Voor ik begin, even een muziekje voor de sfeer:
Dit keer ga ik geen hele lange verhalen ophangen, omdat er niks te vertellen is.
Ik ben al een tijd aan het verkleinen. Ik heb nog overwegend 36-38mm horloges in de kist, en ik wilde ik eens een 35mm horloge proberen wat rond is. Toen ik het horloge van dit NA topic voorbij zag komen in een on-line review was ik direct geïnteresseerd:
Het is een horloge met mooie maten, 35x42x10mm is gewoon fijn. Het heeft bol saffier met AR coating aan de binnenkant, er ligt een Miyota 9039 in te tikken, en hij is 100m waterdicht met schroefkroon, geloof het of niet.
Het merk zelf bestaat pas sinds 2020, en de eigenaar/oprichter heeft in Engeland gestudeerd waar hij vintage horloges uit de jaren 30-70 tegen kwam die hem aanspraken, dus z’n hele handel druipt van de vintage designs.
Zoals jullie zien, dat is 'm aardig gelukt. Klassieke speer wijzers, een beige/ivoor-gele wijzerplaat, goudkleurige real estate, en een volledig gepolijste kast maken het af. De kroon is vintage plat, de lugs zijn prettig kort. De platte middenkast met de step in de bezel naar het glas geven een erg plat dragend horloge.
Het uurwerk is, zo weet ik uit ervaring met m’n Kurono Tokyo, echt dikke prima. Kroongevoel goed, loopt goed, maar is absoluut geen horologisch hoogtepunt. Gewoon een mooi dun solide werkpaard.
Aan de pols is het wegens het all dial ontwerp best aanwezig. Ik denk wel dat ik hiermee de onderkant heb bereikt van wat ik met goed fatsoen kan dragen qua maat. Het mooie is ook nog eens dat dit horloge op de keper beschouwd een scheet en een knikker kost, en dat het onder macro best prima blijft ogen.
Kuoe dus. Leuk spul. Ik vind de 9039 uurwerken wel beter dan de 8000 serie uurwerken, waarbij Kuoe’s kasten al veel dikker worden. Ze leverden zelfs nog een extra Single Pass bij met extra quickrelease spring bars.