NA: King Seiko 45-7000 NOS - informatie gevraagd

Hallo ! Gezien ik een leuke nieuwe aanwinst heb waar ik absoluut geen kennis van heb open ik dit topic vandaag. Het gaat hier om een King Seiko 45-7000 welke echt in NOS verkeerd! Ik was direct aangetrokken tot dit horloge en heb dit horloge gekocht met in mijn achterhoofd dat er een risico aan vast zat met wellicht werk aan het uurwerk en originaliteit van de onderdelen. Ik ben, nu het horloge in mijn bezit is, van mening dat het hier om een prachtig NOS exemplaar gaat waar de kroon wellicht niet helemaal lekker zit of toch niet helemaal origineel is. Hij loopt al meer dan 24 uur op tijd en op de timegrapher geeft hij +15 sec per dag aan met een amplitude van ongeveer 155 graden met 0.0ms beat error. Ik heb hier een liftangle gebruikt van 52 graden. Wind netjes op, maar vind het wel een apart gevoel geven alsof het een beetje stroef gaat. Na, een met de klok mee, handwind draai klik de kroon een stukje terug tegen de klok in. Ik heb zelf geen ervaring met handwinders en vintage horloges en heb hierdoor geen referentie materiaal of dit normaal is of niet.

Voor nu ben ik dus opzoek naar informatie over dit model, alles is welkom. En een vertrouwde partij waar ik een service kan laten uitvoeren en onderdelen kan laten vervangen indien nodig. Verder ben ik benieuwd of iemand de correcte liftangle weet van het uurwerk 4500A zodat ik de juiste waardes kan meten op de timegrapher. En wellicht weet iemand waarom de kroon ietsje uitsteek.

Plaatjes!

7 likes

NOS is hij helaas niet, sterker nog hij is niet origineel. De wijzerplaat is helaas niet origineel. Ik denk eigenlijk ook dat die kast opnieuw opgemaakt is ipv NOS. Kroon vermoedelijk ook aftermarket. Ik ben wel benieuwd hoe dit horloge tot stand gekomen is. Misschien weet de verkoper dat wel.

5 likes

Wat is deze?

1 like

Zoals de voorgangers al aangaven, voldoet deze niet aan de definitie van N(ew) O(ld) S(tock).
Buiten de beschadigingen is er ook aan gesleuteld. Dat kan je oa zien aan het deksel, waar wat beschadigingen te zien zijn door een slecht passende kastsleutel. Ook de schroeven van het uurwerk zijn niet ongeschonden, dus er is aan het uurwerk gesleuteld.

Zeker een leuk horloge en ik hoop dat je er niet de hoofdprijs voor hebt betaald.

Ik heb de lift angle voor de 4500A niet gevonden, maar waarschijnlijk is dit 52 graden. Dat is namelijk ook de lift angle voor de 4520A, die tot dezelfde familie behoort. Meestal hebben de Seiko’s een lagere amplitude dan andere uurwerken. Je moet niet verbaasd zijn als het rond de 220 a 230 ligt (als het horloge recent een service heeft gekregen)

2 likes

Volgens TS ligt de amplitude een stuk lager:

loopt al meer dan 24 uur op tijd en op de timegrapher geeft hij +15 sec per dag aan met een amplitude van ongeveer 155 graden met 0.0ms beat error.

1 like

Dan is ie waarschijnlijk wel aan een service toe

1 like

4500A amplitude is sowieso geen hoge waarde denk dat je die maximaal tot 230 gaat krijgen maar alles tussen de 190 en 220 is volgens mij normaal.

1 like

De kast is 45 7000

De 45 7010 heeft een linen witte plaat.

De plaat op foto heeft type 45 7020T

Per definitie hoeft t niet ‘helaas niet origineel’ te zijn…

1 like

Graag ik zie bronnen met een 45-7000 met een blauwe linnen plaat. Of uberhaupt een 45KS met linnen plaat. :upside_down_face:

2 likes

Ik wilde ermee zeggen dat die plaat niet NIET origineel is… zoals jij beweert.

Het horloge in kwestie is een bijelkaar geraapt ding, maar dat was al bekend.

1 like

Dus jij zegt dat hij origineel is? Graag zie ik dan bronvermelding.

Ergo niet origineel dus.

1 like

jij bent de Seiko politie, ik niet

voor bronnen graag mailen naar Seiko Japan, of eventuele nog levende oud medewerkers…

http://www.kingseiko.info/45KS.html?i=1

1 like

U voelt zich weer Tonosama vandaag?

Kijk maar in dat linkje van je, dan zie je zowel dat de plaat niet origineel is als een niet bestaande redial.

1 like

niet gebruikt in geproduceerde horloges…
Zie ook geen 45 7020 ertussen… of heb ik mijn Seiko bril niet op
waarom zou wijzerplaat niet gemaakt kunnen zijn?

in ieder geval, lijkt me geen aftermarket van eBay :sweat_smile:

kan ook nergens vinden dat die plaat niet origineel is in die link maar goed…

1 like

staat toch echt op die link die ik je stuurde, maar goed, zoals altijd, uw weet het beter :sweat_smile: P.s. dit is de 7010 van die link, kijk eens op de linnen wijzerplaat… 7020. volgens u nooit gemaakt

2 likes

Ga je nu serieus iemands quote veranderen om je gelijk te proberen te halen? Wat een niveautje.

1 like

ik verander hier niks, het waren u woorden :sweat_smile:

linen dial 45 7010 van de link , voila

1 like

Oke Tonosama dit is een unieke one off en ik zou hem voor 1000 euro van TS kopen

1 like

Dit is mijn 4502 7010. Wel een linnen plaat, maar dat vreemde blauwe ding van de TS heb ik nog nooit gezien.

5 likes

Beste allen ! Ik was even weg van het forum voor enkele dagen gezien mijn werk al mijn tijd op eet ! wat heerlijk om zelfstandig te werken :rofl: Dank voor al jullie reacties, inzicht en kennis. Ik ben een beetje kort door de bocht geweest met mijn originele post en zal het een en ander verduidelijken.

Ik heb dit horloge gekocht voor een zeer leuke prijs. De verkoper heeft mij verteld dat hij deze op Ebay heeft gekocht en zelf ook geen kennis heeft over dit horloge.

Ik ben tot koop overgegaan wetend dat het horloge een aantal vraagtekens had. zeker met betrekking tot de dial en de kroon. Nou heb ik gezien dat horloges vanaf 1991 als “vintage” worden gezien hier op het forum, Ik gaf aan dat ik geen ervaring had met vintage maar dat is omdat ik vintage rond de jaren 60-70 beschouw. Ik heb namelijk ervaring met Rolex jaren 80-90 en weet dan ook wel het verschil tussen overgepolijst en een kast die is aangeraakt. Ik ben ook in het bezit van een groot Bergeon tools collectie waaronder loops waarmee ik deze kast inmiddels uitgebreid heb bekeken.

De foto’s die ik heb gemaakt zijn in een lichtbox genomen waardoor mensen hier wellicht de impressie hebben gekregen dat er schade aan de kast zit. dit is niet het geval. alle omcirkelde “schades” te zien op de foto van @Rik zijn de leds die weerkaatsen in de high Polish. Als ik eerlijk kijk naar deze kast dan kan ik niks anders concluderen dat de kast, het glas en de caseback in uitmuntende staat zijn, waar ik de noemer NOS ook wel voor gebruik. De kast is in mijn mening niet gepolijst en heeft nog steeds zijn zeer scherpe kenmerkende lijnen met high Polish waar KS bekend om staat. Iedere foto die ik vind op het web van een 45-7000 is mijn horloge een match mee of zelfs in betere staat. Dit is niet alleen mijn mening maar ook van de personen die dit horloge inmiddels zelf in de hand hebben gehad.

Dit betekend niet dat de kast NIET is geopend, ik weet zeker dat de kast open is gemaakt in zijn leven. het uurwerk ben ik van mening loopt ook zeer sterk, zoals ik aangaf leek het of het hand wind mechanisme “problemen” had. Dit is niet aan de orde. het horloge was volledig opgewonden waardoor ik deze niet meer kon doordraaien ! Ik weet dat ik moet opletten dat ik geen tandwielen afbreek door te hard op te winden. Het terug klikken hoort ook, dat is het terug val mechanisme klik die je voelt naast de de kleine en grote tandwiel. Nu het horloge na aantal dagen leeg is kan ik deze naar mijn mening soepel opwinden. Met aantekeningen dat geen persoonlijke lange ervaring heb met handwinders in de collectie.( nooit in de collectie gehad, dit is de eerste) Ik ben van mening dat het een origineel uurwerk is dat simpelweg een service nodig heeft om er weer een goede tijd accuraat tegen aan te gaan.

Dan de dail. Ik heb ook zelf geen enkele foto weten te vinden van een KS met deze dial. Ik begrijp zeker de vraagtekens die iedereen heeft. Ik ben wel nu reeds bekend met alle vertrouwbare bronnen op het web met correcte historische informatie en heb er geen weten te vinden. De nummering op de dial ben ik nog niet bekend mee. wel zie ik dat @Beavis een soort gelijke deal heeft en er wellicht meer Seiko dials bestaan dan mensen zich beseffen. Als ik kijk naar de dail krijg ik niet het gevoel dat dit een “redial” is of een aftermarket. Ik weet niet of de wijzers bij deze plaat en het model horen. dit is wat ik leuk vind om uit te zoeken. Niet te min ben ik erg blij met het horloge en of deze nu 100% origineel is of uiteindelijk toch uit enkele vervangen onderdelen bestaat.

Ik waardeer alle informatie en comments ! dank !

5 likes