Aahgr en dan vergeet ik alsnog een aantal foto’s, kan helaas nog niet bewerken. Dus ik beantwoord mijn eigen verhaal.
Die lanco bevat radium. Dat spul moet je mee opletten en niet zo op je bureau dumpen (of überhaupt plat op de wijzerplaat leggen)
Caliber zou een Langendorf (Lanco) 22 of 722 (afhankelijk van de afmetingen) kunnen zijn en die dateren ca 1945.
Verschillende merken hebben dit model uitgebracht, de bekendste is Cimier.
Oh dan ga ik even mijn bureau onderlegger schoonmaken, dank!
Zag inderdaad al diverse foto’s met Cimier en ook Rego Sport. Gek genoeg lijkt er bij deze niet echt iets boven te hebben gestaan, dus enkel Sport.
Inderdaad. Hier nog een linkje met weer een ander merk en welk caliber er in zit:
Ik kan je wel wat over de Pontiac vertellen. Leuk horloge met een ETA 1260 of 1280 uurwerk. Stalen kast met uurwerk wat je met de hand moet opwinden.
Leuk ding, laten servicen en dragen…
De Pontiac
Van de sport zal het een klikdeksel zijn. Fijn aardappelmes tussen kast en deksel zetten en omhoog wippen.
Uurwerk is hierboven al genoemd, een lapanouse met een penanker gang. Leuk massa uurwerk wat netjes kan lopen. Ook voor deze geldt om een service te laten uitvoeren. Hier zitten minder stenen in dan de Pontiac, dus eerder kans op slijtage
Kan ook met de Pontiac gebeuren, oude olie verliest viscositeit en dan gaan de tappen slijten.
Ik wil de Pontiac wel voor je doen hoor. Stuur me maar een PB.
Tritium is geen probleem, in tegenstelling tot radium. Laatste is makkelijk aan te tonen met een GM teller.
Mijn advies is om horloges met radiumverf helemaal nooit open te maken.
In het Radium draadje dat @Ruud hierboven aanhaalde heb ik een rekenvoorbeeld gegeven welke radiologische inwendige besmetting je oploopt als je 1/1000 deel vd verf van één horloge inademt…
Hij doet het helaas (nog) niet, wellicht dat ik wat onderdelen bij elkaar ga sprokkelen. Ben eigenlijk wel gecharmeerd van het horloge!
Zijn dit nog uurwerkjes die gemakkelijk te vinden zijn?
Geen idee, maar ze zijn door verschillende merken gebruikt.
Op die merken kun je op Ebay en Marktplaats zoeken voor een vervangend mechaniek of onderdelen.
Sebva Zeg me welk kaliber de Pontiac is misschien kan ik je helpen aan een werkje.
Ik heb zelf 18 goed werkende Pontiac,s in top conditie.
Ook als je meer wilt weten over Pontiac moet je op internet Pontiac aanklikken dan krijg je een hele verhaal met foto,s enz.
Ik repareer al zo,n 40 jaar horloges en heb een ruime voorraad onderdelen en werkjes opgebouwd.
Bedankt, dit vind ik altijd zo geweldig aan dit forum dat iedereen elkaar helpt! Het horloge is inmiddels al niet meer bij mij in het bezit, heb het toevallig vanmiddag weggegeven aan een Pontiac liefhebber.
En nu heb ik 'm gekregen. Ik ga 'm voor demonstraties aan studenten gebruiken met het hele verhaal van de Radiumgirls erbij.
Dat alles op een radiologisch lab. Al is deze niet super radioactief.
Na ontvangst met de post veegproeven genomen en laten controleren. Horloge is radiologisch schoon aan de buitenzijde.
En dan nu de dosistempi aan glas en kast zijde met een gecalibreerde meter.
Op het glas.
Op de achterzijde.
Lekkere meting
Is dat veel of weinig?