NA: Katabami, The 36mm ''AgeYourself''

Ik heb de Explorer altijd een mooi horloge gevonden. Met name de 36mm. Ik had altijd het vermoeden dat het mijn ‘‘exit-watch’’ kan zijn. Maar ik wou echt niet het geld uitgeven voor een Explorer. Zeker niet nu.
Ik zat wel te kijken naar alternatieven waaronder de Tudor Ranger (te groot), Halios Universa (lug-to-lug te groot), Smiths Everest (band was het niet helemaal voor mij of de dial combi net niet voor mij), Lorier Falcon 3 (geen zin om te laten verschepen uit US).
Doordat ik zo vaak op Instagram scroll naar horloges en vaak naar Explorer’s en alle bovengenoemde horloges zocht en bekeek, was mijn algoritme wel accuraat berekend. Ik kwam hierdoor een post tegen van Katabami Watch JP (https://www.instagram.com/katabami_watch_japan):

Wauw! Wat een ding! Ik wou er meteen meer over weten!

Ik kwam er achter dat dit een horlogemaker is uit Japan dat sinds een paar jaar in Nederland woont. Hij vond de ‘‘vintage’’ modellen het mooist en wou modificaties maken doordat de ‘‘real deal’’ te duur is waardoor hij er niet meer van kan genieten door het te dragen. Alles wordt gedaan door hem zelf; website, modificaties, dials, hands, horloges in elkaar zetten, verschepen etc.

Uit interesse maar even een berichtje gestuurd. Er staan veel interessante modellen op de website maar mijn interesse viel overduidelijk voor de 36mm ‘‘AgeYourself’’. Het heet ‘‘AgeYourself’’ omdat hij ook al effecten kan maken/toevoegen zodat het al meer vintage of ‘‘aged’’ lijkt bij aankoop.

Even de specs van de 36mm:

Material : 316L Stainless steel

Dial : Vintage aging effects one by one by hand / “カタバミ時計ジャパン” is “Katabami Watch Japan” in Japanese with “Katabami” family crest

Glass : Domed acrylic crystal glass

Hands : Vintage aging effects one by one by hand / Silver OR Gold

Strap : 316L Stainless steel Oyster, Rivet, Jubilee

Case Diameter : 36 mm

Case Thickness : 14 mm with domed glass (domed glass is 2mm)

Lug Width : 20 mm

Lugs to Lugs : 44 mm

Buckle Width : 17 mm

SEIKO Group SII NH35A (Automatic)

Power Reserve : 40 Hours

Frequency : 21,600 vibrations per hour

Functions : Hack Function

Nadat ik fijn contact had met de eigenaar waaronder besproken werd hoe ik het horloge wil hebben, heb ik het geld overgemaakt en gewacht op het resultaat. We hadden een afspraak gemaakt om elkaar te ontmoeten in Amsterdam om het horloge te overhandigen. Het komt in een prachtige traditionele Japanse doos, werkelijk waar prachtig!:

Nog even gepraat over waarom hij het doet, zijn komende projecten en waarom hij heeft gekozen voor de naam en logo die hij met vol passie wou uitleggen totdat hij mij erop attendeerde wat er achter mij afspeelde:

En dan het horloge zelf:

Nog even een controle van mijn katten:

Het is goedgekeurd!

Ik hoop dat ik jullie heb kennis laten maken met de horlogemaker en daarmee meer mensen blij kan maken met zijn producten. Naar mijn mening maakt hij echt kunstwerken.

If you are reading this, arigato gozaimasu…

106 likes

Erg fraaie aanwinst, geniet ervan!

1 like

Mooi verhaal, herkenbaar.
Ziet er leuk uit, maar de foto’s zijn niet zo scherp, mis de details. En dan bedoel ik niet van wat er zich op de achtergrond afspeelde :joy:.
Veel draagplezier :+1:

3 likes

Goed punt. Bij deze; de foto’s die hij voor mij had gemaakt:

14 likes

Leuke aanwinst! Retro look explorer.
Dit horloge verdient wel betere en scherpere foto’s :wink::slightly_smiling_face::camera:

1 like

Interessant horloge en horlogemaker.

Graag betere foto’s.

1 like

Dat maakt wel verschil inderdaad.
Leuk om zo’n horloge te zien opbouwen en hij dat kennelijk met je deelt, dat maakt het wel persoonlijk. De prijs is ook heel acceptabel, volgens de site.
Van dat aging ben ik persoonlijk geen liefhebber. Maar gelukkig vind jij het mooi, dat telt.
Nogmaals veel plezier ermee :+1:.

1 like

Je laat mij kennis maken met een nieuw merk en horlogemaker. Gefeliciteerd met je ‘vintage’ NA. Geniet ervan

1 like

Dit is echt heel leuk! Bedankt voor het delen van je NA

1 like

Mijn beste,

Een mooie aanwinst!!
Ik wens je er een aangename tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Mooi! En bijzondere achtergrond en ontwikkeling.

1 like

Mooi alternatief.
Maar de naam!? Katabami!! Had zo maar t maandmenu van de plaatselijke chinees kunnen zijn.
Al eerder eens iets gehad, zwaar onbekend en heeft meer dan 8 jaar getikt. En was niet eens een seiko uurwerk.

1 like

Van harte met je bijzondere aanwinst :ok_hand: dank ook voor de kennismaking met de maker van het horloge!

1 like

Leuk verhaal en mooi horloge. Rare jongens die Japanners. (Ik bedoel dat in positieve zin!)

1 like

Bijzonder horloge! Je verhaal maakt 'm nog bijzonderder dan ie al is.

Zo; kosten noch moeite gespaard om dit model bij jou te introduceren. Had hij dat ook geregeld dus. :smile:

Veel plezier van deze Katabami! :ok_hand:

3 likes

Leuk verhaal en super tof dat je 'm ook hebt ontmoet! Gefeliciteerd en geniet van je nieuwe aanwinst!

1 like

Gefeliciteerd met deze aanwinst!

1 like

Zag ik ook op Instagram. Staat je goed!

1 like

Toffe aanwinst, geniet ervan!

1 like

Mooi horloge maar ben ik de enige die Klabani las (als in meervoud van klabanus)?