NA: IWC Flieger en 'korte' introductie van willem_r

Een NA en een (verlate) kuch korte kuch introductie mijn horloge heden en verleden.

Ik lurk hier al een tijdje rond, maar het is nooit van een introductie gekomen, dus dat nu maar ff combineren.

Ik draag al horloges zolang ik me kan herinneren. In mijn vroege jaren vooral diverse (klassieke) casio’s versleten. Vanaf het voortgezet onderwijs veel horloges van Swatch er doorheen gedraaid.
Zo rond mijn 18de kocht ik een Camel Trophy horloge en jaren later een Camel Trophy Chronograph.

Horloges hebben me altijd geïnteresseerd (o.a. hoe ze die techniek in zo’n kleine behuizing krijgen), maar nooit genoeg om er echt in te investeren of veel geld aan uit te geven (iets met andere prioriteiten :-)). De Omega Seamaster en Omega Speedmaster Moonwatch zijn al zo lang ik me kan herinneren de meest favoriete horloges.

Zo rond 2015 stapelde het geld op mijn rekening wat op en ik vond dat het tijd werd om daar wat aan te doen en mezelf eens te verwennen. Na heel veel wikken en wegen heb ik toen online een nieuwe Omega Seamaster 300M Professional (blue dial) aangeschaft.

Blij als een kind in een snoepwinkel was ik (en dat ben ik nog steeds met dat horloge). De Camel verdween in een lade en de Seamaster werd mijn daily beater. Ik droeg dat ding altijd en overal; Vakantie, zwemmen in zout water, werk (desk-diven), golfen, verbouwen (betere hak- en breekwerk), paintball, etc. En dan hoor/lees je dat sommige activiteiten niet altijd even goed zijn voor je horloge… WAIT?! WHAT?!
Daarnaast ben ik een kluns met pin buckels bij het om/af doen van horloges. Dan willen ze nml nog wel eens op de grond vallen (zo ook de Seamaster). Dat is ook de reden dat ik liever deployment clasps e.d. heb omdat de kans op vallen dan praktisch nul is (bij mij).

Tijdens de lockdown in 2020 heb ik de Omega bij mijn juwelier gebracht voor een service beurt. Gezien wat het ding had meegemaakt was dat misschien geen heel slecht idee (en support your locals). Volgens de juwelier moest ik uitgaan (gezien Corona) van 12-15 weken. Dat was wel even slikken, want ik al sinds mijn 5-6 jaren oud een horloge om mijn linker pols. En zonder horloge loop ik naakt rond.
Om die 12-15 weken te overbruggen heb ik toen (redelijk impulsief) een Oris Big Crown ProPilot GMT meegenomen. Horloge #2 was een feit.

Na 10 weken kreeg ik mijn Seamaster terug en daar bleek helemaal niet mee mis te zijn geweest. Meer dan een standaard service beurt was niet nodig. Blijkbaar kan dat horloge dus wel redelijk wat hebben.

Vervolgens verschijnt er dan in eind 2020 / begin 2021 een nieuwe iteratie van de Omega Speedmaster Moonwatch op de markt en dan begint het opeens wel heel hard te kriebelen. Andere hobby uitgaven staan op dat moment op een laag pitje (want Corona) en vakanties en andere uitgaven zijn stil komen te liggen. Dus na iets korter wikken en wegen in de zomer van 2021 een nieuwe Omega Moonwatch (hesalite) aangeschaft.

En dan denk je klaar te zijn, want je childhood darlings zijn ‘in-tha-pocket’. En dan blijkt dat Corona toch nog even aan te houden en vakanties gaan nog steeds niet door en dan wordt je in begin 2022 ook nog eens 50…

Om het verhaal nog wat langer te maken; Dress-watches met een witte/zilver wijzerplaat kunnen mij ook wel bekoren, maar omdat ik weinig kleding heb/draag waar je echt een dress watch bij zou kunnen/willen dragen, is het niet een horloge type waar ik zonder meer veel geld aan uit zou willen geven. Dat gegeven met het feit dat ik uit '72 ben is wellicht een birth-year watch een idee voor mijn big 5-0.
Dan ga je zoeken en oriënteren, maar echt geen idee wat de horloge industrie rond 72 gedaan heeft, maar geen horloge te vinden dat ik mooi EN betaalbaar vond. Dus dat idee (birth-year) mocht ook gaan varen. (overigens genoeg leuk jaren 60 spul, maar past niet in het birth-year watch hokje)

En toen kwam ik heel toevallig een IWC Flieger met een silver/white dial op Chrono24 tegen die eigenlijk boven budget was, maar hij tikte wel alle boxes in mijn hoofd. En omdat ik de Oris in het jaar ervoor in een opwelling had gekocht mocht die wel de deur uit als dat betekende dat ik die IWC Flieger kon kopen.
Na verder onderzoek blijkt er een toko in Hilversum te zijn genaamd Ten2Two (van @SuperC) die dat horloge (met andere, maar betere, band imo) te koop heeft staan EN aan inruil doet.

En dan gaat het ineens snel, waarbij ik dankzij Corona nog een meevaller had (een andere geïnteresseerde werd verhinderd ivm een Corona gevalletje). Afspraak gemaakt om het horloge op maandag te komen bekijken bij @SuperC. Ook nog even een JLC in mijn handen gehad, maar die was toch te ‘dress-watcherig’ voor mijn smaak (daarvoor moet ik blijkbaar het horloge echt even om de pols zien). Vervolgens de knoop doorgehakt en dinsdag het horloge (de IWC Flieger Doppelchronograph) opgehaald (en de Oris achtergelaten).

Uit: Oris Big Crown ProPilot GMT

In: IWC Flieger Doppelchronograph

Dit zal ongetwijfeld nog niet het einde zijn. Er is immers nog ruimte in mijn ‘berging’ en ‘helaas’ is die ook nog eens schaalbaar :slight_smile:

De Camel Trophy heb ik puur nog vanwege een stukje sentiment (gekocht van mijn eerste grote mensen salaris). Hij loopt nog, maar de pushers zitten helemaal vastgekoekt.

45 likes

Mooie modellen :+1:t3:
Heel veel plezier hier.

1 like

Van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

1 like

Mijn beste,

Plezant om je horloge geschiedenis te lezen en vooral ook om te aanschouwen!!
Geniet er ruimhartig van. :four_leaf_clover:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Leuk verhaal en mooie collectie :star_struck:

Mooie horloges en alsnog welkom op het forum :slightly_smiling_face:

Leuk verhaal en mooie collectie :+1:

Welkom en veel plezier met de IWC!

Had er ook al naar gekeken. Prachtige IWC hoor!

Welkom :+1: en een Doppel is geweldig !

Welkom Willem emot-tiphat

Hi Willem, Mooie collectie! De Camel Trophy ken ik nog van tv vroeger! Mooi dat je het horloge hebt bewaard, stukje nostalgie :sunglasses:

Zou het alleen leuk vinden om er weer een originele strap op te zetten (hoeft niet eens nieuw te zijn), maar dat is wel een uitdaging.

1 like

Whoa mooie collectie!