NA: Lebois & Co Heritage Chronograph

Het was even wachten maar dan heb je ook wat. Dat is en blijft persoonlijk natuurlijk, maar ik was in ieder geval onder de indruk van het afwerkingsniveau. Mijn verwachting is overtroffen en dat is altijd goed. Immers: Geluk is beleving minus verwachting.

Lebois & Co is een van oorsprong Frans merk dat door Nederlander Tom van Wijlick nieuw leven is ingeblazen. Ik heb hem ooit eens persoonlijk ontmoet bij het afleveren van een eerder aangeschaft Lebois horloge. Een sympathiek, bevlogen persoon met oog voor detail. Dat het wachten zo lang duurt heeft te maken met de afwijkende aanpak van Tom. Daar waar de meeste merken een model aankondigen als dit al klaar is voor productie, word je hier vanaf het eerste idee onderdeel gemaakt van het proces. In verschillende stadia zijn o.a. de kastvorm, wijzerplaat, uurwerkkeuze en andere details tot stand gekomen. Ook na het tonen van de prototypes zijn nog kleine aanpassingen doorgevoerd. Dat hele proces neemt natuurlijk tijd in beslag maar is voor mij een belangrijk onderdeel van de beleving. De reis is net zo leuk als het doel in dit geval.

Het horloge is geen heruitgave maar meer een homage aan oude modellen van het merk. De bezel is getrapt en de kast heeft een diameter van 39mm. Het uurwerk is een handopgewonden column wheel chronograph van La Joux-Perret. De zalmkleurige wijzerplaat is uitgevoerd in matte en iets meer glimmende gedeelten. Op de oorspronkelijke 3D renders leek dat al heel fijn maar blijkt in werkelijkheid nog veel fijner. Naast deze uitvoering zijn er nog drie variaties maar ik vond deze uitvoering er het meest uit springen. Het steekt behoorlijk af in de doos naast de andere horloges! Het horloge werd geleverd inclusief een pin verwijderaar voor de band, de band zelf beschikt overigens over quick release pins, een extra sluiting voor als je de speciale dubbele sluiting niet prettig vindt en een set handschoentjes. Kost natuurlijk niet de wereld, gaat ook nergens over, maar is net dat kleine beetje extra. Dat is overigens iets wat ik bij meer kleinere merken zie. Er lijkt meer aandacht voor de koper. Al is het maar een kaartje met een bedankje.

Afijn, dit begint als een reclameverhaal te klinken. Ik heb echter geen aandelen of andere belangen, ik ben gewoon héél erg enthousiast. Voor meer inzicht en informatie over het merk en de methodiek verwijs ik jullie maar gewoon naar de site van Lebois & Co (of zustermerk Airain).
Vergeef me de hoeveelheid tekst. Hieronder enkele foto’s, maar zoals ik al eerder eens opmerkte is ook deze erg lastig te ‘vangen’…

104 likes

Wat een gaaf ding. Erg geslaagd wat mij betreft. :+1:

1 like

Fraai! Met recht een sierlijke NA. Veel plezier met deze hommage!

1 like

Super cool horloge. Klassieke verhoudingen, een soort van geïntegreerde pushers… Mooi hoor. Gefeliciteerd.

1 like

Mooi! Voornamelijk de lugs zijn mooi gedaan.

1 like

Prachtig horloge! :ok_hand:

Van harte gefeliciteerd!:slightly_smiling_face:

Prachtig horloge. Gefeliciteerd, hoor. Veel plezier ermee.

knap horloge.

Mooi klassiek horloge en fraaie maat ook met 39mm. Erg goed geslaagd inderdaad.

1 like

Heel mooi horloge! Proficiat! :star_struck:

Gefeliciteerd met deze schoonheid!

Heel mooi horloge, geniet ervan!!:watch:

Mooie uitvoering :ok_hand: ben benieuwd of ze nog meer hebben met deze looks.

mooie uitstraling
draag hem met plezier

1 like

Prachtig horloge en uurwerk :+1:

Word hier toch hebberig van…

2 likes

Zeer fraaie aanwinst!

Kanonne zeg, wat een mooi ding. Gefeliciteerd!

1 like

Er zijn nog drie andere uitvoeringen. Een hartslag meter zalmkleurig, zilverkleurige tachy en crème tachy telemeter.

1 like

Prachtig horloge, mooie wijzerplaat en hele leuke kast! Volg zelf de ontwikkeling al een tijdje, leuk om er nu één ok het forum te zien. Geniet er van!

1 like