Hoi! Mijn eerste mechanische horloge was een IWC: een Mark XVIII die ik kocht in 2020. En m’n tweede ook: Een Spitfire Chronograph in 2021. Beide heb ik ze weer verkocht. Toch bleef IWC trekken en ik was me aan het oriënteren om opnieuw een Mark series aan te schaffen. Na mijn laatste aankoop (een Speedmaster 145.022 uit ’89) kwam neovintage echter nog meer op mijn radar.
Dit is hem dan! Mijn nieuwe 3706.
De 3706 viel me op, omdat het de OG Pilot’s Chronograph is: de basis van wat dit horloge nu is bij IWC. Niet voor niets staat er in koeienletters achterop de kast “Der Fliegerchronograph”. Daarom, maar ook omdat ik begon met z’n latere broertje, dit horloge het fijne maatje heeft van 39mm (met daarin 3 complicaties in een Faraday cage) en natuurlijk de prachtige tritium lume, vond ik het mooi om deze in de collectie te hebben. De 3706 werd uitgebracht naast de zeldzame (en kostbare) 3705 met keramische kast. De 3706 is de stalen versie en kwam in 1994 op de markt. Met het IWC Caliber 7922, een door IWC aangepaste versie van de Valjoux 7750.
In mijn zoektocht naar het juiste exemplaar kwam ik erachter dat er vrij veel verschillende dial variaties binnen deze referentie zijn.
Ik was specifiek op zoek naar de volgende uitvoering. Met wat plaatjes erbij ter verduidelijking.
- Tritium dial + tritium hour markers;
Van 1994 t/m 1998 had de 3706 een dial met tritium accenten en tritium hour marker dots. Exemplaren van na ±1998 hebben super luminova op de dial en hands. En ook de hour markers krijgen geen dots meer. Er lijken echter ook tritium dials te zijn zonder de tritium hour marker dots. Imho maakt dit de dial meer compleet. Liefst wilde ik dan ook nog een exemplaar met mooie verkleuring van het tritium, uiteraard.
Hour marker dots vs. geen dots / tritium vs. super luminova.
- AUTOMATIC uitvullend onder de dag/datum vensters;
Op de vroegere exemplaren vult AUTOMATIC helemaal uit onder het dag/datum venster. Daarmee is de dial wat mij betreft meer in evenwicht. Op de latere versies hebben ze de kerning kleiner gemaakt en staat het woord in het midden van de vensters.
Uitvullend vs. strakker gekernd.
- “T SWISS MADE T” in non-serif font;
Op een gegeven moment switchte IWC van een non-serif naar serif font voor de “T SWISS MADE T” tekst. Ik wilde hier eigenlijk non-serif. Vind ik mooier matchen met de andere tekst op de dial. Je ziet ook veel dials met alleen “SWISS MADE”, ook in serif en non-serif, dat zijn de super luminova versies.
Serif vs. Non-serif
- Originele (non-service) wijzers & kroon.
Originele wijzers met tritium en de kroon met het IWC visje erop. Deze onderdelen zijn vaak standaard vervangen bij service in de afgelopen ±30 jaar. Zeker de originele tritium wijzers zie je weinig op deze horloges. Blij dat deze beide aanwezig zijn op die van mij.
Het visje vs. moderne IWC kroon.
- IWC stalen pyramid bracelet;
Deze bracelet met de domed/pyramide vormige elementen is echt karakteristiek IWC/voor deze horloges/deze tijdsperiode. Ik vind hem ook nog eens erg mooi. Deze werd early/mid ‘90s gereleased en hoort zeker bij een 3706 wat mij betreft. Mijn exemplaar werd geleverd op een moderne zwarte, stoffen IWC band en heb de bracelet los erbij gekocht. Deze is net binnen Wat overigens ook leuk is aan deze bracelet is het systeem om links vast/los te maken, wat werkt zonder schroeven. Er zit per link een knopje aan de onderzijde (zie foto onderaan), die je in moet drukken om de pin eruit te kunnen schuiven. Zo kun je de hele bracelet heel makkelijk zelf uit elkaar halen en in elkaar zetten.
De iconische pyramid bracelet.
- En liefst: Duitse dag schijf (die is helaas niet gelukt). Mooi is wel dat dit exemplaar de lichte serif heeft in de letters van de dagschijf die je alleen op vroege exemplaren ziet. En ook op de vroege exemplaren van de 3705.
De 3705, de eerste flieger met keramische kast. Zo’n 1000 van gemaakt. Check de serif dagschijf. (foto: Hairspring Watches)
Kniesoor die op al deze kleine dingen let, maar dat maakt deze hobby leuk! De combinatie van deze details bleek in ieder geval vrij tricky. Het lijkt alsof er een overgangsperiode was waar oude en nieuwe dial elementen door elkaar werden gebruikt. De ideale combinatie voor mij is een vroege, waar het horloge qua details exact een vroege 3705 is, maar in staal. En toen kwam er eentje voorbij uit 1995, 2e jaar van uitgave van deze referentie! Blij mee
Tijd voor foto’s
Wat mij betreft heeft dit horloge een ontzettende bak karakter en ik vind het geweldig om dit exemplaar met precies deze details in de collectie te hebben. 90’s IWC is toch wel erg gaaf. Overigens is de 3706 erg leuk geprijsd (3K-4K) en krijg je veel horloge voor je geld. Bedankt voor het lezen!