NA KS Vanac Special

Afgelopen week bracht @THK een cadeautje mee een blauw blauw blauw we love blauw Vanac Special

Afgezien van een seiko 5je een jaar of 10 geleden, nooit seiko gedaan. Dus enige schroom was er wel bij toen we er aan begonnen.

Bij aankomst:




Hij liep niet lekker, amplitude horizontaal zat rond de 190 en verticaal rond de 120. Dus uiteen gegooid en van de demontage hebben we nu echt veel foto’s gezien elke stap op foto gezet is.

demontage van de dagaanduiding, ik was het ringetje waarmee de dagschijf vastgezet wordt vergeten, na een kwartier viel de frank dat er een ringetje te demonteren is


En dan gaan we verder met de demontage, OMG wat veel onderdelen om die dag en datum aanduiding alsook opwinding te doen werken











OK voorkant leeg, dan gaan we nu de achterkant leegmaken








Achterkant is nu ook leeg en alles ligt in de pot


Terwijl alles in de kuismachine zit, hebben we de kast lichtjes gepolijst om er terug bling op te krijgen en is het glas vervangen door een vlak saffierglas en dan gaan we weer opbouwen. Zoals altijd beginnen we met de balanslagering en de dekstenen

ik denk dat bij de balanslagering aan de balansbrugzijde iets verkeerd zit: het veertje zit veel te los. dus ofwel veertje verkeerd vervangen ooit ofwel bloc en deksteen verkeerd vervangen of een combinatie van beide. Gezien er geen referentiemateriaal is, heb ik het zo terug gestoken, maar is te vervangen als ik ooit een donoruurwerk tegenkom, evenals de opwindveer want die had een knikje in de sliptong, maar ook daar voor geldt dat we ze niet liggen hebben en ook niet gevonden op ebay en buyee, idem voor de balanslageringsbloc + veertje. Het blauwe pijltje op de foto wijst naar wat ik vermoed een verkeerd veertje + verkeerde bloc te zijn




en dan bouwen we lekker voort aan raderwerk en anker





Vandaar trekken we naar de voorzijde






Balans er in en tussentijdse timing met licht opgewonden veer en daar zie je een verticaal amplitudeverschil dat te groot is rekening houdende met de horizontale amplitude waarden. Ik vermoed dat het aan de balanslagering ligt, gezien we niets anders fout of afgesleten tegengekomen zijn




Even verder bouwen: wijzerplaat en wijzers monteren en alles de kast in en laten in lopen, normaal gaan de waarden dan nog iets verbeteren







dan na een halfuurtje om de pols en ingelopen te hebben alsook een hogere veerspanning bekomen te hebben, zien de waarden er al veel beter uit, maar het verschil blijft te groot en we hopen een donoruurwerk tegen te komen op een dag om de bloclagering balansbrugzijde te kunnen vervangen en dan ook ineens de opwindveer als de nog te vinden donor een goeie zou hebben

2 fotootjes van de verticale stand, de tweede is na een vol schermpje gelopen te hebben, dus je ziet dat de verticale waarde varieert tussen 205 en 215, is eigenlijk te weinig en zoals al vermeld, vermoeden we dat dit aan de balanslagering brugzijde ligt. Maar allez kom, het kan er mee door.




En dan eindigen we met fotootjes om de pols van onze blauw, blauw, blauw we love blauw KS Vanac special. Die KS zijn trouwens onze initialen. Blauw + onze initialen altijd een goed match. Dank @THK voor het coole cadeautje :slight_smile:




That’s all folks, tot een volgende keer maar weer!

45 likes

Prachtige beschrijving van een prachtig horloge.

Bedankt voor het delen!

2 likes

Mooi opgeknapt. Het is niet hoogtespeling in het anker o.i.d.? (Ik weet er verder niet zoveel van)

Die van mij met een nieuw oud glaasje:

6 likes

Jouw glas is prachtig. Heb er ook eentje gevonden maar 190 excl douane en handling fee wordt dan al gauw 250 euro voor een glaasje, ga ik voor passen. Het glaasje staat in de zoekopdrachten, wie weet op een dag.

Ben ook gaan lezen hoe die hardlex te bewerken maar dat zie ik mezelf niet doen omdat elk facet beschadigd is en op 2 plekjes de rand echt afgebrokkeld is. Lijkt me dat ik dat niet meer goed krijg. Nu we vinden hem ook superleuk met het vlakke glas.

de jouwe is in elk geval toppie.

Anker was trouwens in orde. Het veertje zit echt heel los in de vatting bij de balanslagering, dus ik gok echt op het veertje en eventueel de deksteen.

2 likes

Dat hoort idd niet zo. Het is de moeite waard om je licht bij thewatchsite.com op te steken, daar zitten véél onderdelen verzamelaars.

1 like

Leuk project, een het eind resultaat mag er zijn :heart_eyes:

1 like

Feest!! Wat een prachtig draadje om te zien en te lezen. Dank en veel bewondering voor je skills!

1 like

Mooi horloge met een mooi verhaal, veel plezier ermee!!:watch:

1 like

Je zou kunnen kijken of de cap jewel wel dezelfde hoogte heeft, zowel boven als onder. Als ze daar een vervangende in hebben gezet, kan die in hoogte verschillen. Boven en onder zouden hetzelfde moeten zijn. Is Seiko nummer 011221 Diashock cap jewel. Die kun je van meerdere modellen halen, die gebruiken hetzelfde onderdeel (6102B/6106A/6106C/6309A). Of ze hebben een keer de diashock frames ooit vervangen, daar zit namelijk wel verschil in tussen boven en onder.

En als je denkt, dat dit veel onderdelen zijn, dan doe eens voor de lol een Ricoh uit de jaren '60… Daar heb ik vandaag mee zitten stoeien… Gemakkelijk is anders… Veertjes, die je op een nauwelijks zichtbaar randje moet plaatsen… Succes verzekerd :smirk: :smirk:

2 likes

Is het lastig om aan een Seiko-uurwerk te werken? Ik heb nog altijd Seiko buiten kunnen houden, maar ik ben ook wel toe aan een uitdaging.

Ik wacht nog op een onderdeel, maar een Valjoux 7733 heb ik ook mogen doen.
Uurwerk loopt super, alleen de chrono zit nog niet goed…

Zou Seiko me ook lukken? Een 5 misschien?

Zonder enige twijfel. Ik vind sommige ETA lastiger dan een Seiko…

Kijk eens voor een Seiko Actus of een Seiko SS. Dat zijn leuke en mooie horloges, die je meestal voor weinig geld kunt kopen. Vaak zit daar een 6106 in, en dat zijn hele mooie en leuke uurwerkjes.

1 like

:partying_face:

Goed bezig!!! Ik wist wel dat je het kon :wink:
Super mooi resultaat en ik wens je er veel draagplezier mee :+1:

1 like

Als ik dan zo eentje zoek - de 5256a is onvindbaar - kan ik daar dan ook de bloc (diaschock frame) van overzetten? Ik vermoed dat het de bloc + deksteen zijn die verkeerd vervangen zijn.

Hier is 1 seiko in huis, den deze en ik weet niet goed wat te zoeken om te vervangen. Ik had het horloge graag gedragen maar durf nu niet goed omdat de lagering niet ok is en dat geeft onherstelbare slijtage als je het zo gaat dragen. Ben al een hele dag aan het zoeken naar bloc + deksteen + veertje.

Chique dingen, die speciale Seikos. :v:

Het staat mij ergens voor dat Seikos een “normale” amplitude hebben can 220 à 250, sowieso lager dan Zwitsers, dus voor een vintage exemplaar met wat aandachtspunten zou dat meer dan dik oké zijn. Wie was hier de Seiko guru? @koekoek? :thinking:

:star_struck: bedankt voor deze leerzame :watch: peepshow :man_mechanic: :+1:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Knap hoor, dat je 't weer in elkaar krijgt vind ik een totaal wonder :innocent:

1 like

Nee, als ik deze ga dragen gaat er onherstelbare schade op de balanstap komen omdat de bloc + deksteen niet van de juiste hoogte zijn. Dus an sich zijn de waarden goed, hij loopt op tijd, heb hem net uit gedaan, liep haarzuiver. Maar je maakt schade op de balanstap als je hem zo blijft dragen. De balanslagering moet echt vervangen worden.

2 likes

Je hebt best kans dat het 5206A uurwerk het basisuurwerk is voor de 5256A.
Ze draaien allebei een tikgetal van 28.800.

1 like

ja idd, die had ik ook al opgesnord en is te vinden en betaalbaar. Morgen ga ik een keertje goed zoeken en hopelijk iets vinden om aan te kopen als donor.

Bedankt om mee te denken!!! :heart_eyes: :heart_eyes: :heart_eyes:

3 likes

Bovenaan staat dat het basiskaliber de 5206A is,alle onderdelen zijn dus hetzelfde behalve die afgebeeld zijn, die zijn van de 5256A.

4 likes