Omdat ik ze niet zo heel vaak voorbij zie komen, maar eens een heus NA-topic gemaakt voor m’n nieuwe Mark XVI.
Als een van je beste vrienden ook horlogeliefhebber is én in Schaffhausen woont, is het niet zo heel gek dat het merk IWC in je hoofd sluipt. Ik liep dan ook al een tijdje met een IWC flieger in m’n gedachten rond. Afgelopen jaar nog de 43mm Big Pilot en 41mm Pilot chrono gepast, maar vond ze toch nog aan de grote en dikke kant voor mijn pols. Daarom me eens goed verdiept in de Mark serie. Prachtige fliegers met historie en voor mij in een betere maatvoering.
Ook al zijn de oudere versies (XII en XV) historisch correcter, ik vind de sword-type wijzers gewoon mooier. De XVII kent veel liefhebbers door het datumveld in cockpitstijl, maar die doet het juist hierdoor voor mij toch minder. De XVIII is heel mooi, maar ik heb toch liever een zwarte datum op de zwarte plaat dan een witte. Conclusie: de Mark XVI vind ik echt de mooiste, dus dit moest ‘m worden.
En toen ging het snel, een regenachtige zondag in de auto, het halve land door en terug. Maar heel blij met het resultaat. Mooie full set en op een vouwsluiting. Hierbij wat foto’s, dank voor het lezen!
Grappig, ik had juist de XII gekozen omwille van de RAF-wijzers, maar eerlijk is eerlijk, de hele Mark-zoveel serie van IWC is super tof. Het is een verademing om eens een mooi klein RAF fliegertje te mogen zien hier op het forum.
Dank voor het posten. En veel plezier met het horloge.
Yup, net als de jouwe. Soms vind ik het jammer dat het Big Pilot geweld de Mark X… serie wat naar de achtergrond drukt. En ik vind de rechte kroon ook mooi, eerlijk gezegd. Zelf heb ik een Archimede Flieger met diamantkroon, en hiervoor had ik een Stowa met uienkroon, maar een recentelijke Hamilton heeft me de elegantie van een recht-op-en-neer big crown in doen zien. Leuk detail.
Eens! Vind de Big Pilot erg mooi hoor, ook juist die Kroon. Maar ze pakken wel alle reclame ruimte, waardoor de Mark serie helemaal naar de achtergrond verdwijnt…
Prachtig, ik heb 'm vroeger ook nog gehad op de stalen band! De opgelegde lumeplots, de subtiele gepolijste bovenrand aan de bezel… eenvoudig en toch heel mooi. De kast is ook fantastisch mooi geproportioneerd, zeker als je vergelijkt met de moderne XVIII.
Ik deel graag nog een paar foto’s ervan, aanvullend op jouw shots als ik mag. Puur om de fit eens te tonen. Ik mis 'm nog wel eens (excuseer voor de harige arm eronder, die moet je even wegdenken )