NA: IK GA VOOR GOUD! Audemars Piguet Royal Oak ref. 14700BA

Beste horlogeliefhebbers,

Normaal gesproken schrijf ik nooit een topic over mijn nieuwe aanwinsten. Ik heb de afgelopen jaren heel veel horloges gehad, maar heb nooit de tijd genomen om er een NA over te schrijven. Deze keer ga ik dat toch wel doen, aangezien dit voor mij een enorm bijzonder horloge is waarover weinig informatie online te vinden is. Vandaar dat dit topic voor sommige mensen ook nuttige informatie kan bevatten.

Na bijna twee jaar zoeken en twijfelen tussen vier referenties (14700, 14790, 15450 en 15300) heb ik uiteindelijk het perfecte horloge gevonden die aan mijn eisen voldoet. Ik ben gegaan voor de zeldzame referentie 14700BA in het geelgoud. Dit model is een “transitional reference” tussen de ref. 4100 en de bekendere ref. 14790. Dit model wordt ook wel de “mini jumbo” genoemd vanwege de formaat en proporties van de kast en bezel. Het horloge is ongeveer 36mm - 37mm in diameter maar draagt als een 40mm pre-ceramic sports Rolex. Omdat de bezel ook dunner is dan de ref. 14790 en de wijzerplaat het grote AP logo heeft op 12 uur oogt het horloge groter en heeft het veel weg van de ref. 5402 of ref. 15202. Het voordeel is dat deze referentie wel een secondewijzer heeft en een schroefkroon.

Deze AP heeft het prachtige ultra-thin AP calibre 2125 die gebaseerd is op de JLC 889 met bi-directional winding, quick-set date en hacking seconds. Dit uurwerk is ook gebruikt in diverse Patek Philippe modellen. De rotor is gemaakt van 21kt goud. De afwerking is, zoals je van AP verwacht, prachtig. Helaas heeft het horloge geen zichtbodem om het uurwerk te kunnen bewonderen. Wat vooral opmerkelijk is aan dit horloge is hoe dun hij is. Ongelofelijk dat daar een vol automatisch uurwerk in past. Dit is mede mogelijk gemaakt door de monocoque case constructie waarbij het uurwerk via de boven kant in het horloge wordt geplaatst en dus geen echte caseback heeft die los kan. Dit is hoe Gerald Genta oorspronkelijk elke Royal Oak heeft ontworpen en is iets wat de moderne Royal Oak helaas niet meer heeft.

De wijzerplaat is wit/creme petite tapisserie en is toentertijd geproduceerd door de Stern Brothers (oprichters van Patek Philippe). Je kan dus zeggen dat de ref. 14700 verschillende unieke onderdelen heeft die gemaakt zijn door een aantal van de beste Zwitserse horlogemerken.

Ik heb vernomen dat deze referentie voor minder dan 2 - 3 jaar geproduceerd werd in de jaren 80’ en in zeer weinige oplages (geschat is minder dan 500 stuks? Als je de precieze productie aantal weet hoor ik dat graag). Ze zijn geleverd in beide staal en 18kt geelgoud. Ik heb gekozen voor de geelgouden omdat het voor mij een “statement piece” is. Daarbij is de geelgouden ook minder gemaakt dan de stalen en dat maakt hem dus ook weer speciaal. Zoals de meeste weten was de Royal Oak vroeger door AP geadverteerd als “a tribute to steel” en toch is het horloge in geelgoud met een witte wijzerplaat een perfecte en elegante combinatie. AP heeft gekozen om de vouwsluiting te produceren in het 18kt witgoud, omdat deze van nature harder is dan geelgoud en dus meer geschikt.

Het horloge is zojuist volledig geserviced bij AP en ziet er weer als nieuw uit. Ik ben ontzettend blij met deze nieuwe aanwinst en kan zeggen dat ik eindelijk één van mijn graal horloges heb weten te bemachtigen. Een geelgouden ref. 14700BA te vinden in deze staat blijkt ontzettend moeilijk en dat maakt het voor mij juist heel bijzonder. Daadwerkelijke schaarste in plaats van de bekende kunstmatige schaarste! :wink:

Nu is het tijd voor wat heerlijke plaatjes! :sunglasses::ok_hand:t4:

279 likes

mooie klok :slight_smile:️:+1:

2 likes

Zeker een statement piece!

Geniet ervan

2 likes

Pfffffff die is mooi zeg :sparkling_heart::sparkling_heart::sparkling_heart::sparkling_heart:

2 likes

Damn! Gefeliciteerd met je NA! :+1:

2 likes

Gave aankoop, once in a life time :ok_hand:t2:

1 like

WOW wat een knaller Sam! gefeliciteerd met deze beauty!

1 like

Och och och. Zo mooi! Van harte en veel plezier!

1 like

Ik heb altijd begrepen dat dit model juist zo gewild was in staal als zijnde heel bijzonder maar in geel goud is het vele malen mooier.
Veel plezier van de aanwinst.

1 like

Gedverdemme wat een smerig lekker apparaat zeg :heart_eyes::heart_eyes:

2 likes

Pfff heerlijk!!!
Genieten man!

1 like

Als er 1 horloge lekker stout goud mag zijn, dan wel deze!

Wat een fraaie AP!

1 like

Prachtig! :drooling_face::drooling_face:
Heel veel draag- en kijkgenot gewenst.

1 like

Erg mooi horloge!!

1 like

Prachtig!

1 like

lekkere aanwinst dit :+1:
Proficiat en geniet van deze mooie slanke kast met al zijn facetten.

1 like

Prachtig :star_struck:

1 like

Sodeju, dat is nog eens een horloge! Prachtig, geniet ervan!

1 like

Holy shit ouwe! Shinen met de sun! :heart_eyes: :ok_hand:

1 like

1 woord: schitterend!

1 like