De afgelopen tijd stond in het teken van een nieuw horloge. De mogelijkheid was er om in een wat hoger budget (relatief gezien natuurlijk) te zoeken en dat zorgde er voor dat ik de kant op kon gaan van de ‘haute horlogerie’. Al sinds ik me aan het verdiepen ben in horloges vind ik Jaeger-LeCoultre een prachtig merk, ‘the watchmakers watchmaker’. In mijn zoektocht ben ik dus een beetje rond IWC en JLC gaan zwerven om toch elke keer weer naar JLC toe te gaan. Er was 1 uiteindelijke grote winnaar, de JLC Ultra Thin Moon. Die was nu echter budgettair niet voor mezelf te verantwoorden.
Bij de verschillende juweliers heb ik de JLC Master Control Date gepast, dat is de nieuwere versie met de zilveren wijzerplaat, 40mm. Ik wilde echter de vorige versie met de zwarte wijzerplaat en de 39mm versie.
Op Chrono24 stond een schitterende, in mooie staat plus daarbij ook een stalen band, iets wat ik er mooi vind om er bij te hebben. Voor het eerst in mijn leven dus via Chrono24 een horloge gekocht en ongezien het geld overgemaakt. Later meer over mijn ervaringen met Chrono24.
Gisteren was het zover en werd het horloge bezorgd. Heb er maar even een momentje van gemaakt, dus een West Vleteren uit 2019 er bij en zodoende aan de slag gegaan. De originele doos zit er niet meer bij dus het is wat summier.
Uiteindelijk komt er dan dit als extra toevoegingen uit het doosje, een echtheidscertificaat en een mooi plaatje:
En dan natuurlijk, waar het allemaal om draait:
De stalen kast is 39 mm in diameter en 8,8 mm hoog, bescheiden proporties en dun genoeg om hem elegant om de pols te maken. Een schone, ronde vorm met een consistente spiegelgepolijste afwerking op alle oppervlakken. Waterdichtheid is 50 meter, genoeg om een tropische storm of onbedoeld onderdompelen te doorstaan.
Om de pols ziet dat er zo uit, inclusief de stalen band:
In mijn optiek is de wijzerplaat eenvoudig gestileerd, met de dauphine-wijzers en pijlpuntmarkeringen die typerend zijn voor JLC’s Master-lijn; de Master Calendar Meteoriet heeft dezelfde look. Het is een aangename uitstraling die doet denken aan horloges uit het midden van de 20e eeuw; de originele Master-horloges uit de jaren negentig zijn namelijk gemodelleerd naar de LeCoultre Futurematic uit de jaren vijftig.
Mijn vriendin was zo aardig om hem ook te laten zien als ik hem gewoon draag:
De wijzerplaat is zelfs 's nachts leesbaar, met lichtgevende stippen bij elk van de uurmarkeringen, samen met een smalle strook Super-Luminova langs de wijzers. Alle uurmarkeringen, inclusief de Romeinse cijfers, zijn applied. Het logo van JLC is niet applied, dat vond ik eerst jammer maar vind ik nu ook erg mooi staan. Het witte met de diepzwarte wijzerplaat. Ook de date-disc is zwart, wat mooi overgaat in de wijzerplaat.
Voor de puristen nog een foto van de achterkant en het uurwerk:
(mijn horloge)
(Voor beeldvorming deze foto, er zijn ook versies met een andere rotor in dit horloge zoals hier te zien is)
Onder de motorkap zit het kaliber 899, een automatisch uurwerk met een korte gangreserve van 38 uur. De rotor is 22k goud.
Net als veel van de andere tijdloze uurwerken die Jaeger-LeCoultre tegenwoordig maakt, is het kaliber 899 voortgekomen uit een uurwerk dat decennia geleden is ontworpen. Het huidige kaliber 899 is in wezen een verbeterd kaliber 889, dat voor het eerst werd geïntroduceerd in de jaren tachtig. Dat was ooit een van de meest gebruikte automatische uurwerken in high-end horloges (te vinden in horloges van Audemars Piguet, Vacheron Constantin en IWC). Dit moderne kaliber 899 is aanzienlijk verbeterd, met name met een vrijgeveerde balans, wrijvingsvrije keramische kogellagers voor de rotor en een eenvoudig unidirectioneel opwindmechanisme (ter vervanging van de complexere bidirectionele schakeltuimelaar van de 889).
Het resultaat is dat het kaliber 899 robuust en betrouwbaar is. De uurwerkdecoratie is sfeervol en zorgvuldig gedaan. De geblauwde schroeven worden bijvoorbeeld geblauwd met hitte (geen snel en gemakkelijk chemisch bad), maar in een oven met duizenden tegelijk. En het balanswiel met instelbare gewichten voor regeling wordt meestal gevonden in veel duurdere horloges, of horloges die in enorme hoeveelheden worden gemaakt (de Microstella-balans met verstelbare massa is standaard in Rolex-uurwerken).
Wat mij betreft een prachtig horloge, past schitterend bij mij als persoon en bij mijn wensen. Als disclaimer: een aantal van de marketingteksten van hierboven zijn niet uit mijn eigen pen, maar vanaf het grote wereldwijde web.
Rondom het aankoopproces
Het aankoopproces bij Chrono24 is niet verlopen zoals ik had gewild en voor ogen had met een aankoop als deze. Ik had bij de aankoop expliciet vermeld dat ik het horloge pas een week later verstuurd wilde hebben aangezien ik op wintersport was. Ze hebben hem echter wel direct verstuurd en ook nog naar een verkeerd adres. Dus tijdens mijn wintersport, op de piste, verschillende malen gebeld naar UPS en naar Chrono24, aangezien ik bij een Trusted Reseller (volgens mij zelfs Chrono24 zelf) om ervoor te zorgen dat niet iemand een handtekening zet en een horloge krijgt die hij nooit heeft besteld.
Uiteindelijk is het horloge retour afzender gegaan en nu is het horloge eindelijk in mijn bezit.
Daarnaast is het horloge nu 1 dag in mijn bezit en direct naar de horlogemaker gegaan. Ik had rekening gehouden met een horloge wat op den duur een officiële servicebeurt nodig zou hebben, maar dit tart alle verbeelding.
Het horloge loopt ongeveer 2 uur voor op 24 uur dragen. Volgens de horlogemaker komt dat door een een plakkende balansveer.
Bij aankoop is mij verzekerd dat het horloge nagekeken en waar nodig geservicet zou zijn. Ik weet dat dit niet inhoud dat hij een officiële service heeft gehad, maar dit gaat toch veel te ver.
Er loopt een dispuut bij Chrono24 om te kijken of hij terug gaat of dat zij een servicebeurt vergoeden.
Wordt vervolgd dus…