Beste horlogeliefhebbers,
In februari van dit jaar heb ik met trots en plezier mijn NA topic mogen schrijven over de Audemars Piguet Royal Oak ref. 14700BA in geelgoud. Natuurlijk was ik ontzettend blij met een volgouden AP, echter was de drang naar een stalen met blauwe wijzerplaat nog sterk aanwezig. Sinds het begin van mijn passie voor horloges heb ik altijd al een stalen Royal Oak met blauwe wijzerplaat aan de verzameling willen toevoegen.
Na iets meer dan een maandje in bezit te zijn geweest van de gouden ref. 14700BA kreeg ik een WhatsApp van onze bekende @HanDavinci met wat vragen over de gouden Royal Oak. Na een tijdje overleggen en nadenken uiteindelijk toch besloten deze aan hem te verkopen en een afspraak was snel gemaakt. Er moest uiteindelijk toch een stalen komen.
Een van de redenen van verkoop is ook omdat ik al een tijdje op de lijst sta voor een nieuwe stalen 37mm Royal Oak ref. 15450ST met blauwe wijzerplaat. Dit horloge verwacht ik alsnog dit jaar binnen te hebben maar vanwege het coronavirus zijn alle fabrieken gesloten en gaat alles helaas wat langzamer.
Na goed zoeken en rondvragen kwam er uiteindelijk een mint condition 36mm stalen Royal Oak ref. 14790 met blauwe wijzerplaat op mijn pad. Het horloge kwam met originele doos, een extract of the archives en een factuur van de full service die door de AP fabriek in Le Brassus is uitgevoerd in juli 2019. Na wat onderhandelingen was de keuze snel gemaakt en heb ik het horloge meteen gekocht.
De ref. 14790 is de opvolger van de ref. 14700 en het horloge wat ik heb gekocht dateert uit eind 2003. Het is dus een redelijk laat exemplaar waardoor hij moderner in uitstraling is dan de vroege variaties van de 14790 (font, tapisserie, etc is anders). De ref. 14790 is trouwens geproduceerd tot eind 2007 waarna deze is vervangen door de huidige 37mm ref. 15450.
Gisteren heb ik het pakketje mogen ontvangen en alles was volledig naar verwachting. Het horloge is prachtig en de kast is super scherp, precies zoals een AP hoort te zijn. Ik vind persoonlijk de 36mm de perfecte maat voor een Royal Oak. Het is classy en sportief tegelijkertijd. Ik heb beste flinke polsen (18,5cm) en de 36mm is absoluut niet te klein. Technisch gezien is dit horloge niet heel anders behalve dat deze een hogere BPM heeft en wat nieuwere/moderne onderdelen. Het betreft nog steeds een monocoque case constructie met het prachtige ultra-thin uurwerk.
Genoeg gelul, tijd voor wat mooie plaatjes!