NA + lastige keuze

Ja precies, bij Volkswagen mag je dat gerust met een korreltje zout nemen zo is gebleken…

Maar ik snap je punt.

2 likes

Maar wel een tweedehands vijfje toch?

1 like

Zoals?

Sub nooit weg doen. IWC inwisselen voor een speedy? Dan heb je in mijn ogen de perfect two piece collection.

2 likes

De titanium 3536 voor een mooie prijs zou ik zeer zeker overwegen.

Speedy heb ik gehad, heel kort. Weet niet wat het was maar vond hem in echt tegenvallen en handwinder beviel me niet. Eerlijk gezegd blijft het wel lonken als ik foto’s zie van een Speedy.

Dit!

1 like

Het nadeel daarvan, en ik bied bij voorbaat m’n excuses aan voor het hebben van deze mening, is dat je dan de meest commercieel uitgemolken horlogemodellen in de geschiedenis van de horologie in de kast hebt liggen, want het zijn de twee grootste clichés.

Dan zou de combi Ingenieur en Blancpain fifty fathoms voor mij een interessanter statement zijn.

Overigens te vinden voor een beetje meer dan een Sub, maar misschien een leuk spaardoel.

8 likes

Schitterende klok zeg! Die gaat op m’n lijstje.

1 like

Erg mooi maar die datum kan ik niet omheen denk ik

De massa niet achterna willen lopen snap ik. Ik zit liever in mijn eentje in een pittoresk dorpje dan op een boulevard vol dronken Engelsen en Russen. Maar het aantal Submariners die je tegenkomt vind ik erg meevallen. De enige Rolexen die ik buiten de AD’s zie zijn wekelijks een dame met een Datejust, en heel onregelmatig een verre neef met een Seadweller. Verder heb ik in 2016 en 2017 geen Rolex gezien. Heel grof geschat: ik zie 65% kale polsen, en van die 35% is het leeuwedeel Apple, G Shock en Michael Kors en trawanten. 5% is Casio/Seiko/Kijkshop quartz. Ik heb in 2016 en 2017 niet eens ene SKX in het wild gezien.

Anders gezegd, je kunt natuurlijk liever in pak lopen, of in chino’s dan ooit jeans te willen dragen. Maar het argument dat er al zo veel mensen in jeans lopen is een beetje mal. Je wilt eerder geen “man in jeans” zijn. Zoals je geen “man met een Rolex” zou willen zijn. Ik denk dat het meer het laatste is. Is dat het niet?

edit: beetje warrig geschreven misschien, ff te bezig om aan te passen.

6 likes

Zit je niet al in een pittoresk dorpje, dat je nooit een Rolex in het wild tegen komt ;-).

Ik snap het punt wel van dat de IWC exclusiever is - Rollies zie ik wel vaak IWC niet. Sterker, zo op het oog is Rolex is het meest voorkomende horlogemerk bij mij op kantoor. Waarbij de Sub het meest populaire model is (in deze categorie heeft het wel concurrentie van Omega’s Speedy). IWC zie ik vrijwel niet.

Verder snap ik jouw punt ook wel. Tenminste, als ik je goed begrijp. Als analogie, een VW Golf is een leuke auto, maar je wilt geen doorsnee ‘‘Golfpetje’’ zijn.

1 like

Persoonlijk deed ik de sub eruit en nam er een JLC compressor gmt voor terug. De IWC is prachtig niets aan veranderen!!

1 like

Zonde dat er sowieso eentje blijkbaar weg moet, maar zou dan de Sub aan de kant doen. De IWC is veel mooier qua verhoudingen.
Dan lekker doorsparen voor iets anders ernaast. Wellicht meer een dress horloge voor erbij?

1 like

Nee, dat valt reuze mee, je punt is helder. Ik ga hier een veel te lang antwoord op geven, dus bij voorbaat m’n excuses aan 90% van het forum, maar ik vind het een langere overweging waard.

Nu werk ik met verkopers in de ICT wereld, en zitten er op de zaak een aantal mensen met duurdere horloges. De sales manager, mijn directe sales man, de nieuw binnenkomende man en nog een paar lieden zijn allemaal van de Rolex.

Wat ze gemeen hebben is dat ze eigenlijk geen liefhebber zijn, maar ooit een dikke bonus kregen en daar een “goeie klok” voor wilden kopen. Ik tel twee Subs, een voormalig collega met een Explorer II, een met een Tag, dan een collega die twee IWC’s heeft gekocht in grote bonusjaren en een eenzame collega die van de Anonimo en diverse andere horloges is omdat ie enthousiast is. Dan nog een tweetal dames die horloges geen ruk intereseren, maar in een goed bonusjaar een Oyster Perpetual met datum kochten, 36mm.

Kortom, de eenzame Anonimo man en ik met m’n overwegend Seikotjes kunnen prima over horloges praten. Wij zijn allebei enthousiast. De Rolex, Tag en IWC eigenaren begrijpen niet waar wij over wauwelen, en de dames hebben 'm voor de status en bling om. Dit vormt natuurlijk ook mijn perceptie van de grotere luxemerken, laten we daar duidelijk over zijn.

Dan terug naar de jeans. Als ik een comfortabele vrijetijdsbroek wil dragen is een spijkerbroek een goede optie. Nu zijn daar ook soorten en maten in, en ik ben met mijn postuur in de huidige mode uitgekomen bij Mac Jeans. Een Duits merk met een tikje stretch, geen te lage band en discrete washes, maar wel met een skinny achtige pijp die in dit tijdsgewricht past.

Ik koop dus geen “jeggings” of verwassen H&M Jeans van 30 Euro (en ik geef iedere keer als ik het woord Jegging zie een beetje over in m’n mond) maar ik koop ook geen Pierre Balmain jeans, want die zijn patserig, lelijk en 350 Euro te duur.

Zoals je ziet komen mijn jeans keuze en mijn horloge keuze eigenlijk redelijk overeen, qua criteria: Ze moeten enigszins bij me passen, gewoon kwalitatief in orde zijn, het hoeft niet goedkoop, maar duur omwille van duur is ook niet m’n ding.

Dan terug naar @Monasso met z’n keuzemoment. Ik heb een vriend die net als ik gesjeesde technicus is en nu pre-sales consultancy doet in Denemarken. Die man wilde een mooi horloge. Hij verzamelt niets, maar is een kwaliteits- en stijl-fetisjist die alles te blubber onderzoekt, en hij had zo’n 4 jaar geleden een budget van 5000 Euro in gedachten voor een horloge.

Na veel wikken en wegen is hij bij de Ingenieur terecht gekomen. Vanwege het Genta design, omdat ie engineer is, vanwege de specificaties, de prijs en het feit dat het toch wel een horloge is dat je simpelweg niet veel ziet tenzij je met liefhebbers van doen hebt. En dat is waar ook… Want de gemiddelde IWC die ik bij mensen om de pols zie die geen liefhebber zijn is toch echt een Pilot, vaak ook in Chrono versie.

Er is dus een en ander af te dingen op je logica: Ook bij de consumptie van Jeans zijn er stromingen en culturen te onderscheiden, en kun je met je keuze spijkerbroek goed een statement maken over je sociaal economische of culturele standing. Ik hoef jeans niet te mijden om toch een distinct statement te maken over wie ik wens te zijn.

Ten tweede, ofschoon Rolex Submariner inderdaad niet een horloge is wat je in de winkelstraat op de pols van 90% van het publiek ziet, valt er nog steeds een goede distinctie te maken tussen mensen die voor een IWC Ingenieur kiezen en mensen die voor een Submariner kiezen.

PS: Ik zat laatst voor een verkennend gesprek bij een paar partners van Ernst and Young, en onder de manchet van z’n waanzinnig goede pak en overhemd prijkte er bij een van de heren een SKX009 op rammel-jubilee. Hij zei dat ie een laatje vol met leuke klokjes had, en dat ie soms wisselde voor de gein, maar dat deze 'm toch na aan het hart lag.

Ik vond dat erg aardig. :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

8 likes

Ik heb ook wel (vintage) horloges van merken waar ik er niet meer dan één of twee van op het web tegenkom, en nul van hetzelfde model. Dat is in zichzelf best aardig hoor, maar dat er veel SKX’en of Submariners (of Speedmasters) zijn verkocht boeit me nauwelijks. De beste restaurants zijn druk bezocht. En zoals uitgelegd zie ik
überhaupt al weinig interessante horloges uit de “horlogeforum(s) top 1000” aan polsen.
Als @Monasso er mee zou zitten had hij zijn Sub niet gekocht, dus waarom zou het een extra reden zijn om hem weg te doen.

Ik moest opzoeken wat een jegging was :sweat_smile:

1 like

Oh, eh… daar voel ik mij naar onder. Sorry. Het was niet mijn bedoeling om je nodeloos te traumatiseren.

Nu, hij vroeg het het forum. En dan is mijn mening dat de Ingenieur een interessanter statement is. Of hij dat argument geldig vindt is geheel aan hem, natuurlijk. :slight_smile:

1 like

Ben echt van de duikers, deze iwc is voor mij de dress watch.

1 like

Dan nog Sub weg en lekker verder kijken idd. Blancpain is al geopperd en zelf met name wel gecharmeerd van de Bathyscaphe.

Maar wellicht vind je die te ‘lief’ voor een duiker.

3 likes

Blancpain is prachtig maar Als de sub het nest verlaat is er budget van ± 3k dus dat wordt lastig.

1 like