Afgelopen week bracht @THK een cadeautje mee een blauw blauw blauw we love blauw Vanac Special
Afgezien van een seiko 5je een jaar of 10 geleden, nooit seiko gedaan. Dus enige schroom was er wel bij toen we er aan begonnen.
Bij aankomst:
Hij liep niet lekker, amplitude horizontaal zat rond de 190 en verticaal rond de 120. Dus uiteen gegooid en van de demontage hebben we nu echt veel foto’s gezien elke stap op foto gezet is.
demontage van de dagaanduiding, ik was het ringetje waarmee de dagschijf vastgezet wordt vergeten, na een kwartier viel de frank dat er een ringetje te demonteren is
En dan gaan we verder met de demontage, OMG wat veel onderdelen om die dag en datum aanduiding alsook opwinding te doen werken
OK voorkant leeg, dan gaan we nu de achterkant leegmaken
Achterkant is nu ook leeg en alles ligt in de pot
Terwijl alles in de kuismachine zit, hebben we de kast lichtjes gepolijst om er terug bling op te krijgen en is het glas vervangen door een vlak saffierglas en dan gaan we weer opbouwen. Zoals altijd beginnen we met de balanslagering en de dekstenen
ik denk dat bij de balanslagering aan de balansbrugzijde iets verkeerd zit: het veertje zit veel te los. dus ofwel veertje verkeerd vervangen ooit ofwel bloc en deksteen verkeerd vervangen of een combinatie van beide. Gezien er geen referentiemateriaal is, heb ik het zo terug gestoken, maar is te vervangen als ik ooit een donoruurwerk tegenkom, evenals de opwindveer want die had een knikje in de sliptong, maar ook daar voor geldt dat we ze niet liggen hebben en ook niet gevonden op ebay en buyee, idem voor de balanslageringsbloc + veertje. Het blauwe pijltje op de foto wijst naar wat ik vermoed een verkeerd veertje + verkeerde bloc te zijn
en dan bouwen we lekker voort aan raderwerk en anker
Vandaar trekken we naar de voorzijde
Balans er in en tussentijdse timing met licht opgewonden veer en daar zie je een verticaal amplitudeverschil dat te groot is rekening houdende met de horizontale amplitude waarden. Ik vermoed dat het aan de balanslagering ligt, gezien we niets anders fout of afgesleten tegengekomen zijn
Even verder bouwen: wijzerplaat en wijzers monteren en alles de kast in en laten in lopen, normaal gaan de waarden dan nog iets verbeteren
dan na een halfuurtje om de pols en ingelopen te hebben alsook een hogere veerspanning bekomen te hebben, zien de waarden er al veel beter uit, maar het verschil blijft te groot en we hopen een donoruurwerk tegen te komen op een dag om de bloclagering balansbrugzijde te kunnen vervangen en dan ook ineens de opwindveer als de nog te vinden donor een goeie zou hebben
2 fotootjes van de verticale stand, de tweede is na een vol schermpje gelopen te hebben, dus je ziet dat de verticale waarde varieert tussen 205 en 215, is eigenlijk te weinig en zoals al vermeld, vermoeden we dat dit aan de balanslagering brugzijde ligt. Maar allez kom, het kan er mee door.
En dan eindigen we met fotootjes om de pols van onze blauw, blauw, blauw we love blauw KS Vanac special. Die KS zijn trouwens onze initialen. Blauw + onze initialen altijd een goed match. Dank @THK voor het coole cadeautje
That’s all folks, tot een volgende keer maar weer!