Het zal voor velen herkenbaar zijn: maniakaal en eenkennig bezig zijn met een hobby of interesse om -soms- onverklaarbare redenen.
Tijdens mijn tienerjaren konden de verplichte lessen Frans mij niet bekoren terwijl het vrijblijvende Italiaans flink wat tijd opslokte. Het lezen van vereiste boeken van de boekenlijst kreeg ik niet voor elkaar terwijl ik eindeloos kon lezen over voetbal, muggen, pasta-soorten of de ijzerhandel in Bangladesh.
Enfin, sinds vorig jaar is er weer zo’n tijdslurpend monster ontstaan in mijn leven: de horlogerie. Eindeloos scrollen, lezen, leren en kijken zal voor velen van ons gebruikelijk zijn.
Na aanschaf van de Seiko SARX055 en een The Citizen Chronomaster voelde ik dat het tijd was voor een dresser met een aantal eisen: maximaal 38 millimeter, lederen bandje, een dial die mij intrigeert, zo uniek als mogelijk en -hier komt het eenkennige om de hoek kijken- Japans.
Op enig moment raakte ik in de ban van de Kurono Tokyo Toki: een beperkt uitgegeven Japanner uit de creatieve hand van Hajime Asaoka. De beperkte uitgifte zorgde ervoor dat dit horloge niet op elke straathoek te koop was. Heel irritant als je iets snel wilt hebben maar tegelijkertijd extra begeerlijk, aangezien ik geen horloge wil dat op elke straathoek te koop is.
Toen besloot @madclerc zijn Toki te koop te zetten in het blauwe gedeelte. ‘Even komen kijken’ was er niet bij, aangezien zo’n 250 kilometers aan asfalt ons scheidde. Dan maar van de nood een deugd maken: hotel boeken, auto in en een citytrip naar Brugge werd een feit. Aldaar afgesproken in een café, horloges besproken en de koop afgerond onder het genot van een Brugse Zot.
Of het horloge qua techniek de prijs rechtvaardigt? Vast niet. Is het elke euro waard? Zonder enige twijfel.
Mijn gevoel laat zich niet altijd pakken in specs en zeg nou zelf…