NA: JLC Master Réveil

Nadat ik de afgelopen drie jaar steeds dieper het konijnenhol van de horlogehobby ingekropen ben vond ik mezelf eind 2018 terug met een in mijn ogen prachtige en redelijk uitgebalanceerde collectie.
Duikers, chrono’s, dresswatches, nieuwe en vintage modellen. Seiko’s, Edox, Omega’s en Rolexen.
Allemaal prachtig en van elk model wat ik 's ochtends om de pols doe wordt ik nog even blij.
Maar ook allemaal modellen die je op het forum meer voorbij ziet komen. Niks ten nadele van die modellen, het zijn nou eenmaal klassiekers in mijn ogen, dat maakt ze populair.
Voor mijn volgende (en wrs voorlopig laatste) toevoeging wilde ik echter iets wat nét wat meer buiten de mainstream lag. Daarom, ondanks dat ze prachtig zijn, besloten toch niet voor bijvoorbeeld een Rolex OP of IWC flieger (eender welke) te gaan.

Maar wat dan wel te doen? De Nomos Club is prachtig! Alle Grand Seiko’s doen me watertanden! Een flieger van Laco, Stowa of Wempe? Wat langer doorsparen en gaan voor bv Christiaan vd Klaauw of VD Gang?
Eigenlijk was er één merk waar ik toch wel het meest naar keek en vanaf het begin van de hobby toch altijd wel een oogje op had: Jaeger-leCoultre; prachtige uurwerken én prachtige horloges. De Master Ultra Thin Moonphase, ook op het forum niet helemaal onbekend; schitterend! Ook de Master Control Date, met de sector dial, vind ik schitterend. Zelfs nieuw zou dat een optie zijn. Ik moest mezelf niet voor de gek houden; ik wilde gewoon een JLC!

En toen kwam deze Master Reveil voorbij op de site van William Wien en ik was meteen verkocht.
Met 38.5 mm de perfecte maat. Met de alarmfunctie een heel gave complicatie die je niet vaak ziet. Met een in mijn ogen prachtige zilverkleurige plaat. En ook nog eens op een bruine band ipv standaard zwart, wat het voor mij beter dagelijks draagbaar maakt.
Na er een week of twee omheen gedraaid te hebben, om te kijken of het een bevlieging was of echt enthousiasme, begin deze week via mail contact gezocht, geïnformeerd naar de servicegeschiedenis en vanochtend gaan bezichtigen. Het duurde niet lang of bezichtigen werd kopen en ik ging na een leuk onderhoud onder het genot van een kop koffie met een schitterend horloge de deur uit! :smiley:

Voor degenen die bovenstaande teveel geouwehoer vinden hier volgen de foto’s:

105 likes

Lekker man! Veel plezier ermee :+1:

1 like

Gefeliciteerd met deze fantastische aanwinst :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:!!! Geniet er van in goede gezondheid!

1 like

Ik heb nog niet je verhaal gelezen maar van harte met deze mooie aanwinst!

1 like

Mooie aanwinst. Geniet er van.

1 like

Cool!

1 like

Heel fraai! Zo te horen een mooie aanvulling op de collectie. Een beetje een alleskunner deze. Bij een pak, maar ook casual heel mooi te dragen. Top!

2 likes

Een klassieker, prachtig. :slightly_smiling_face:

1 like

Tof! Deze kende ik niet. Wat is het verschil met de Master Memovox?

1 like

Prachtig Gijsbert-Jan. Ik ben een noob op het gebied van JLC, is de tweede kroon voor de datum?

Edit: ik lees ook te snel.

Hoe werkt die alarmfunctie, de schijf in het midden draait?

1 like

prachtig veelzijdig horloge

1 like

Een beauty! En klassieker! Memovox!!

:+1::beers:

1 like

De Master Memovox is het huidige model, dit is zijn voorganger uit de jaren '90-'00

Schitterend!!!:heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes: Zo eentje zou ook hier van harte welkom zijn.
JLC misschien wel in vgl tot Omega en Rolex een tikkie ondergewaardeerd

1 like

Thanx!
De kroon op 2 uur is voor het alarm, op te winden met de hand en te zetten door de binnenschijf te draaien tegen de klok in.
De kroon op 4 uur is om de tijd en datum te zetten idd.

2 likes

Ik was op YouTube al aan het zoeken, ik wil het alarm horen :joy:

Maar top, veel plezier ermee!

3 likes

Er is op youtube een review van:

4 likes

Schitterend! :ok_hand: Heel veel (draag)plezier ervan gewenst! :smile: :+1:

1 like

Fantastisch! Da’s andere koek, inderdaad. Mooi hoor, dat je er maar veel plezier van moge hebben.

Moet ik de reveil als een soort van moderne memovox zien? Uit welk jaar is dit?

1 like

Thanx, ja het is echt “something else”!

JLC maakte in de jaren '90 en '00 deze modellen en noemden de handwinder weer Master Memovox en de automaat Master Reveil. Ik weet niet of ze ook als remakes bedoeld waren of meer als opvolgers.

Overigens is de huidige Master Memovox weer een nieuwer model en groter.

3 likes