NA klassiek bijtijds tijd schrijven

DISCLAIMER! Onderstaande tekst schreef ik al een tijdje geleden. Het kwam er even niet van om de foto’s te maken die ik voor ogen had. En die heb ik ook nog niet gemaakt, dus het is nu telefoonfotografie geworden. Dit is dus een NA uit 2022. Dat communiceer ik even met nadruk, omdat ik eerder comment heb geroepen dat ik mezelf een beperking heb opgelegd qua aankoopvolume in 2023. En ik geloof dat ik die ene optie al wel kan invullen. Daarover later meer.

Het verhaal van de NA: met het idee dat een Staudt hebben heel aangenaam is, maar dat Staudt zijn een immer aanwezige verleiding vormt, heb ik de stoute schoenen - die zijn niet mechanisch en geven geen tijd aan - aangetrokken en bij Van Hell de Prelude Chronograph in British Racing Green op zicht laten komen. Natuurlijk weet ik dan ook wel hoe laat het is en welke risico’s ik buitengewoon bewust neem. Dat was precies die Staudtheid waar ik op doelde.

Via instagram had ik al even contact met Yvo over de potentiele 2e Staudt in de verzameling. Enthousiast als altijd, die echte Staudt. Na het verlossende telefoontje van Van Hell dat de chrono in huis was, de eerstvolgende gelegenheid naar Amersfoort om de groene schone in het echt te bekijken. Na de indrukken van de prachtig vernieuwde winkel aan tafel me de bekende blauwe doos/kist naast ons. En dan gaat 'ie open. Beschermfolie op het saffier was optisch een kleine domper. Toen dat euvel was verholpen, bleef een schitterend schouwspel over. De levendigheid van de wijzerplaat, lichtval op de wijzers en de wijze van reflecteren van het licht - soms lijken de wijzers de rosé goud kleur te hebben, waar ze onder een andere hoek meer richting zilver lijken te gaan - pakte me volledig in. Kom d’r maar in met je bewuste risico’s. Eén ding was zeker: Staudt nr. 2 mocht mee naar huis.

Thuis uiteraard de bewijsvormende foto’s - or it didn’t happen - naar Yvo gestuurd. Kreeg direct een gesproken bericht terug. Super attent en belevingsverhogend.

Ik heb een kooplustige start van horloges-als-hobby doorgemaakt en geniet volop van het resultaat. Elk gevuld vakje in de houten kist kijkt me aan met iets dat ik erg waardeer en zo weer zou kopen. Dat geeft rust - ja, eindelijk! Zoals ik in dat eerdere comment over mijn plannen voor 2023 al schreef, is mijn streven om dit jaar 1, max 2 horloges toe te voegen aan de verzameling. Puzzelen op het beschikbaar te stellen budget en vooral op de wenslijst items. Dat lijstje wordt qua ‘binnen budget’ aangenaam kort en overzichtelijk. De hoogst scorende items heb ik nog nooit in het echt gezien. Dus eerst maar eens op pad om nieuw materiaal te aanschouwen om zo verder te werken aan beeldvorming, te schaven aan prioritering, etc.

Al hoewel zich in mijn hoofd toch heel duidelijke contouren van een winnaar aftekenen… zucht in maand 2 al dat ene ‘slot’ benutten? :thinking: :face_with_hand_over_mouth: :laughing:

71 likes

TLDR, maar prachtig horloge! :grin:

1 like

Mooi die lange minutenwijzer.
Zo hoort het.
Prachtig horloge.

Ja, die vind ik ook wel mooi!!! Staat je goed… groene plaat en mooie lichtbruine band, zeer mooi combi!

Veel plezier ervan :slight_smile:

Mooi hoor …

Heerlijk :yum:

Zo mooi hoe de kleuren op de wijzerplaat veranderen van kleur onder de verschillende hoeken van lichtinval. Geniet van je 2de (!) Staudt.

Wat heb je op het oog? Of is dat nog te vroeg om te delen?

1 like

Dank, allen! En het is inderdaad nog een tikje te vroeg om iets te delen over de volgende stap… Eerst maar eens een belletje plegen met deze of gene…

1 like

Een tweede Staudt :muscle:t3: Jaloersmakend

Heel mooi en gaaf, gefeliciteerd met je NA

1 like

Wow, wat een prachtige chronograaf!

Een schitterende aanwinst :Proficiat :ok_hand:

Prachtig!

Gefeliciteerd! Goed bezig, mooie horloges. Het groen is geweldig.

1 like

Prachtig! Genot om naar te kijken.

een mooie eigenzinnige plaat :+1:
draag hem met plezier

Mooi hoor! Een nieuwe beter passende bandje zou de prachtige dial recht doen.

Prachtig horloge!

Merci!

Waar denk je aan? Een kleur die beter aansluit bij de kleur van de wijzerplaat? Of iets dat sterker contrasteert? Sta open voor suggesties.

Prachtige aanwinst! Doet me een beetje denken aan IWC maar deze is (nog) veel mooier, o.a. doordat er geen “afgekapte” cijferindices zijn.

Veel draagplezier en geniet van die mooie groene kleur.

A) zo dichtbij mogelijk de groen van de dial; of
B) misschien zwart; of
C) een stevige bruin tint (donker).

Ik ben zelf van de trial en error moet ik toegeven…

Wederom een fantastisch horloge Peter!
En het lijkt me ook een goede match!

1 like