Mijn nieuwste aanwinst, de King Seiko “4402-8000”
Al een tijdje was ik aan het dubben over wat mijn volgende horloge moest worden. Als (King/Grand) Seiko liefhebber was ik altijd al gecharmeerd van de King Seiko modellen, zowel door de nieuwe edities die vanaf 2022 uitgebracht zijn, als door de originele vintage modellen. Aangezien ik nog geen vintage (pols)horloges in mijn collectie had, vond ik het toch leuker om voor een originele King Seiko uit de vorige eeuw te gaan.
Deze Specifieke King Seiko “4402-8000” kwam toevallig op mijn pad maar trok gelijk mijn aandacht. Het design is op het eerste gezicht redelijk eenvoudig, maar dankzij de strakke en scherpe afwerking van de kast, wijzers en indexen (die in de tussentijd gelukkig niet weg gepolijst zijn) kan iemand met een getraind oog zien dat het eigenlijk helemaal niet om een eenvoudig design gaat. Ondanks dat er duidelijke sporen van leven op het horloge zitten, blijft de fantastisch strakke afwerking mij elke keer weer verbazen. En dat voor een horloge van ±60 jaar oud! Ook het intacte medaillon op de achterdeksel is een leuke extra.
Naast de prachtige buitenkant werd ik ook heel erg gelukkig van de binnenkant. Het uurwerk is de Seiko 4402A. Het handopwind uurwerk (ook nog iets wat ik nog niet in mijn collectie had) dat in mijn King Seiko heeft een gangreserve van ±36 uur en wijkt 5 tot 10 seconden per dag af. De datum snelverzetting heeft een functie die ik bij moderne horloges niet heel vaak zie: je kunt namelijk de datum namelijk voor én achteruit verzetten!
De King Seiko “4402-800” werd van 1965 tot eind 1968 geproduceerd. Seiko heeft dit model met twee wijzerplaten geproduceerd. Mijn “4402-8000” heeft de eerste versie wijzerplaat, deze werd tot begin 1967 op deze modellen geplaatst. Daarna kreeg deze een nieuwe wijzerplaat met de Daini Seikosha bliksemschicht. (Credits maar Beyond the dial voor het onderstaande plaatje)
Ook zie ik online bij andere “4402-800” modellen verschillende medaillons op de achterkdeksels. Of deze samen met de nieuwe wijzerplaat zijn ingevoerd durf ik niet te zeggen.
Nog een kleine compacte specsheet:
- King Seiko “4402-8000” (early dial)
- leeftijd: ergens tussen 1965 en begin 1967
- 35mm stalen kast, box shaped plexiglass
- uurwerk: Seiko 4402A handopwinder met datum snelverzetting voor én achteruit
Het horloge is voor zijn leeftijd in een mooie staat maar misschien dat ik hem toch t.z.t., afhangend van de kosten, op wil sturen naar The Lapinist voor een restauratie. Hij is de enige aan wie ik het polijsten van dit horloge toe vertrouw.
Zo, na deze lange lap tekst wat extra plaatjes!