NA: Ik ging voor een Hydronaut en kom terug met….. (niet een maar twee stuks)

Enige tijd geleden zag ik in mijn “verkenning-sessie” naar een NA een mooi Tudor Hydronaut tegen, welke op een van de vele sites werd aangeboden. Na een tijdje nagedacht te hebben, heb ik contact opgenomen met de verkoper en heb ik mijn interesse in het horloge kenbaar gemaakt. De verkoper is ook een horlogeliefhebber en heeft ook een voorkeur voor Tudor.

Zoals het dan gaat zijn we aan de praat geraakt, hebben foto’s over en weer gestuurd van onze verzameling. Ondanks dat ik de Hydronaut niet van hem gekocht heb, is er een leuk contact overgebleven. Ik had hem toen gezegd dat ik een Aeronaut GMT eigenlijk veel mooier vond dan de Hydronaut. Ik heb gewoon een voorkeur voor een GMT complicatie.

Doordat hijzelf ook met regelmaat zijn collectie verandert en dus aankopen doet, heroverweegt hij zijn collectie weer. Dus na een tijdje hadden we weer contact, hebben elkaar laten zien wat we zoal aangekocht en ook weer geflipperd hadden totdat ik plotseling zei “zou jij nog van die Aeronaut GMT af willen”?

Daar moest hij even over nadenken, maar zei dat hij daar zeker op terug zou komen. Wordt dus vervolgd….

Doordat mijn interesse getriggerd was naar de Tudor Aeronaut GMT ben ik wat uitzoek werk gaan doen. Ik zal jullie de volledige historie over Tudor besparen, want dat heb ik al in een vorige review gedaan NA: Tudor Royal.... and Royal it is !, dus dat ga ik niet nog een keer doen.

Nee, deze zoektocht ging specifiek naar de Aeronaut en heb geprobeerd een beeld te vormen omtrent de totstandkoming en de achtergrond van dit horloge. In deze zoektocht ben ik een aantal leuke stukjes tegengekomen en natuurlijk de nodige filmpjes. Een van de filmpjes die ook het best aansluit bij mijn ervaring: https://www.youtube.com/watch?v=UAuZyo1nub4 Verder geeft het filmpje een goede uitleg over de functie, en daarmee werking, van de lockable pushers.

Ik moet eerlijk zeggen dat de horloges uit de Sport collecties mij erg aanspreken terwijl ik inmiddels weet dat dit zeker niet voor iedereen geldt. Het gaat om type nummer 20200 welke in meerdere uitvoering (dial kleuren, band rubber, leer en staal) te krijgen waren.

Als eerste heb ik de zwarte aangeschaft omdat dit toch wel een buitenkansje was. Een buitenkans omdat deze pas in augustus 2020 is verkocht, in near-mint conditie is en helemaal full-set (met pricetag van 3300 CHF er nog aan). We zijn een prijs overeengekomen en sinds december ben ik de trotse eigenaar hiervan.

Eventjes was cijfertjes:

Case diameter: 41mm
(het rare is dat ik ook wel 40 mm tegenkom, de 41mm is officieel volgens de tudor booklet welke ik heb) Deze kan ik verklaren doordat de bezel 40mm meet en de case net wat breder is dan de bezel en dus echt 41mm is.
Case thickness: 11 mm volgens opgave: maar in werkelijkheid meet ik 10,6 mm
Movement: Tudor 2892 (eta 2892-2 Tudor Mod maar mij onbekend welke mods Tudor hier aan heeft gedaan
Water resistence: 150 m
Lug to lug: 46,2 mm
Lug width: 21 mm

This is the case:

Ik heb het horloge inmiddels behoorlijk goed bekeken en ben eigenlijk wel onder de indruk van de mate van afwerking en detail welke er aan besteed is. Polijstwerk is ontzettend netjes gedaan en alles ademt kwaliteit voor mij. Hetzelfde geldt voor de lockable pushers welke er op zitten, kwartslag draaien en bedienen en daarna weer een kwartslag terug en op slot. Het voelt allemaal heel solide en trefzeker aan. Door de bescheiden dikte draagt dit horloge zeer comfortabel.

De matzwarte dial is echt fantastisch. De indices, de afwerking van de hands is echt geweldig. Voor mij straalt het horloge echt kwaliteit uit en zo voelt ook alles aan als je het bedient. Ik durf het haast niet te zeggen (dus Rolex-fans bij voorbaat sorry hiervoor) maar hier merk je nog echt het stukje DNA van Rolex wat bij Tudor zit (of misschien beter gezegd zat).

Met de pusher linksonder kun je de datum snel verstellen. De pusher rechtsboven ( op 2 uur) zet de uur-hand vooruit en met de pusher rechtsonder (op 4 uur) zet de uur-hand achteruit. Hier is echt over nagedacht. Je hoeft dus nooit de schroefbare kroon te gebruiken (en je secondewijzer stil te zetten) als je in een andere tijdzone zit. Het klinkt misschien een beetje neurotisch maar ik ben van deze functionaliteit echt fan.

De rubberband is lekker soepel en voelt stevig aan, de vouwsluiting werkt goed en klikt goed in. De sluiting is overigens ongeveer 16mm, dus de band heeft veel tapering.

Dit horloge is niet COSC-gecertificeerd, maar wel gejusteerd door Tudor. Mijn zwarte loopt echt heel netjes op 0 sec. per dag op de timegrapher.

Niet verkeerds te melden? Jawel hoor, de 21mm lugs zorgen voor een beetje een beperking in de je keuze voor alternatieve banden, en de tapering van 21mm naar ongeveer 16mm vind ik nogal fors, maar dan stopt het voor mij ook wel.

Goed, als ik de balans opmaak na een 3 maanden in bezit. Geweldig horloge voor mij.
Geen NA topic zonder foto’s, dus hier een aantal foto’s van de zwarte:

In een spontane app-sessie met de vorige eigenaar vraag ik of hij de blauwe Aeronaut GMT met leren band eventueel ook weg zou kunnen doen?? Eventjes komt er geen reactie meer en zegt hij dat hij er een nachtje over wil slapen…. Gadver… wat betekent dat nu weer?

De volgende dag komt hij weer in de lucht en wil de blauwe wel wegdoen omdat hij een tweetal nieuwe horloges heeft aangekocht (ook met blauwe dial) en hij nu wel de blauwe Aeronaut weg zou willen doen.

Jullie raden het al, de blauwe is inmiddels ook in mijn bezit. Ondanks dat dit eenzelfde type is als de zwarte heb ik ze nu al een tijdje naast elkaar en heb ik hier helemaal geen last van dat het dezelfde types zijn. Door de verschillende kleuren en de verschillende banden kan ik ze prima naast elkaar dragen (overigens niet gelijktijdig :wink:)

Happy days…

50 likes

Heerlijk horloge, lekker eigenzinnig…i love it

Geniet ervan!

1 like

Wat een prachtige exemplaren! En een mooi verhaal. Zo zie je maar hoe een koe een haas vangt. Ofwel een Horlogista een Tudor of twee.

2 likes

Whoooow :star_struck: wat een prachtige aanwinsten , dubbel gefeliciteerd. Lekker man :+1:

1 like

Inderdaad eigenzinnig en opvallend. Geniet er van.

P.s. de gulp staat open van de oranje

1 like

Top :+1:, lekker man dat wordt genieten :wink:

1 like

Gefeliciteerd !
Inderdaad hele mooie horloges.

1 like

Van harte gefeliciteerd met deze 2 prachtige aanwinsten! Heel veel draagplezier

1 like

Mooie aanwinsten! Van harte en veel draagplezier gewenst! :blush: :+1:

1 like

Zo dan wat een knallers! En ook twee gewoon haha. Heel bijzondere en fraaie Tudors. Gefeliciteerd en veel draag plezier :star_struck:

1 like

Prachige exemplaren. Geniet er van!

1 like

Heel mooi :+1:
Dit model kom je niet vaak tegen op HF

1 like

geniet van deze mooie tijden :sunglasses:

1 like

Gefeliciteerd met je NA’s. Heel tof om te lezen. Ik vind voorla de zwarte erg mooi. Tof die dikke kroon die een beetje aan een Sub doet denken.
Leuk dat je zo’n bijna vintage horloge z.g.a.n. hebt kunnen kopen.

1 like

Prachtige horloges :+1:

1 like