanwinst! :slightly_smiling_face:

1 like

Gefeliciteerd met deze mooie Omega. Geniet ervan!

1 like

En dat is niet voor niets! Van harte en laat 'm shinen in het Speedmaster topic :sparkles:

1 like

Gefeliciteerd, veel draagplezier!

1 like

Van harte met je NA, Vincent! Mooi verhaal en leuk om te lezen.

Mooie ontwikkelingen in je collectie.

1 like

6119?

1 like