"NA": laat in de veren

Met excuses voor het mopje. Bij het lezen van de verschillende techniek-topics hier komen de veren vaak naar voren, en als het over vintage uurwerken gaat volgt vaak dat deze best vervangen wordt. Moet je ze wel hebben natuurlijk - en elke keer een week wachten op een veertje dat dan met verzending meteen even veel kost als het uurwerk waard is… ja, dat werd dus rondneuzen online voor oude stocks.

Deze week dubbel raak geschoten: zowel in Duitsland als in Nederland een partijtje gevonden, bod gedaan en aanvaard gehad. En dan wachten en hopen dat het meevalt, want zoiets koop je niet met een gedetailleerde inventaris en de foto’s zijn vaker wel dan niet met een aardappel genomen.

Vanavond eindelijk de tijd genomen om alles uit te pakken, te bekijken en te sorteren!

De eerste voorraad was door de oorspronkelijke eigenaar erg verstandig voorzien van schokdempend materiaal op de bodem. Jammer genoeg was dat materiaal na een paar decennia helemaal verkruimeld en moest elk zakje en doosje stuk voor stuk afgestoft worden. The horror…

Maar dat mocht de pret niet drukken want er zaten hopen onderdelen in, en gelukkig was de andere voorraad kraaknet en vrij goed gedocumenteerd. Long story short: na wat sakkeren, stofzuigen en schoonmaken, hebben we een bak met alle papieren zakjes, gesorteerd op hoogte…

… en een metalen lade van mijn opgesmukte onderdelenkast, tjokvol…

… samen een 600-tal veren in alle soorten en maten.

Hiermee moet ik wel een tijdje rondkomen denk ik. :smile:

Ook een boek met tabellen, wat toch wat tijd zou moeten schelen bij het opsnorren van de juiste veer:

Als afsluiter nog een duoportret van de grootste en kleinste veren in de voorraad: de 0.9-6.5-0.08mm versus de Cyma 5-21-0.26mm.

En nu bedtijd.

29 likes

dat is nu een verstandige aankoop voor de komende eeuw

3 likes

Dat er zoveel verschillende zijn. Wist ik niet.
Veel plezier ermee

1 like

Woow, aardig wat.
Dus als we een veer zoeken kunnen wij jou dus berichten :wink:

2 likes

Mooie voorraad! Zul je net zien, zit de eerstvolgende veer die je nodig hebt er toch niet tussen. :sweat_smile:

3 likes

Uiteraard! Altijd zo toch :joy:

1 like

Het mopje is je vergeven. Je kan voorlopig even voort :slightly_smiling_face::+1:

1 like