Het werd nog eens tijd voor een nieuwe aanwinst. Ik had een SKX009 als beater, maar toch had ik het gevoel dat ik met een automaat toch altijd te voorzichtig was om echt onbezorgd te dragen. Dus draag ik nu mijn Hamilton Pilot quartz als beater en mocht de SKX gaan. Plekje vrij in de box dus!
Ik heb altijd al een zwak gehad voor de pilot / flieger stijl horloges (niet voor niets was mijn eerste echte horloge een Hamilton Pilot) en ik zit al maanden te twijfelen over een Stowa Flieger of een Sinn 104, maar de Stowa heeft een nogal zwakke AR-coating blijkbaar en de 104… te weinig echte geschiedenis? Ik mis de klik met beide, hoewel het prachtige horloges zijn.
Een tijdje terug kwam er een IWC Pilot te koop bij @SuperC (Ten2Two) en omdat ik te lang getwijfeld had was ie verkocht. Het toeval wil dat deze hier net in het blauwe gedeelte vorige week te koop kwam en ik moest wel toehappen Bedankt @LeftLiner om 'm mooi tot bij mij te krijgen in prachtige staat. Foto’s zullen jullie nog even op moeten wachten, eerst een stukje geschiedenis. Want daarom heb ik 'm gekocht
Achtergrond:
IWC bracht de eerste van de Mark reeks uit als instrument voor piloten onder de naam “Spezialuhr für Flieger” in 1936.
Iets later, in de jaren 40’ werd door de Britse Defensie een oproep gedaan bij een groot aantal horlogefabrikanten om een piloothorloge (codenaam Mark X) te maken die voldeed aan de wensen van het ministerie. IWC heeft de naam behouden en deze werd gedragen door piloten van de RAF.
Het is echter pas bij de Mark XI dat de reeks zijn faam behaald heeft. De XI werd uitgebracht in 1949 en moest aan een hele reeks voorwaarden voldoen: waterdichtheid, zeer accuraat, hacking, antimagnetische eigenschappen, bestendig tegen plotse drukveranderingen, zwarte wijzerplaat en witte wijzers. Daarnaast moest het horloge een hele batterij aan tests ondergaan gedurende 44 dagen om goedgekeurd te raken.
De XI met zijn caliber 89 doorstond de tests met glans en dit was het instrument bij uitstek voor de piloten van de Britse RAF en de Australische RAAF en pas in 1981 werd de Mark XI op pensioen gestuurd door de Britse Defensie. Opvallend is de kleine diameter: slechts 36mm, in tegenstelling tot de gigantische Duitse fliegers van in WOII.
Als hommage aan de serie werd in 1993 de Mark XII uitgebracht die deze keer een JLC uurwerk gekregen had en voor het eerst een datum had. Daarna kwam de Mark XV die een paar millimeter groeide naar 38mm met deze keer een door IWC totaal gereviseerde ETA 2892-A2. Dit werd niet door alle liefhebbers in dank afgenomen en blijft tot op vandaag voer voor discussie, hoewel het niet de doorsnee ETA is.
Hier is hij dan! De Mark XVI kwam uit in 2006 met 39mm case en modernere wijzers die van de Big Pilot afkomstig zijn. Het uurwerk (IWC cal 30110) is eveneens gebaseerd op de 2892-A2 en is behouden tot op deze dag in de XVII en de XVIII.
Edit: leuk weetje: er is geen Pilot XIII en XIV omdat 13 bij ons en 14 in Azië ongeluksgetallen zijn.
De reeks bij elkaar:
Zo heb ik weer wat bijgeleerd door in te lezen vooraleer een aankoop te doen ;). De Mark XVII vind ik vrij groot en het datumvenster is niet echt mijn smaak en ik kan niet over de datumpositionering geraken van de XVIII (teveel naar het midden), dus de Mark XVI was the way to go: modern, niet te groot en mooie symmetrie.
De XVI is 39mm diameter, 11mm dun, brandbreedte 20mm en lug to lug 48mm.
Mijn aankoop:
Lumeshot
Gesp en kroon:
Last but nog least! Wristshots
Bedankt voor het lezen, hopelijk kan ik jullie zo wat doen meegenieten. Voor wie er geen genoeg van krijgt, mijn bron: https://monochrome-watches.com/an-ode-to-a-timeless-classic-the-iwc-mark-series/