NA: Tudor Royal.... and Royal it is !

Een tijdje geleden had ik Tudor Prince day-date aangeschaft en daar is het virus voor Tudor begonnen. Echter ik kon echt niet wennen aan de 36mm en was het een typisch gevalletje “catch & release”. Nadat ik hem had weggedaan kwam ik op de Tudor site een ander model tegen, de Tudor Royal. Deze Royal was in ieder geval beschikbaar in 41mm :white_check_mark: had een day-date complicatie :white_check_mark: hmmmm, deze lijkt me wel wat. Maaaaar, ik ga me niet nog een keer branden en hem zomaar bestellen, deze moet ik eerst om de pols hebben. Dus passen was het devies.

Nadat ik hem om de pols had wist ik het al, deze wordt het… the story begins.

Een kort stukje historie voor degene die niet bekend zijn met het merk Tudor. Voor degene die het wel kennen, lees verder bij Fast forward naar 2021: de Tudor Royal :wink:

Hans Wildorf liet in 1926 het merk Tudor registreren door het Zwiterse bedrijf Veuve de Philippe Huther. De geboorte van het merk Tudor is hiermee een feit. Er zijn in die jaren dan ook horloges gefabriceerd. Deze horloges waren veel rechthoeking, cilindervormig of voorzien van afgekante zijkanten. De naam Rolex kwam voor op de zeldzame stukken uit die periode. Begin jaren 30 concentreert het merk zich op de australische markt en had een exclusieve overeenkomst hiervoor met de firma Willis.

In 1936 neemt Hans WIlsdor het merk Tudor weer terug en begint met het logo van een schild met een roos voor zijn merknaam. De roos stond symbool voor de onoverwinnelijke combinatie van kracht- de robuustheid van het horloge- en de gratie- de schoonheid van de lijnen.

Weer 10 jaar later, we schrijven 06 maart 1946, richtte hij het bedrijf Montres TUDOR S.A. waarbij Rolex garant stond voor de technische, esthetische en functionele kenmerken, de distributie en de aftersales service. Hier helpt het natuurlijk enorm dat Hans Wilsdorf tevens eigenaar van Rolex is. Vanaf deze datum is de roos het loge voor Tudor.

Zijn visie voor tudor was; al enkele jaren loop ik rond met het idee om een horloge te maken dat onze agenten kunnen verkopen voor een meer toegankelijke prijs dan de horloges van Rolex, maar dat toch de betrouwbaarheid biedt waar Rolex bekend om staat. Ik heb besloten om een apart bedrijf op te zetten om dit nieuwe horloge te maken en op de markt te brengen. Het heet de Tudor Watch Company

Vanaf 1969 wordt het logo weer gewijzigd en de letters worden aangepast en het logo is nu alleen nog een schild met een rode kleur (als verwijzing naar de roos).

Fast forward naar 2021; de Tudor Royal

Inmiddels heb ik aantal keren de opmerking gehad dat het echte origineel toch een Rolex is en dat de Tudor Royal een samenraapsel van gekopieerde eigenschappen is. Het gaat dan voornamelijk om het vergelijk met Rolex.

De Rolex puristen zullen zeggen dat er een sterke gelijkenis (of design verwijzing) qua dial en layout naar de rolex datejust m.b.t de romeinse cijfers de datum- en dagaanwijzing De bracelet heeft weer wat weg van een Rolex Oysterquartz. Anyway je kunt de verwijzingen zelf ook wel zien, ze zijn ook zeker niet geheel te ontkennen.

Met een beetje fantasie zou de lunette vergelijkenis kunnen hebben met een vintage air-king wanneer je deze samenvoegt met een datejust turnograph 16264.

De case en bracelet zou dan weer wat weg hebben van een Rolex Oysterquartz. Zelfs de gaten in de case om de bracelet te vervangen vertonen gelijkenissen hiermee.

In ieder geval genoeg verwijzingen naar een (gedeeld) roemrucht verleden en enigszins een verklaring voor de design pedigree. Tot zover de verwijzingen naar Rolex en wat mij betreft stopt het ook hier.

And now for something completely different…

Ik kijk hier toch enigszins anders tegen aan en denk trouwens dat er minstens net zoveel verwijzingen in het ontwerp zitten vanuit Tudor’s eigen historische stal. Gewoon omdat deze in het verleden alreeds zijn toegepast in Tudor’s eigen ontwerpen.

In ieder geval is de lunette, qua strepen, als eens toegepast door Tudor in een Tudor Oyster Prince date-day ref 94510 uit de jaren 90. Ook de gaten voor de makkelijke bandwissel, aan de zijkant van de kast, zie je in dit model terug.

figuur 06 figuur 07

De dial lay-out komt het meest overeen met de Tudor Oyster Prince Date Day 94150 (028-series) ook uit de jaren 90, hier zijn namelijk de romeinse cijfers te zien en de minuten-ring. Ook de kroon vertoond hier veel gelijkenissen.
Hierin is de aangesneden 11 uur goed te zien. De 3 is hierin weer niet te zien door de datum aanduidingen welke op de Royal (bij de 41mm versie) wel gewoon aanwezig is.

figuur 08

Dit geldt eigenlijk ook voor de bracelet. Ook deze heeft Tudor eerder toegepast en wel in de Tudor Prince date Hydronaut eind jaren 90.

Voor mij is het daarom meer duidelijk dat Tudor vooral de retro verwijzingen uit hun eigen ontwerpkeuken heeft gehaald, zoals veel merken dit vandaag de dag doen.
De lunette, qua knotches, is terug te vinden in de classic date ref.21010 welke in de zero’s gemaakt zijn.

Deze lunette heeft dezelfde indeling als bij de Royal, bedenk de strepen van de Tudor Oyster Prince Date Day 94150 (028-series) lunette erbij, en je ziet waar deze zijn oorsprong vind. Hetzelfde geldt voor de band van de Royal, de vorm, indeling en afmetingen komen het meest overeen met de classic date ref.21010. De band is nu alleen voorzien van integrale links.

Wat zegt Tudor zelf van de Royal?

SPORTIEF-CHIC HORLOGE MET EEN GEÏNTEGREERDE BAND

De naam ‘Royal’ werd voor het eerst gebruikt door TUDOR in de jaren vijftig om de uitstekende kwaliteit van zijn horloges te benadrukken. In lijn met dit erfgoed biedt de TUDOR Royal-collectie automatische sportief-chique horloges met geïntegreerde band die zowel betaalbaar als compromisloos zijn. De Royal is beschikbaar in roestvrij staal of goud gecombineerd met roestvrij staal, en wordt aangeboden in 4 maten met 14 verschillende wijzerplaten.

EEN KENMERKENDE GEKARTELDE BEZEL

De TUDOR Royal is het summum van balans, elegantie en veelzijdigheid. De karakteristieke gekartelde bezel is voorzien van afwisselend gepolijste en gefreesde groeven. Dit designdetail is een van de vele die verankerd zijn in de geschiedenis van het merk en geeft de Royal zijn unieke persoonlijkheid.

ELEGANTE WIJZERPLATEN

De wijzerplaten van de Royal zijn beschikbaar in zwart, zilver, champagnekleur of blauw. Het gezonnestraalde motief straalt vanuit het midden en zorgt voor elegante lichteffecten en reflecties. Voor de damesmodellen is er ook een parelmoeren versie bezet met diamanten.
Als chique finishing touch heeft TUDOR uurmarkeringen met Romeinse cijfers toegevoegd aan de TUDOR Royal-horloges. Alle wijzerplaten zijn beschikbaar met deze cijfers, die kunnen worden vervangen door acht diamanten uurmarkeringen.

GEÏNTEGREERDE VIJFDELIGE SCHAKELBAND

De TUDOR Royal beschikt over een geïntegreerde vijfdelige metalen band, die zorgt voor een doorlopende lijn met de kast. Dit type band werd voor het eerst geïntroduceerd door TUDOR in 1973. Het wordt gekarakteriseerd door de twee smallere gepolijste elementen tussen drie brede satijn geborstelde schakels. De gladde oppervlakken en randen benadrukken de aandacht die door TUDOR is gegeven aan het draagcomfort. Om aan vele smaken te kunnen voldoen zijn de modellen beschikbaar in roestvrij staal of met schakels afwisselend in roestvrij staal en geelgoud.

BALANS, ELEGANTIE EN VEELZIJDIGHEID

De TUDOR Royal is beschikbaar in vier verschillende maten en is zo ontworpen dat hij voor elke polsmaat geschikt is. De 41 mm versie is heel karakteristiek door het mechanische uurwerk dat zowel de dag als de datum weergeeft.

Wat vind ik er zelf van?

Ik heb deze nu meer dan twee weken onafgebroken gedragen. Dit op zich is al een hele prestatie aangezien ik normaal zeer regelmatig wissel. Dit horloge is heel snel een favoriet van me geworden. Het draagt gewoon ontzettend prettig, de band is comfortabel, de case is niet dik en heeft geen enkele moeite met je overhemd. Leesbaarheid is echt helemaal goed te noemen (op mijn leeftijd wordt dit ook steeds belangrijker gezien de visuele handicap m.b.t een leesbril).

De knotched lunette is al veel over gezegd en die zit in de categorie you either love it or hate it. Persoonlijk vind ik deze echt geweldig, ik hou van een beetje quirky, en deze speelt ook erg mooi het licht en doet echt niet onder voor een fluted bezel. In ieder geval, voor mij, voegt het echt karakter toe aan dit bijzondere horloge.

De bracelet vind ik een hele vooruitgang t.o.v. de Tudor Prince. Geen (retro)gerammel en een hele mooie (dubbele)sluiting welke gewoon prettig werkt. De tapering van de bracelet geeft het geheel een klein beetje verfijning.

De overall “look and feel” zou ik samen willen vatten met het woord kwaliteit. Je merkt dat Tudor hier echt aandacht aan alles besteed heeft, tot in de kleinste details. Wat ik zeker als heel positief wil noemen is de kwaliteit/prijs verhouding van dit horloge. Vijf jaar, overdraagbare, garantie toont aan dat Tudor echt vertrouwen heeft in hun product. Verder is hij COSC gecertificeerd, ook altijd leuk meegenomen.

In de jaren vijftig is Tudor groot geworden door te verwijzen naar hun banden met Rolex, kwaliteit, robuustheid, betrouwbaarheid en precisie. Maar dan wel met een Tudor prijsstelling. Al deze zaken komen op eenzelfde manier weer terug in dit horloge anno 2021.

Persoonlijk vind ik dit een geweldige manier om je historie te bewaren, retroverwijzing in een horloge te stoppen maar toch vernieuwend te zijn en het horloge een absoluut eigen smoel te geven.

Is het dan een Rolex?

Nee, daar kan ik kort over zijn, dat is het niet. Wat is het dan wel? Het is een Tudor Royal !!

101 likes

Erg mooi horloge! :+1:

2 likes

Mijn beste,

Chapeau!!
Proficiat met deze markante verworvenheid!!
Een fenomenaal horloge met eeuwigheids waarde.
Fraaie dag- en datum-aanduiding.
Ik wens je er dan ook een memorabele tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

7 likes

Heel mooi :+1::+1::+1:

2 likes

Mooi Horloge :star_struck: :star_struck: :star_struck:

2 likes

Fraaie aanwinst! Geniet ervan!

2 likes

Prachtig hoor! Veel draagplezier ervan!

2 likes

Goed verhaal! Het enthousiasme spat er vanaf. Gefeliciteerd met je aanwinst!

Ik zou het horloge eerst in het echt willen zien voordat ik een oordeel vel. M.n. die wijzerplaat lijkt me eueueuhh… apart maar wellicht erg mooi.

Veel draagplezier verder!

2 likes

Ik kan je vertellen dat de sunburst betoverend is :wink:

2 likes

geniet van deze mooie tijd :sunglasses:

3 likes

Mooi klokje wel dunne armpjes

2 likes

Mooi ding :kissing_smiling_eyes: :+1:
“Uiteindelijk wil je een Tudor!”

4 likes

Ik geef toe dat het zo lijkt. 30 kg afvallen is ook zichtbaar aan de pols. Toch heeft deze diameter mijn voorkeur.

2 likes

Verhaal deels overgeslagen (ben gewoon snel afgeleid) maar wat een heerlijk horloge.
Geniet ervan👍🏻

2 likes

Mooie kleur wijzerplaat👍

2 likes

Prachtige aanwinst.

2 likes

Schitterend! Enjoy!

2 likes

Van hart met deze NA!
Een mooi horloge.

Dank ook voor de geschiedenisles :wink:

Het enthousiasme voor het horloge spat van het verhaal; leuk om te lezen.

Wat ik persoonlijk wel een klein beetje jammer vind, is dat het door het afsnijden lijkt of er twee keer een “X” op de plaat staat. Dat zou ik dan anders hebben willen gezien, door dat venster net iets andere afmetingen te geven.

Dat mag de pret niet drukken, het is een fraai exemplaar! Ik vind de Romeinse cijfers ook een mooie uitstraling geven aan het geheel. Dat voegt echt wel wat toe!

(Nog meer) plezier ervan toegewenst!

2 likes

Die kleur is echt prachtig :heart_eyes:, mooi horloge, tja en die bezel, daar moet je van houden. Geniet van je aanwinst.

2 likes

Mooi verhaal over een mooi horlogemerk. Een kleine aanvulling omdat ik zo eigenwijs ben en ook een Tudor fan. Je schrijft:

Ik dacht dat de roos symbool stond voor de EngelseTudor dynastie. Hans Wilfdorf had een voorliefde voor Engeland en het Engelse koningshuis. Dit kopieer ik vanuit Wikipedia over de geschiedenis van Tudor.

The Tudor rose (sometimes called the Union rose ) is the traditional floral heraldic emblem of England and takes its name and origins from the House of Tudor, which united the House of Lancaster and the House of York. The Tudor rose consists of five white inner petals, representing the House of York, and five red outer petals to represent the House of Lancaster.

Hoe dan ook, Royal is het zeker.

2 likes