"NA" Juan Cabrerizo No. 1 'Rellotge dels Llums'

Horlogemaker Juan Cabrerizo kreeg in 1929 opdracht van de gerenommeerde bank Rosés om ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling aldaar een uurwerk te ontwerpen dat tevens de aandacht moest vestigen op het bankgebouw aan de Carrer de Rocafort 2 te Barcelona.

Het werd het ‘Rellotge dels Llums’, Uurwerk met Lichten’.

Het in het trottoir ingebouwde uurwerk heeft een diameter van twee meter en ligt nog steeds voor de ingang van een bankfiliaal, inmiddels van Liber bank.

Het uurwerk is gemaakt van beton en kwarts en heeft gouden versierselen en twee cirkels met lichten en twee met cijfers, respectievelijk voor de uren en de minuten.

Het huidige uurwerk is een replica, het in de jaren '70 gerestaureerde origineel uit 1929 bleek in 2004 wederom erg beschadigd maar nu onherstelbaar.
In 2005 werd in opdracht van Institut del Paisatge Urba de huidige replica geplaatst.

Maar wat blijkt na een bezoek aan de Carrer de Rocafort vanochtend, het ding is alweer kapot!
De minutenring doet het nog, hoewel minuut 50 permanent brandt maar de urenring brandde niet.
Geen idee of er op andere uren wel een licht brandt.

Maar, het verhaal is nog niet klaar.
In 1935 gaf bank Rosés aan Juan Cabrerizo nogmaals opdracht voor een grondhorloge, ditmaal voor het filiaal aan de Via Laientana no. 69 en daar wandelen we later in de week misschien naar toe…

23 likes

Mijn beste,

Leuk!!
Bijzonder!!
Dank voor het delen. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Hoi John, leuk verhaal. Dank voor het delen. Fijne vakantie :+1:t2:

1 like
  • Update *
    Uurwerk no. 2 bezocht by night.
    De bank is inmiddels verdwenen, de klok is er nog.
    In elk geval alle minuten doen het niet meer maar het ding heeft nog steeds bekijks…

6 likes

En overdag bij no. 2…

1 like

Ah, wat leuk om wat Catalaans tegen te komen op HF, nota bene in een post over mijn favoriete stad :sunglasses:

Ik was hier nog niet mee bekend maar zal zeker eens gaan kijken op mijn volgende bezoek!

1 like

Deze,klok nr.2, is om de hoek bij El Corte Ingles.

https://www.google.com/search?sa=X&q=Rellotge+lluminós+al+terra&ludocid=17147912669177353412&lsig=AB86z5WQxkMvw4D5A2LsI38L2ZNy&ved=2ahUKEwjq7N3_9s7-AhVXREEAHcGjDbAQgxp6BAgkEAc&biw=360&bih=616&dpr=2

Of naar klok nr.1 Carrer de Rocafort 2 :sunglasses: