NA: IWC Ultra thin perpetual calendar

Wauw. Maar echt. Ten eerste, wat een heerlijk verhaal om te lezen (en weer wat te leren). En dan, die IWC. Wat moeten we daar nou toch over zeggen. Een plaatje. Pracht. Kunst op/om de pols. Mega elegant, wat een fantastisch horloge zeg!

Veel plezier hiermee. Nogmaals, wauw!

1 like

Zo dan gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Ik heb (met veel interesse) het hele verhaal gelezen. Mooi en boeiend en het meeste wist ik niet dus ook nog wat geleerd.

Ik heb helemaal geen kaas van dergelijke complicaties gegeten, maar ik zag dat er geen (small) seconds op het horloge zitten. Is dit bewust zo gedaan om wellicht de dikte oid? Small seconds past ook vast niet vanwege ruimtegebrek op de dial dan.

Hoe dan, heel veel draagplezier gewenst!

1 like

Gefeliciteerd, erg fraai, veel plezier ermee :ok_hand:

1 like

Tsja, gewoonweg prachtig.
Heel veel plezier gewenst van de IWC.

1 like

Klopt! Ik heb me hier (bewust) beperkt tot de modellen tot de eeuwwisseling. Ik vind de nieuwe MUT perpetual door de maanfase op 12 ook veel mooier dan de oude referenties.

:joy:

Ken ik niet. Zal ik eens naar kijken. Breguet wijzers en de kastvorm spreken me aan.

Dank! Het kostte meer tijd dan gedacht, maar vond het erg leuk om te doen.

Klopt inderdaad! Wij hebben een aardig overlappende smaak voor horloges. Ik was er toen al actief mee bezig, maar had het horloge nog nooit in het echt gezien. Groot geluk dat het nu in Duitsland te koop kwam.

3 likes

Prachtig! Wat een aanwinst! Van harte proficiat!

Leuk om te lezen hoe wat en waar tot dit ontwerp van IWC. De heeft ook wel wat weg van de kast van de 1907 (@tompj)

Heel veel plezier van dit hele mooie horloge.
Niet te veel in de kluis laten elkaar vooral ook dragen zou ik zeggen. :+1::ok_hand:

2 kleine ommisies mbt Patek.

Het automatisch uurwerk op 240 is uit 1977 en is als eerste in de Elipse geïntroduceerd.

En last but not least. Als we het er toch over hebben wie de ‘langste’ heeft, ik heb even de schuifmaat erbij gepakt, de pp3940 is van bodem tot en met glas 8mm dik. (En @Sanderrr en nog enkele weten dat ik tegenwoordig heel zorgvuldig omga met schuifmaten icm gouden horloges :sweat_smile:)

3 likes

Exact. Alles was erop gericht om het horloge zo dun mogelijk te houden. Het JLC 849 basisuurwerk heeft dat ook als doel en is een echt dress watch uurwerk. Het heeft daarom ook geen secondewijzer in horloges waar het geen perpetual calendar-module aandrijft. Alles om de laatste fracties van millimeters te besparen

2 likes

Zo zie je dat smaken verschillen. Ik vind de oudere Master Perp echt veel mooier. Er gaat er dit jaar eentje komen. Of een hier niet genoemd alternatief

1 like

Kijk, goede aanvullingen! Ik heb toevallig ook vanmiddag de schuifmaat er maar eens bij gepakt en kwam op 6.3mm. Online vond ik 6.5mm als informatie.

De 3940 oogt door de kastvorm ook nóg dunner dan die is.

1 like

Wat een geweldig en met veel kennis en passie geschreven relaas. Duidelijk uit de koker van een echte liefhebber en kenner. Chapeau!

1 like

Misschien de langste maar dat komt door de microrotor. 99 van de 100 vrouwen prefereren… :stuck_out_tongue:

Wow geweldig :star_struck:

T is pas februari en t regent klappers in 2024 op hf :sweat_smile:

1 like

Ik vind hem mooi! :ok_hand:

1 like

In 2 bakken koffie kunnen lezen…heel tof

1 like

Dat zie je in het geheel verkeerd. Interessant verhaal en je enthousiasme is aanstekelijk. Ik heb niets met complicaties maar, mede door je verhaal, kan ik dit enorm waarderen.
Geweldige NA

1 like

Wat ik niet heb aangehaald in m’n verhaal, maar wat ik wel typisch de topklasse van JLC als horlogemaker vindt, is de toevoeging van de ‘danger zone’ indicator aan het design van de perpetual. Zo vernuftig.

Super gaaf! Geniet ervan!

1 like

Prachtig!

1 like

Goed geschreven en prima gedocumenteerd verhaal dat ik aandachtig heb gelezen, zelfs zonder de aanbevolen onderbreking voor het drankje halverwege :wink:.
Heel veel draagplezier met deze toch vrij unieke aanwinst, Rory!

1 like