Leuk spul. Gefeliciteerd!
Als je een stuk staal op 1250-1300 graden verhardt en vervolgens in olie blust heb je kneiterhard staal wat supersnel kan versplinteren bij impact. Vervolgens kun je het afbakken. Dat duurt voor iets ter groote van een horlogekast van een centimeter dik gewoon de standaard twee uur. Grappig genoeg kost het hardste staal de minste energie. HRC 62-64 krijg je tussen de 180 - 150 graden, 58-60 krijg je bij 290 - 260 graden.
Een normale kast van staal zit eens op 200 Vickers, dus onder de HRC 20. HRC 61 komt neer op 720 Vickers, dus ruimschoots meer dan drie keer zo hard. Probleem is dat je bij harder staal taaiheid inlevert, dus voor iedere stap omhoog in hardheid krijg je groter risico op versplinteren.
Ik zou me voor een horlogekast nog eens HRC 54 / 580 Vickers kunnen voorstellen, wat op 560℃ bakken betekent. Maar ja, dan heb je marginaal harder staal. Mijn granieten werkblad in de keuken is, net als de wasbak, al 850 Vickers. Een tik en je hebt een kras.
De conclusie: There’s no such thing as scratch proof, ook niet met coatings en gehard staal. Dan kun je je afvragen of het het waard is. Zachter staal is makkelijker te fixen.
Verstandig. Het is altijd kut. Hoe voorzichtig je ook bent, er zal een moment komen dat je een lelijke kras trekt. Dat kan gewoon niet anders.
Een bord achterin de vaatwasser zetten, iets uit het zijvak van je auto pakken met wat andere zooi erin, in een tas grijpt met een stevige rots of andere allerdaagse dingen die ieder normaal mens met een horloge doet. Het is niet de vraag of maar wanneer het gebeurd en wanneer het dan zover is, is het contrast zo lelijk dat je hem net zo goed meteen weg kunt smijten.
Blijft een mooi snoepje, deze Kuoe.
Mooi zeg, gefeliciteerd met de aanwinst! Ik ben dit jaar in Kyoto geweest en heb toen in de winkel daar dit horloge opgepikt, zeer blij mee nog! Leuke ervaring ook en dus een aanrader mocht je die kant ooit opgaan.
de prijs op hun website is dus ook de totaal prijs?
Wat een ontzettend mooi en verfijnd horloge.
Heel veel plezier ervan, maar dat zal wel lukken.
Je vraagt dit voor een vriend? ![]()
Ja. De prijs op hun website is de prijs. Dat wil zeggen, je krijgt een pop up met de vraag of je in Nederland zit, en dan zie je een prijs rond de 750-800 afhankelijk van de koers van de Yen, denk ik. Die prijs kan licht schommelen dus.
Weer met veel plezier gelezen Chris. Geniet van je nieuwe aanwinst. Op naar de Breguet als endgame ![]()
Dank je! Ik neig eerder naar de juiste Credor, op het moment, dat wel.
Maar dat moet allemaal in de ijskast, want mijn vrouw wil eerst een two tone Panthère. Dat wordt het hoofd project van 2026.
Nog even dit: Er zat ook een single pass strap bij, keurig met leren keepertjes en extra quick release spring bars in een zakske.
Kek.
Gefeliciteerd, leuk ding zeg!
Erg leuk horloge. Ik volg ze al langer, en zo te zien is de kwaliteit in het echt net zo goed als het op hun website lijkt. Veel draagplezier!
Mooi man! Veel plezier ermee.
![]()
Helemaal eens. En een mooi specimen is het ook.
Feli, veel plezier ermee!
Ik kijk al even naar de variant met Breguet cijfers.
Mooi ding!
Zag pas ook een filmpje langskomen hoe je ter plekke daar een horloge kan samenstellen en direct kan meenemen ![]()
Maar… hoe spreek je het nu uit? Kuhoeh?
Dank je!
Kuu-o.
Niks meer, niks minder. Waarom hij dat zo doet terwijl er een E achter staat? geen idee. ![]()
Die is prima. De lume is echt wel slecht op dit model, maar daar kocht ik 'm niet voor.
Mocht je je afvragen waarom ik geen lume shot maakte.
Die zijn ook cool. Ik heb daar ook naar zitten loeren.
toch onnodig voor de meeste soorten horloges, wat mij betreft, waaronder deze
.