Mooie aanwinst weer Chris. En zoals altijd met een mooi verhaal erbij. Ik heb weer genoten met een paaskoffietje erbij.
Dat is de ware afficionado aan het werk.
Dank je! Da’s direct de beste manier om zoiets te doen. In de zon zitten zat er hier even niet in, maar dat mag de pret niet kreuken.
Het is natuurlijk geen echte 6105-8000 (die zijn alleen eind jaren 60/begin jaren 70 verkocht) maar een moderne reïnterpretatie.
Ik vind dat ik dit mag zeggen, want ik heb zelf ook een reïnterpretatie
O ja, da’s waar. Maar close enough idd.
Ik heb liever geen “echte”, want 50 jaar oude Seiko toolwatches zijn een nachtmerrie. Die duikers zijn niet per se met fluwelen handschoenen behandeld, er zijn reparaties aan uitgevoerd, soms op dubieuze wijze, er zijn dingen vervangen, stuk of als er iets stuk gaat is het moeilijk om een onderdeel te vinden, en je kunt er niet zorgeloos de plomp mee in springen.
Je mag mij dus ten allen tijde vertellen dat ik geen echte 6105-8000 om de pols heb. Het is altijd weer een geruststelling.
Yup, dat deden ze bij de SPB14x, de 15x en de 31x erg goed. Ze zijn mooie re-releases aan het maken.
Zeker als je een horloge gewoon lekker onbezorgd wil dragen -daar is een toolwatch immers voor bedoeld-, niet aan vintage beginnen. Die paar fragiele ouwe beestjes die ik heb, draag ik alleen bij een enkele speciale en risicovrije gelegenheid. Verder liggen ze mooi te wezen, in de horlogekist.
Dat zou ik doodzonde vinden. Als ik dan vintage had zou ik het tot op spec willen restaureren, om het vervolgens te dragen op de manier waar hij ooit voor ontworpen is.
Ze zijn goed onderhouden, hoor. Maar dan nog blijven ze altijd meer fragiel, minder goed waterdicht, minder goed vervangbaar en dus gewoon minder ‘hufterproof’ dan een modern horloge. Ik wil me zo min mogelijk zorgen hoeven maken over het horloge dat ik draag en dat lukt mij dus minder goed met een vintage.
Dankjewel voor je uitgebreide verhaal en mooie foto’s!
Mooi horloge ook!
Misschien moet er toch eens een Seiko duiker komen….
Chris als eerste gefeliciteerd met je Seiko, moet zeggen dat het wel een hele mooie is. Mooi maatje 41mm, dikte maakt mij niet zoveel uit. Maar ja bij jou moeten ze makkelijk onder het mouwtje glijden en niet schuiven. Bij mij juist wel (zal wel een tic van mij zijn). Leuk hoe je de verschillen beschrijft in je NA, daar kan ik weer wat mee. Heb nu pas 15 Seiko’s en de box moet vol. Je hebt het er vaak over dat een horloge te zwaar is, wat vaker de sportschool in dan voel je dat niet meer . Zonder gekkigheid Chris, heb echt genoten van je NA en wens je natuurlijk veel draagplezier
.
Je hebt het over 1 kritiek puntje op dit horloge, las ik toch dat je de kleur van de dial en bezel iets zwarter had willen zien. 2 puntjes van kritiek dus . Of het een blijvertje gaat worden is bij jou altijd een verassing
. Zelf moet ik nog 2 NA’s aanmaken van Seiko. En 1 (totaal niet jou smaak) die in de pijpleiding zit een Seiko radio sync solar SSG022. En natuurlijk in afwachting van mijn Ball, die volgens mij wel jou goedkeuring kan wegdragen
.
Nee, ik vond het grijs juist mooi. Het geeft het een gedistingeerder voorkomen dan wanneer hij zwart zwart zou zijn.
Neuh, dat weet ik inmiddels. Dit is inderdaad een blijvertje.
Die?
Ik heb vergelijkbare Citizen Promasters gehad met solar en radio-sync, maar ik vind ze een beetje druk, eerlijk gezegd. Dat gezegd hebbende, deze schubbenband is onderscheidend, en de kleur groen is mooi. Maar hoe vindt je ze in godesnaam? Ik had er nog nooit van gehoord, dus ik zie uit naar je NA.
Ik heb hem nog niet, moet nog een afspraak maken. Heb begrepen dat deze moeilijk te vinden is. Op chrono staat er 1 te koop, in Nederland is deze dus niet te krijgen.
Zeer herkenbaar! En dan voor mij in het bijzonder een zwarte Seiko duiker. Ben in mijn zoektocht ook uitgekomen op de 317 maar enkel mijn twijfels over het uurwerk. Mijn ervaringen met de 6R waren niet geweldig in de SPB213. Vaak +25sec per dag.
Hoe loopt ie bij jou?
Ik was vergeten hier op te reageren: Goed. Niet zo’n hoge amplitude als een Sellita, maar het uurwerk loopt prima, goeie beat rate, gemiddeld zo’n 6-10 seconden in de plus, maar wel om de rechterpols.
Heb je er toentertijd eentje gekocht?
Hey thanks alsnog voor je reactie.
Heb hem inderdaad toch gehaald maar het uurwerk laat helaas wel te wensen over.
Loopt na een dag ongeveer 1 min achter.
Bon heb ik niet meegekregen bij de koop. Reden dat hij ook iets goedkoper was nu.
Wellicht breng ik hem binnenkort in de buurt langs om te laten afstellen.
Mijn ervaringen met Seiko zijn dan wel weer erg goed. Als je naar een AD gaat in de garantie-tijd en uitlegt dat de amplitude en accuratesse buiten spec zijn repareren ze 'm zonder slag of stoot, met goeie rapportage er bij. althans, zo ging dat bij een Alpinist met 6R.
Hoe oud is je horloge?
Oke ik zal misschien eens langslopen bij de Seiko store.
De lokale horloge maker merkte een duidelijk verschil in een bepaalde stand (plat op zijn rug?
Ik schat tegen de 2 jaar aan dus zal snel moeten wezen
Mooi.
Ik was op zoek naar een Seiko duiker voor de zomer. Ik keek bij Grand Seiko, misschien eens een quartz duiker? Maar die zijn er alleen in staal. Dus toch maar weer eens zoeken naar een titanium spring drive?
En ineens bedacht ik me dat ik van @Fate_Amenable_To_Change ooit eens een hele mooie Seiko duiker had gezien. Dat bleek na enig zoeken dus deze. Nette prijs, niet te zwaar, goede maat. Ik ga maar eens op zoek!