NA: Ik heb het 3,5 maanden volgehouden

Het is te belachelijk voor woorden, die horlogeverslaving. Een paar maand geleden beslis ik: ik stop met horloges kopen, ik ga voluit voor astrofotografie (een sluimerende hobby) en ik blijf blij met m’n Speedy.

En dat lukte behoorlijk. Corona gooide wat roet in het eten, maar uiteindelijk arriveerde m’n nieuwe setup - goodbye horlogebudget, hallo telescoopbudget! - met een paar weken vertraging. Heerlijke combi van een Evostar 72 en een fantastische GOTO mount van Skywatcher. Hier en daar een paar accessoires en we konden eraan beginnen. En zo geschiedde.

Leuk, leerrijk, moeilijk, boeiend. Allemaal top. En dat Horlogeforum? Ik heb er veel goeie herinneringen aan overgehouden, mooie contacten, mooie momenten.

Waarom bleef ik dan bijna elke dag inloggen? Effe checken wat er te koop staat, een paar spitante discussies over Rolex volgen, kijken wat @RLC weer te melden had in half Nederlands, half Engels, u weet hoe dat gaat. Mijn vrouw, blij met haar Grand Seiko, keek het allemaal met een scheef oog aan. Zij wist wel beter, ze kent mij beter dan ik mezelf. ‘Hoe is’t nog op het horlogeforum? Nog leuke dingen gezien?’ ‘- Nee, tuurlijk niet, da’s voorbij. Ik heb van @Jurk een prachtige cartoon gekregen (die ingekaderd in m’n bureau hangt) en dat was dat. @anon34385602HFH heb ik al effe niet meer gehoord, de lange (maar boeiende) replieken van @Fate_Amenable_To_Change heb ik al effe niet meer gelezen en voor zover ik weet zijn alle kopers blij met m’n oude collectie.’

Mijn vrouw knikte vertwijfeld. Ik kan niet liegen tegen haar.

En dan: vorige week kwam een Seiko SNXS79 in het blauwe gedeelte. Zo’n mooi, klein Seikootje zoals m’n papa er ooit ook één had. Weliswaar een ander modeln maar toch. Zo’n vijfje, dat moet je toch in je collectie hebben, nee? En dan dàt model, da’s toch écht wel een beauty, en zeker voor die prijs. Ach, wat kan één horloge nu maken.

En het spel, zoals we in België zeggen, zat op de wagen. Mijn twee-horloge-collectie bestaat nu uit een Speedy, een Casio GWM5610 en een Seiko 5 SNXS79. Waar ben ik aan begonnen.

Ik wens jullie allemaal een prachtige vrijdagavond en tot snel. Waarschijnlijk. Fuck.

121 likes

Hahahaha… dat wisten we toch al lang. Kom hier mijn jongen! :sunglasses:

afbeelding

Leuk te horen! :+1:

11 likes

Hahaha nice. En een spectaculair ding is dat voor bescheiden budget, daar koop je geen telescoop voor.

Maarre als Hollander toch ff een vraag. Wat doet een spel op een wagen? :thinking:

1 like

1 like

‘In m’n bureau’ …vooral DAT ja … ik zou echt naar een plekje moeten zoeken … IN m’n bureau …

Als '‘t spel op de wagen zit’ wil dat zeggen dat we ‘zijn vertrokken’. Het is weer in gang gezet.

2 likes

Welcome back :slight_smile:

2 likes

Da’s Vlaams, veronderstel ik. ‘In m’n kantoor’ voor de noorderburen.

3 likes

:laughing::+1:

:laughing:. Wist dat hij dit bedoelde…

:sunglasses:

2 likes

:crossed_fingers:t3::crossed_fingers:t3::crossed_fingers:t3:

1 like

5 likes

Leuke vrouw heb je als ze proactief naar het forum vraagt. Dat is maar weinigen gegeven denk ik. Welcome back.

4 likes

afbeelding

1 like

Dat is een topper. Ik heb hem in het blauw.
Prima comeback :grin:

1 like

Ze zegt dat ze horloges maar niks vindt, maar sinds ze haar SBGX263 heeft blijft haar ‘Thaise Rolex’ :nauseated_face: in de schuif en gaat ze nooit op stap zonder haar zaratsu beauty. :grinning:

2 likes

Hahaha, zo herkenbaar. Toch nog maar even kijkenwat er te koop is. En voor je het weet weer wat nieuws :+1::+1::+1:

1 like

Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul

1 like

Lachen man. Prachtig vijfje. Leuke 3 piece heb je daar. Veel plezier er mee… En succes met het vermijden van nummer vier. :+1:

Maar even serieus, wat die telescoop betreft, hoe zit het met licht-vervuiling? Moet je het platteland in om wat te zien door zo’n ding, of werkt dat in de overbevolkte en overbelichte beschaving?

Ik zit zelf enorme hoeveelheden Veritasium te kijken over cosmologie. Met name het verhaal rond gravitational waves en de relativiteitstheorie vind ik fascinerend, maar wat zie je door zo’n thuis-telescoop? Coole foto’s gemaakt ook nog?

3 likes

Nummer vier kuch is al kuch onderweg kuch srp773 hoest

Qua telescoop: ik woon in een bortle klasse 6/7 zone, dus da’s niet top maar wel werkbaar met een goto. Mijn setup is uitsluitend voor fotografie, want voor visuele astronomie is de diameter van m’n kijker te klein. Hiervoor had ik een 25cm dobson die planeten erg goed kon waarnemen wegens grote lichtopbrengst. Dat kan deze niet - focaalafstand is veel te kort - maar deepsky met lange exposure lukt wel. Hier een voorbeeld van Andromeda bij teveel licht en zonder veel nabewerking. Als de wolken opklaren ga ik binnenkort voor de Orionnevel.

21 likes

Hoi Frederik,

Wat leuk om weer van jou te horen!:slightly_smiling_face:

Veel plezier weer en natuurlijk ’ welkom terug!’

Groeten :+1:

2 likes