Sinds de aankondiging van de King Seiko Vanac her-uitgave was ik geinteresseerd in deze nieuwe modellen. Op zich niet vreemd voor een Seiko fan. Alleen de prijs, daar moest ik wel een tijd aan wennen. Dik 3k is toch serieus geld voor een klokkie
En dan nog: welke kleur zou ik dan eventueel willen. Ik heb lang de blauwe (SLA085) op 1 gehad. Maar bij het bekijken van vele artikelen en Youtube filmpjes, vond ik die toch wel erg saai. En ik heb ook al zoveel blauw. Daarna heeft de lichtblauwe SLA091 een tijdje op 1 gestaan. Maar ik heb al diverse lichtblauwe horloges gehad, en die bleven eigenlijk nooit zolang.
Tenslotte na vele filmpjes en weer heen en weer switchen, toch de paarsblauwe SLA083 besteld.
En die werd vandaag bezorgd.
Netjes met een watchroll in keurige Seiko box.
De kleur is gelukkig niet pimpelpaars, maar een soort van paarsblauw (…) zodat ik me als 66-jarige babyboomer niet over the top hoef te voelen. De wijzerplaat is sowieso mooi gedaan met de verdikte lijnen en goudkleurige accenten. De relieflijnen zijn volgens mij zo gedaan om de suggestie van facetglas wat in dit model te krijgen. De originele Vanac’s in de jaren 72-72 hadden namelijk funky kleuren, vormen, ern facetglas. De goudaccenten zorgen er ook voor dat in wat lastiger licht de tijd bijzonder goed is af te lezen.
Dan de band. Die heeft een luxe uitstraling, en heeft quick release (bedankt Seiko), maar ook pin and collar (f*ck Seiko) bevestiging. Met de smalle schakels moet een goede fit voor niemand een probleem zijn. Overigens vind ik hem qua draagcomfort wat minder, op momenten dat je pols op een bureaublad rust, terwijl je bezig bent. De sluiting voelt dik aan en wat scherp aan de randen van de schakels.
De afwerking van de kast en band gaan richting Grand Seiko, met mooie afwisseling van gepolijste en geborstelde delen. Ook strakke hoekige lijnen die kenmerkend waren bij de Vanac’s van weleer. De kroon is best fors te noemen en nogal hoekig. Het geheel heeft een behoorlijk gewicht wat weer bijdraagt aan een solide gevoel.
Hier nog wat foto’s bij diverse lichtsituaties.
Bedankt voor het lezen!