NA Lanco, Pontiac en geen idee

Caliber zou een Langendorf (Lanco) 22 of 722 (afhankelijk van de afmetingen) kunnen zijn en die dateren ca 1945.

2 likes

Verschillende merken hebben dit model uitgebracht, de bekendste is Cimier.

Oh dan ga ik even mijn bureau onderlegger schoonmaken, dank!

1 like

Mooi draadje. Vooral ook de bijdragen van @fdpg1963

2 likes

Zag inderdaad al diverse foto’s met Cimier en ook Rego Sport. Gek genoeg lijkt er bij deze niet echt iets boven te hebben gestaan, dus enkel Sport.

1 like

Inderdaad. Hier nog een linkje met weer een ander merk en welk caliber er in zit:

1 like

Ik kan je wel wat over de Pontiac vertellen. Leuk horloge met een ETA 1260 of 1280 uurwerk. Stalen kast met uurwerk wat je met de hand moet opwinden.
Leuk ding, laten servicen en dragen…
De Pontiac
image

2 likes

Van de sport zal het een klikdeksel zijn. Fijn aardappelmes tussen kast en deksel zetten en omhoog wippen.
Uurwerk is hierboven al genoemd, een lapanouse met een penanker gang. Leuk massa uurwerk wat netjes kan lopen. Ook voor deze geldt om een service te laten uitvoeren. Hier zitten minder stenen in dan de Pontiac, dus eerder kans op slijtage

Kan ook met de Pontiac gebeuren, oude olie verliest viscositeit en dan gaan de tappen slijten.
Ik wil de Pontiac wel voor je doen hoor. Stuur me maar een PB.

Tritium is geen probleem, in tegenstelling tot radium. Laatste is makkelijk aan te tonen met een GM teller.
Mijn advies is om horloges met radiumverf helemaal nooit open te maken.
In het Radium draadje dat @Ruud hierboven aanhaalde heb ik een rekenvoorbeeld gegeven welke radiologische inwendige besmetting je oploopt als je 1/1000 deel vd verf van één horloge inademt…

1 like

Hij doet het helaas (nog) niet, wellicht dat ik wat onderdelen bij elkaar ga sprokkelen. Ben eigenlijk wel gecharmeerd van het horloge!

Zijn dit nog uurwerkjes die gemakkelijk te vinden zijn?

Geen idee, maar ze zijn door verschillende merken gebruikt.
Op die merken kun je op Ebay en Marktplaats zoeken voor een vervangend mechaniek of onderdelen.

Sebva Zeg me welk kaliber de Pontiac is misschien kan ik je helpen aan een werkje.
Ik heb zelf 18 goed werkende Pontiac,s in top conditie.
Ook als je meer wilt weten over Pontiac moet je op internet Pontiac aanklikken dan krijg je een hele verhaal met foto,s enz.

1 like

Ik repareer al zo,n 40 jaar horloges en heb een ruime voorraad onderdelen en werkjes opgebouwd.

Bedankt, dit vind ik altijd zo geweldig aan dit forum dat iedereen elkaar helpt! Het horloge is inmiddels al niet meer bij mij in het bezit, heb het toevallig vanmiddag weggegeven aan een Pontiac liefhebber.

1 like

En nu heb ik 'm gekregen. Ik ga 'm voor demonstraties aan studenten gebruiken met het hele verhaal van de Radiumgirls erbij.
Dat alles op een radiologisch lab. Al is deze niet super radioactief.

Na ontvangst met de post veegproeven genomen en laten controleren. Horloge is radiologisch schoon aan de buitenzijde.

En dan nu de dosistempi aan glas en kast zijde met een gecalibreerde meter.


Op het glas.


Op de achterzijde.

3 likes

Lekkere meting :+1:

1 like

Is dat veel of weinig?

Vrij weinig. Volgens mij alleen de 2 relatief kleine wijzers. Maar omdat het horloge open is geweest en met de wijzerplaat op een tafel heeft gelegen heb ik eerst het horloge in een zuurkast uitgepakt, op besmetting gecontroleerd aan de buitenzijde en binnenzijde envelop. Alles was radiologisch gezien schoon.

Dus @sebva hoeft zich nergens zorgen over te maken. Geen radiumverf los gekomen bij het openen. Maar dat had ook anders kunnen uitpakken.

Daarom blijf ik erop hameren om deze horloges helemaal nooit open te maken.

2 likes

ETA 1260
Leuk om te servicen!

5 likes